lördag 3 december 2016

Sanna Nielsen och nidbilderna




Egentligen vill jag skriva så lite som möjligt om rasism, eftersom mitt fokus är medier och invandringspolitik, där det sistnämnda inte har någon självklar koppling till fenomenet. Å andra sidan vet vi att det ena gärna blandas in i det andra och diskussioner om rasism och diskriminering är förstås också en del av samhällsdebatten. Ett inlägg i detta ämne, som tar sitt avstamp i historien kring ett foto med Sanna Nielsen, ger dock en ingång till ett par intressanta aspekter. Fotot som har upprört ses ovan och var tänkt som ett tack från Sanna Nielsen till publiken efter en revyvecka.

Rubriken i dagens inlägg, "Ni tre avgör inte vad som är rasism, Sanna", visar tydligt tidsandan och utgör identitetsvänsterns kärna. Skälet till att de tre, som vi kommer till, inte får avgöra vad som är rasism är helt enkelt för att de är vita och därför inte kan uttala sig i frågor som rör icke-vita, vilket frågan om rasism tydligen endast gör. De fyra undertecknarna är adopterade, vilket gör att de själva däremot får diskutera ämnet. Denna inställning innebär förstås att inte heller jag, som vit, man, heterosexuell och allt det där andra, inte bör säga någonting om saken, men på denna sida kan jag ju bortse från den förhållningsordern. Dessutom är det inte alldeles omöjligt att föreställa sig hur det är att bedömas efter sin etnicitet, eftersom det drabbar vita närhelst de reser runt i världen. Snart dyker ett bekant namn upp som får sin släng av sleven:

"Kritiken bemöttes senare med ilska av Sanna, och starka ord från Oscarsteatern där revyn går, att ingen i produktionen är rasist. Nej tvärt om tar alla minsann tydligt avstånd från rasism och de rasistiska stereotyperna är med för att visa att sådana är fel. Snabbt gick den antirasistiska ikonen Malena Ernman till Sannas försvar. Sanna är ingen rasist, det hon gör kan inte vara rasistiskt, punkt slut, lät budskapet från Malena Ernman meddela."

Ja, nu har äntligen Malena Ernman trampat snett i den snirkliga bana som den politiskt korrekte måste navigera i. Som bekant har hon gärna använt stämpeln på alla som inte poserat för maximalt asylinflöde, men när någon visar upp en etnisk karikatyr går det bra, endast på grund av att hon känner personen. Vem vet, kanske skulle någon hon känner rentav komma undan med att kritisera invandringspolitiken?

Jag tror inte att Sanna Nielsen, Malena Ernman eller Jimmie Åkesson är rasister, men undertecknarna menar att "det går att göra rasism utan att vara rasist". Jag förstår vad de menar och håller faktiskt med. Man ska inte en gång för alla stämpla sig själv som "antirasist" och därefter kunna göra vad som helst. Det tydligaste exemplet finner vi naturligtvis i identitetsvänstern, som pratar mer om människors rastillhörighet än någon annan, vilket ska accepteras för att de kallar sig själva för "antirasister". När ett antal sådana figurer attackerade "Kvinna till kvinna" för att en föreläsning hölls av vita kvinnor, blev de uppriktigt förvånade när vi andra påpekade att det var ren rasism och de förstod verkligen inte varför.




Undertecknarna vänder sig till de inblandade med några retoriska frågor:

"Oscarsteatern: I en revy om inkludering, varför saknas just inkludering och en bredare representation? Hur tänkte ni med att reproducera rasism för att visa att rasism är fel? Det är som kring barn, de gör vad vi gör och inte vad vi säger. Visar vi rasism genom nidbilder blir rasismen okej oavsett om poängen i slutet är att rasism är fel."

Detta tankesätt är också mycket typiskt för identitetsvänstern, som är tämligen besatt av just representation. Alldeles utan nidbilderna, skulle revyn kunna ha kritiserats för "rasism" genom att sakna en jämn fördelning av olika etniciteter. Resultatet av sådana krav ser vi redan i USA, där många företagspresentationer och årsredovisningar noggrant ser till att ha en vit, en svart, en östasiat och en latinamerikan i bildmaterialet. Frågorna till Robert Gustafsson, som också medverkar, blir:

"Robert: Vore det inte bättre att gestalta araber på helt andra sätt än stereotyperna föreskriver för att ge publiken en aha-upplevelse mitt i skratten? Efter alla år av rasistiska nidbilder i den humor du förmedlar, exempelvis kring samer, är det inte dags att gå vidare nu och bli lite modern?"

