tisdag 26 augusti 2014

Dagens allra dummaste krönika mot SD


Facebooks egen Christian Thorén

Som väntat börjar de nu dugga ganska tätt, de där små inläggen signerade av en Lindberg eller en Cantwell, som förklarar varför vi inte ska rösta på Sverigedemokraterna. Det kan handla om hur korkade partiets företrädare är, eller mer allmänt om "människosyn" och "alla människors lika värde".

I dagens Expressen bjuder den aldrig särskilt briljante Lars Lindström på en märklig liten krönika, som avhandlar ett par olika torgmöten som Jimmie Åkesson hållit. Som vanligt är en viktig ingrediens att utmåla en nedsättande bild av SDs anhängare och en desto finare av dess motståndare.

"Många är pensionärer. En man som står framför mig har "Pride and Glory" tatuerat på sin rakade skalle. En manlig motdemonstrant bär kostym, vit skjorta, slips och solglasögon. En kvinnlig har svart t-tröja och en skylt där det står 'Finns det hjärterum så finns det stjärterum'."

Japp, SDaren är skinhead och motdemonstranten bär kostym och slips, en bild som jag tror aldrig har setts i verkligheten. Vi bjuds sedan på några ödsliga skildringar från Fagersta och Hallstahammar. De kan möjligen vara korrekta, för jag har sett även andra partiers torgmöten och det är inte heller några enorma begivenheter.

Lindströms inlägg är dock ett stilistiskt och analytiskt under jämfört med alstret jag här tänkte ta upp. Det publicerades först som ett inlägg på Facebook, där det borde ha stannat bland Christian Thoréns vänner, men Aftonbladet tyckte det var så genialt, eller hade svårt att få tag i Oisin Cantwell, så man slog upp det stort under "Debattämnen" och "Politik". Det kallas föga pretentiöst "Hej, är du sugen på att rösta på SD?" och är alltså lyft från denne Christian Thoréns Facebook-sida. På Aftonbladet presenteras han som "fastighetskonsult", vad nu det kan betyda, men det verkar iallafall inte vara någonting som kräver högre, eller ens lägre, utbildning. Inlägget är fullständigt idiotiskt, men visar bitvis faktiskt vad även många med något högre intelligens tror om sverigedemokrater:

"Hej vännen! Lite sugen på att rösta på SD?
Jag fattar.
Du vill återerövra rätten att beställa *****bollar och dra turkhistorier utan att behöva ta hänsyn till vilka som sitter runt fikabordet. Man ska fan inte behöva smyga med sånt. Återerövra flaggan och allt det där är viktigt också. Ok. Jag är svennebanan från förorten, I get it."

Självklart, tycker man att valet handlar om benämningen av negerbollar och rasistiska skämt, då kan det definitivt vara värt att tänka en runda till, eller rentav avstå från att rösta, vilket gäller exempelvis denne Thorén. Som skribent må han tillhöra det absoluta bottenslammet, men jag tror att denna föreställning om sverigedemokraten inte är helt ovanlig, i likhet med det som sedan följer:

"Det är så viktigt för dig att du tänker lägga din röstsedel i Jimmies burk. För Sverige liksom. Eftersom du är min "genetiska like" vill jag bara prata lite om det. Ok?"

Jag tror att de allra flesta sverigedemokrater anser att de kan ha mer gemensamt med en viss individ från Syrien än en viss individ från Sverige, men låt oss för tusende gången förklara att invandringsfrågan inte handlar om det. Den handlar om vilket samhälle Sverige kommer bli, om det alls kommer att fungera, om vi har en invandring från Afrika och Mellanöstern av tiotusentals individer årligen. Vi tror att det kommer att leda till kollaps, alldeles oavsett huruvida Jimmie Åkesson är ens "genetiske like" eller inte. Sedan kommer den absolut vanligaste floskeln om sverigedemokratens drivkraft, ständigt upprepad av självaste statsministern:

"Ta nu en rejäl titt på SD:s företrädare.
Vill du att det är just de här människorna som ska vara med och driva företaget Sverige? Tror du att det är en lätt uppgift?
Tror du på allvar att det räcker med en ambition att göra livet surare för flyktingar och andra invandrare för navigera Sverige framgångsrikt i en komplicerad internationell ekonomi och politik?"