Här missar de helt målet. I gulfländerna klär sig många ungefär som Robert Gustafsson här gör, men det är knappast den stereotype bilden av "araben" som finns i Europa, där många européer nog ofta tänker sig en kriminell muslimsk yngling. Gustafssons nidbild blir i detta sammanhang därför snarare en positiv motvikt. Sedan är det förstås fint att undertecknarna nämner samer, men förekommer det verkligen så många stereotypa bilder av denna grupp? Sanna Nielsen får bland annat höra:

"Du har dessutom protesterat högt kring sexualiseringen och sexismen du mött, men tvekar inte att sexualisera en redan översexualiserad grupp kvinnor. Myterna om östasiaters sexualitet har långtgående negativa konsekvenser. Varför täcker inte din feminism dessa kvinnor?"

Här är fördomarna nog mer precisa än så. På grund av omfattande sexhandel finns säkert en hel del sådana tankar kring thailändskor, men mindre om kinesiskor eller japanskor, som ju Sanna ska föreställa. Att detta kommer upp beror å andra sidan nog mest på att det utgör en särskild sektion av identitetsvänsterns "antirasism", där en del medlemmar av asiatiskt ursprung är särskilt kränkta över män som attraheras av dem.



Här i Sverige har vi till exempel personer som Jenny Nguyen och Anette Tran, som är helt upptagna av denna värld, där varje minut ägnas åt hat mot vita, män och vita män, givetvis i kombination med "antirasism" och det som de tror är kommunism. Denna avsky mot att sexualiseras hindrar dem förstås inte från att lägga upp förföriska bilder.




Tillbaka till debattinlägget, där det nu har blivit Malena Ernmans tur:

"Malena: Ditt försvar av Sanna visar ett stort oförstående över hur rasism fungerar för rasism är så mycket mer än SD och brända flyktingboenden. SD är inte ens problemet, de är symtomet. Du väljer att agera gatekeeper i antirasismen, det vill säga styra vilken rasism som får belysas, av vem och mot vem kritik får riktas. Det är inte din plats att ta som någon som inte drabbas av rasism."

Och er kritik visar att ni inte förstår att det som kallas "antirasism" inte handlar om någon kamp mot rasism, utan om invandringspolitik och följaktligen om SD. Man måste också förstå att Malena Ernman främst är en posör, vars små rader om asylinvandringens välsignelse och SD:s förfärlighet ger henne enormt mycket medieutrymme och priser i gengäld.

Avslutningsvis vill jag säga att jag ändå är glad att denna bild skapade lite debatt, eftersom det finns en sorts rasism som ses som acceptabel och passerar utan några protester. Hatet som nu ständigt flödar mot vita är förstås det tydligaste exemplet, men också just nidbilder av hur östasiater eller amerikaner är. Jag reflekterade över fenomenet för första gången genom ett inslag i nederländsk tv som skulle föreställa någon sorts humor, där medieprofilen Wendy van Dijk bjöd på sin karaktär "Ushi":




Detta japanska alter ego framställdes som naiv och var försedd med världens sämsta version av en japansk accent på engelska. Nidbilden var så grov att den faktiskt var rasistisk och dessutom fullständigt humorlös, men det kunde sändas eftersom japaner är en grupp som det är tillåtet att skildra på detta sätt. Det är också skälet till att Expressen verkligen kunde publicera denna krönika:




Rubriken är inte ironisk eller ska leda till något djupare resonemang, utan handlar förstås om hur republikanska kandidater, då Mitt Romney och Sarah Palin, kan få väljarstöd, medan vi i Sverige är förnuftigare. Denna inställning präglar alla skildringar av amerikanska val i svensk media, trots att vår egen statsminister är Stefan Löfven.

Likt själva begreppet "politiskt korrekt", kommer också alla identitetsvänsterns uttryck från USA, men där verkar också finnas en viss mognad, eller mångfald om man så vill. Det skämtas åtminstone friskt om stereotyperna, från snåla judar och brottsbenägna svarta, till östasiater som är bra på matematik men inte kan köra bil. Observera att detta inte sker på bekostnad av grupperna ifråga, utan är humor kring stereotyperna i sig. En av de bästa i genren är i mitt tycke "The Amazing Racist", vars överdrivna rasism och extrema generaliseringar gör frågan komisk och faktiskt kan fungera mot just fördomar.


"The Amazing Racist" har körlektioner med östasiater
och lyckas få med varje fördom någon kan tänkas ha.


Jag har inte sett revyn, men det är fullt möjligt att de nidbilder som där förekommer är lika humorlösa som Wendy van Dijks, och då kan de gott kritiseras. Att en person som Malena Ernman dras in och exponeras är bara en bonus.






19 kommentarer:

  1. Rasism är livsnödvändigt om vi svenskar skall kunna fortsätta existera i ett mångkulturellt land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag håller inte med. Man kan motsätta sig massinvandringen utan att grotta ner sig i huruvida olika folkslag har olika genetiska egenskaper osv.

      Radera
    2. ..om man utövar rasism enl. begreppets ursprungliga form dvs. uppdelning efter genetik mm. mm. så är det givetvis fel. Frågan som jag ställer mig är om man som vit, medelålders hereo-man, kan eller bör sänka sig till den nivå/definition av rasism som identitetsvänstern använder sig av? Gnälla över fel färg på lyktstolpar eller gapa över vita stereotyper t.ex. För att att visa att vi inte är "döda fiskar"...

      El Presidente

      Radera
  2. Att ingen gett sig på Povel Ramels parodi på japansk kypare i låten "sokuyaki syndrom". Är det kanske så att stereotypa nidbilder är tillåtet när det är rätt person som gör dom, Povel har gjort mera för Sverige än Sanna?

    SvaraRadera
  3. "Visar vi rasism genom nidbilder blir rasismen okej oavsett om poängen i slutet är att rasism är fel."

    Byter man ut "rasism" mot "kapitalism" i ovanstående mening kan man undra varför Nationalteatern kom och spelade kommunistteater på min mellanstadieskola i mitten av 1970-talet. Plötsligt avbröts lektionerna och samtliga klasser uppmanades att bege sig till gymnastiksalen, där vi bjöds på en pjäs om en skrupelfri direktör (Knöös, med två ö) som "sög ut" arbetarna på fabriken han basade över. Jag tror faktiskt att poängen gick hem hos oss elvaåringar trots att ingen ur skådespelarstaben efter pjäsens slut kom fram och förklarade explicit. Att jag redan då var vaccinerad mot den sortens propaganda är en helt annan sak. Detta är min motsvarighet till Tobbes beskrivning av hur han under sin skoltid tvingades lyssna på Björn Afzelius (som faktiskt rent musikaliskt ofta håller måttet) under lektionstid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du minns mina anekdoter! Det kan tilläggas att vi inte lyssnade på Afzelius av musikaliska skäl, utan som en del av de ständiga historierna om Chile, Nicaragua, Sydafrika osv. Om Nicaragua fick vi veta att det onda USA stöttade Contras mot folket och landet. Här är sången om Contras:

      https://www.youtube.com/watch?v=o6kx4-YP3xE


      Vi fick en hel del historier om Pinochet...

      Radera
    2. Jodå, den här låten känner jag igen. En typisk Afzelius-låt - musikaliskt gedigen men textmässigt tveksam (även om den som vänsterpedagogiskt exempel naturligtvis tjänar sitt syfte). Till Afzelius försvar kan sägas att han mot slutet av sitt (alltför korta) liv nyktrade till och fördömde Kuba som en diktatur, vilket resulterade i att han fick inreseförbud. Allt detta berättas i dokumentärfilmen "Tusen bitar". Detta nämnt endast inom parentes, eftersom naturligtvis etablissemanget (t.ex. skollärare) bara använde Björn Afzelius som en nyttig idiot och naturligtvis sket fullständigt i att hans döttrar förlorade sin pappa redan i ung ålder.

      Radera
  4. Ari Shaffir i "The amazing racist" är jude, det är därför han kommer undan med att lattja runt och göra sig lustig som "dum obildad vit rasist". Judar är inte vita och därför är serien antivit

    ANTIRASIST ÄR FORTFARANDE ETT KODORD FÖR ANTIVIT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst stämmer det där slagordet ofta, men jag vidhåller att The Amazing Racist faktiskt är rolig...

      Radera
    2. Vad sägs om Sacha Baron Cohen och hans Boratfigur? Han driver med Kazaker och sedan homosexuella i "Bruno"
      Kommer han undan med det därför att han är jude månntro?

      Radera
  5. Detta är mycket intressanta frågor....