Tror du själv, Christian, att SDs företrädare har som ambition att "göra livet surare för flyktingar"? Kan det inte vara så att de faktiskt tror på att deras politik är den rätta för Sverige och att även deras väljare delar den analysen? Ta du själv en rejäl titt på de andra partiernas företrädare. Känner du att Veronica Palm eller Åsa Romson är de absolut mest meriterade personerna att leda ett land?

Den före detta kampsportsmästaren ger oss sedan viktiga historiska lektioner:

"Vi människor har funnits i drygt 200 000 år. Och jävlar vad vi har slagit ihjäl dem som inte tillhört den egna gruppen under den tiden. Trots de tusentals år vi har haft på oss att utvecklas är det blott 70 år sedan vi i västvärlden begick enorma systematiska folkmord på folk enkom utifrån etnicitet och religion.
Vi i Europa lät ett parti normalisera ett vi-och-dom-tänkande. Faktiskt på ungefär samma sätt som SD gör (i början gjorde faktiskt inte nazisterna särskilt mycket mer än att blåsa upp folks fördomar)."

Ja, just det, dessa nazister får vi ju inte glömma. Förklara hellre hur det blir en garant för stabilitet att fylla landet med all världens folkslag som i just detta nu slår ihjäl varandra.

Thorén ogillar vi-och-dom-tänkande,
men poserar glatt framför denna ideologi,
den som idag mördar just enligt det mönstret.

Nåväl, Thorén kommer faktiskt in på den islamiska aspekten, även om resonemanget då blir ännu mer förvirrat:

"En liknande utveckling syns i Irak och Syrien. Islamiska staten avrättar och förslavar kurder, kristna och yazidier. För att de är "de andra". Samma psykologiska mekanismer igen. Man skapar hat. Bygger bilden av ett "perfekt samhälle" utan avvikande element. Avhumaniserar. Precis som nazisterna gjorde alldeles nyss.

Tro heller inte att IS trupper enbart består av fåraherdar. Många är människor som nyss var butiksbiträden, snickare och vanligt folk. Typ som du. Det gjorde nazisternas arméer också."

Och återigen måste jag då fråga: På vilket sätt är det en fördel för Sverige att befolkas av just dessa folkslag? Som så ofta när sådana här inlägg är författade av hårt indoktrinerade individer, kommer slutligen ett par uppmaningar till människorna:

"1. Snälla, slösa inte din viktiga röst på rätten att säga *****boll utan lägg rösten på en ekonomisk och social politik som du tror bärs upp av människor som klarar av att navigera Sverige i en komplex värld. SD är inte det partiet. Jag lovar.

2. Snälla, vill du på riktigt att dina och mina ungar ska växa upp i trygghet så är det bara att skrota det där otäcka vi-och-dom-tänkandet rakt av. Bara medmänsklighet kan öka respekten och tryggheten i samhället."

Där fick ni något att bita i. En kampsportare och "fastighetskonsult" lovar att SD inte är partiet "som klarar av att navigera Sverige i en komplex värld". Den andra punkten är nästan komisk i sin idioti, där just fortsatt massinvandring ska leda till att barn får växa upp i trygghet. Det argumentet är så groteskt att jag faktiskt inte tror att jag har hört det förut. Gustav Fridolin sätter inte sina barn i Husby, det kan jag lova. När det gäller egna barn, gäller alltid ett stenhårt vi-och-dom.

Det är helt obegripligt att Aftonbladet publicerar ett sådant här alster, åtminstone om syftet är att på något sätt avstyra människor från att rösta på Sverigedemokraterna. Jag antar, och hoppas, att många av mina egna läsare tänker göra det, så jag skulle vilja uppmana er att läsa hela Christian Thoréns, vad ska vi kalla det, uppsats. Den som efter det känner att den fått nya insikter, och en ny kärlek till Åsa Romson, får gärna berätta om det i kommentarsfältet.



15 kommentarer:

  1. Metro håller på att gå i graven. Bra början i allafall i Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. under mänsklig iq.. ok låt oss flykta från er

      Radera
  2. Tobbe plockar ner och pulvriserar alla idiotiska krönikörer. Grymt!