    Detta är verkligen ett ämne som behöver utredas, grävas i, vinklas och vridas på, för att verkligen kunna komma till botten med.
    Att världen, att människosläktet, består av olika språkstammar, folkstammar, kulturer, etniska profiler med olika signalement som ett litet barn kan identifiera sig själv till, samt olika klädstilar, matkulturer, arkitektur, seder, bruk och traditioner, det är en mångfaldighet och en variationsrikedom som är värd att värna.
    Det är någonting som växt fram ur olika klimat, som i sin tur skapat olika infrastruktur och olika arkitetur i olika delar av jordklotet, (eskimåigloos, japanska hus, indiantält, tipis, amerikanska skyskrapor, afrikanska hyddor ute i bushen, samt afrikanska storstäder med skyskrapor, svenska trevåningshyreshus, svenska röda stugor med vita gavlar, spanska, italienska, grekiska, franska, tyska, engelska, ungerska, polska, belgiska, holländska hus, alla har de sin egen specifika prägel et cetera, osv.).

    All denna variationsrikedom är värdefull, liksom alla de olika majoritetsbefolkningarna i alla de olika europeiska nationerna också måste anses värdefulla....

    I Sverige anses det värdefullt att de fem olika minoritetsfolkgrupperna (samer, romer, judar, tornedalingar och finlandssvenskar), alla självklart har rätt att beskydda, bevara, försvara och odla sina specifika traditioner, klädstilar, familjer, släkter, sånger, berättelser, eventuella arkitektur, språk, seder och bruk. Dessa grupperingar kallas inte för att vara främlingsfientliga, rasistiska, fascistiska eller nazistiska, för den sakens skull.

    Tvärtom anses det vara både nödvändigt och självklart att dessa grupperingar, s.k. minoritetsgrupper, behöver begränsa vilka människor som de själva vill identifiera vara just samer, romer, finlandssvenskar, judar eller tornedalingar, och vilka som inte är det, i deras ögon. De behöver göra vissa avskärmanden mot dem som då just inte är de själva....

    JB (forts)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps.

      Missade dessa rader i min kommentar...

      ....

      Kanske på samma sätt som kineser, kongoleser, somalier, japaner, chilenare, peruaner, eritreaner, irakier, iranier, amerikaner osv., et cetera, också själva kan identifiera vilka människor som är, och vilka människor som inte är, just deras egna folk, och som vill anses vara självklart.....

      JB

      Radera
    2. Riktigt bra skrivet! Mitt i prick.

      Radera
  6. Snacka om att göra en höna av en liten fjäder

    SvaraRadera
  7. Men när vi nu kommer till Skandinavien, och till Europa, där det finns just majoritetsbefolkningar i alla de olika nationerna som identifierar sig med just sina nationers språk, arkitektur, traditioner, etniska profiler, historia, seder och bruk, och som vill hävda försvar och självbevarandeviljor för just sig själva som respektive befolkning i respektive eruoepeisk nation, så blir de genast beskyllda för rasism, främlingsfientlighet och i värsta fall nazism, endast för den sakens skull.

    Alla dessa majoritetsbefolkningar i respektive europeisk nation, är i princip förbjudna att hävda sig själva som folk? Ändå är de olika folk, där de i stort sett också själva också kan (precis som minoritetsgrupperingarna i Sverige), kan identifiera vilka som är just spanjorer, italienare, greker, bulgarer, ungrare, tyskar, fransmän, engelsmän, holländare, belgare, danskar, finnar, svenskar och norrmän, osv., et cetera.

    Men, pga att de är s.k. majoritetsbefolkningar i sina egna nationalstater, så anses de vara främlingsfientliga, rasistiska, fascistiska och nazistiska om de uttrycker viljor till självbevarande av sina språk, traditioner, etniska profiler, sina familjer, sina kulturer, sina seder och bruk osv. Dessa olika - folkstammar - inom Europa, tillåts alltså inte att uttrycka samma viljor till självbevarande, utan att direkt riskera att bli misstänkliggjorda, riskera att bli stämplade med nedsättande epitet, samt att antas vara mycket, mycket onda människor enbart för den sakens skull.

    Det är -detta fenomen - som är mycket märkligt, och som är ett slags - dubbla budskap - , som vill propageras och föras fram av ett politiskt etablissemang, samt inom underhållningsindustri och också övriga s.k. etablerade massmedier....

    Majoritetsbefolkningarna i de olika europeiska nationerna kan heller inte kunna försvara sig själva genom lagen om - Hets mot folkgrupp - , just därför att de anses vara s.k. majoritetsbefolkningar inom respektive nation, vilket också är en mycket, mycket märklig sak....

    Det är mycket, mycket roligare för hela människosläktets alla olika folkstammar om den variationsrikedom som där finns genom alla olika folk ges möjligheter till självbevarande......

    JB



    SvaraRadera
  8. Det fanns faktiskt en svensk version av "Ushi". "Oumi" hette den och sändes på Kanal 5 så sent som ca 2003-2005.