    SvaraRadera
  3. Lars Lindström är en arketyp av en aningslös och politiskt och intellektuellt förvirrad svensk man. Tragiskt att så intellektuellt grunda människor bereds så mycket utrymme i massme.. erhm host - slaskmedia.

    Det är lika mycket sådana hära smutskastningsartiklar som fick mig att gå ut på nätet och söka egen information. Och vad händer när man gör det? Jo, nu sitter man här, övertygad Sverigevän och stödjare av Tobbes medieblogg. Sug på den Lars Lindström och inse att du aldrig kan få folk som vaknat upp, att somna om igen med barnsliga och illa författade övertalningsförsök som detta. Det värsta är den inställsamma men samtidigt föraktande tonen, som att någon skulle lämna SD pga att Lars Lindström lovar saker och är lite sådär förment klämkäck som personer i etablissemanget blir när de ska prata till folkmassor de tappat kontakten med sedan decennier.

    Inte kändes det sämre att vara SDare efter Åkessons insats i utfrågningen i SVT ikväll heller :) Karln är ett geni både politiskt och när det gäller att behålla lugnet och servera dräpande svar. Han gav Hedenmo en fet kopp med håll truten. Och det verkar finnas tillräckligt så det räcker till alla andra kverulanter :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det Ok om jag "lånar mellanstycket" ? Tyckte det var väldigt bra :)




      Radera
  4. Det som fascinerar med artikeln är tonen i den. Han börjar med "Hej vännen!" som om han talade till en 11-åring. Resten av texten är raljerande trams om att SD-väljare röstar på SD för att få säga "negerboll" de obligatoriska referenserna till Tredje riket uppiffat med jämförelser med IS (nytt). Hela tonen i artikeln låter som om han talade till en lätt efterbliven 12-åring. Och som kronan på verket avslutar han med att säga "Kram".

    Kan inte folk diskutera som vuxna längre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde lika börjat med "Hej mannen..." eller vänta, kanske "Hej henen..."

      Radera
  5. Vem f-n är Christian Thorén? Googlade namnet och det mest uppseendeväckande var en artikel i Expressen om att hans fru(!) hade upptäckt att Tele 2 dragit 90 spänn i månaden i fem(!) års tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. är en person som jag kommer jävlas med. om han nu är här
      Argus våga vara med mig.

      Radera
  6. Stjärterum? Är det när gamlingars blöjor vägs för att spara pengar?

    SvaraRadera
  7. Dessa typer av artiklar ger egentligen inte några lösningar på våra samhällproblem. Det är bara uttryck av artikelförfattarens indignation över att SD går framåt och har etablerat sig. Jag undviker dessa krönikörer. De säger ungefär samma sak.
    /Per
    Det är mer givande att se och höra på en tuff utfrågning av Åkesson i TV eller Radio. Där Åkesson enkelt och utan floskler ger förhållandevis konkreta svar.
    Han, Åkesson, ger mer svar än vad artikelförfattaren ger. Men det betyder inte att man (jag) alltid är nöjd med svaren.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kan jag väl i och för sig erkänna att inte heller jag ger mycket till lösningar på samhällets problem. Mitt syfte är dock främst att bemöta den flodvåg av idioti som jag tycker att vi översköljs av genom fulmedia. Man kan säga att jag dels bearbetar min egen frustration, dels hoppas inspirera andra. De utländska inläggen lägger jag upp därför att det knappt finns någon utlandsbevakning värd namnet i Sverige, samt att skildringar av nationella rörelser i Europa är så lögnaktiga att någon måste berätta vad de själva säger.

      Radera
  8. Efter en genomläsning står det helt klart att en del borde "konsultera fastigheter" i större omfattning istället för att bemöda sig om att skriva politiska inlägg.....
    Liksom vissa sångerskor som borde sjunga mer och "tycka" mindre....

    SvaraRadera
  9. Kunde inte sagt de bättre själv! Jag är 30 år, två barns mamma, som inte är rasist men Sverige demokrat! Jag vill ändra Sveriges invandringspolitik. Jag har enkelt fått nog och är orolig över mina barns uppväxt ( av olika skäl) hatten av!!! Jannie

    SvaraRadera