    Någon självgod typ som hette Mi Ridell klädde ut sig till kinapuffs-kines och intervjuade s.k. kändisar på bruten engelska. Minns att Kanal 5 pushade REJÄLT hårt för denna serie när det begav sig och att jag redan då tyckte att den var olidligt pinsam.

    Själv verkar Mi Ridell fortfarande vara stolt över sitt verk; så sent som 2013 skapade hon en YouTube-kanal som uteslutande består av två avsnitt ”Oumi” samt någon SVT-produktion från 1998.

    https://www.youtube.com/channel/UCYtCm0Fa2ElmHH9yOGtA4wA

    SvaraRadera
  9. Ps.

    Tittade igenom några filmer med The Amacing Rascist, och kunde inte låta bli att skratta till lite emellanåt för dråpligheterna.

    Samtidigt skulle man kunna säga att kontentan av de provocerande situationerna som skapas, är lektioner i konsten att just kunna provocera? Konsten att just kunna retas, kunna håna, kunna förlöjliga, kunna förarga, kunna bespotta, kunna kollra bort och kunna förvirra, samt att kunna såra och kunna kränka, osv., et cetera?

    Alltså i princip en demonstrativ demonstration i - konsten att kunna bedriva tjurfäktning - ?...

    Att först alltså eftersträva att - reta upp tjuren - , för att sedan, så småningom - sticka till tjuren, med gradvis ökande - nålstick - , för att sedan, slutligen, när tjuren är utmattad, sårad, blödande, halvt vansinnig och halvt galen och döende, och inte kan låta bli att fortsätta att - stångas - mot just det - retsamma röda skynket - , som viftas framför denne, slutligen, med ett enkelt svärdshugg, skoningslöst dödas.....?

    Det är den s.k. - tjurfäktningens konst - , som demonstreras i videorna om The Amazing Rascist?..

    Där är då målet att just kunna försöka skapa irritation, vrede, frustration, ilska och hat? Ett hat som helt enkelt i en förlängning riskerar att medföra att - offren - , (de människor som då - låter sig förledas in i fällan - ?), riskerar att kunna anklagas just för deras s.k. rascism, främlingsfientlighet, fascism och nazism et cetera?..

    Genom att - hålla ett rött skynke - , och demonstrativt påvisa, omtala, berätta om, förklara och fokusera på, t ex olika s.k. - konspirationsteorier - , av olika slag, och hålla dessa fram, och därmed försöka skapa jus t- misstro, frustrationer, ilskor, sårade känslor och känslor av kärnkthet osv., att alltså försöka reta de s.k. rascisterna, fascisterna, de främlingsfientliga, de islamofoba och de antisemitiska, och försöka skapa - förblindande och irrationellt hat - hos dessa, (mot de som då antas vara - de som viftar med det röda skynket - ?`), och som dessa hånade s.k. påstådda rasister, fascister, främlingsfientliga, nazister, samt antisemiter och islamofober, då inte kan låta bli att just, (nästan just som en alldeles medvetet framkallad önskan, och som på beställning, och just efter - tjurfäktarens önskningar - ?), verkligen börja att hata och odla, kultivera, fokusera på, ett rasande hat, en rasande frustration, ett förblindande raseri?...(Och därmed rusa, som i just förblindat och uppretat raser, mot sin egen oundvikliga, både sociala och politiska, men också många gånger också verkliga död....

    Och detta samtidigt som de förblindat rasande, de uppretade och de hatiska (?), tror sig kämpa för självbevarelse, för sina egna fortsatta liv och livsmöjligheter ?...(Bara om de lyckas att bekämpa, attackera, anfalla - det röda skynket - som de då kanske vill mena? Vem vet)...

    Röda viftande skynken, i alla olika former, valörer och utseenden, gör man nog bäst i att försöka undvika att stirra sig - blind - på, OM man önskar sig att kunna försvara, beskydda, bevara och kultivera just - sin egenart - som folk, som tradition, som språkstam, som etniska profiler eller som historiska kulturer...

    Därför kan man säga att The Amacing Rascist verkligen är mycket - undervisande - videos, och också på sina ställen faktiskt roliga....

    (Kanske ser sig The Amazing Rascist som en slags - cirkusdirektör - som ger sig i kast med att försöka vifta med sina - piskor - , samt vifta med sina - belöningar - , för att då demonstrativt fösöka får sina cirkusdjur att - dansa efter hans pipa - ?...Vem vet...)...

    JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. PPs.

      - Tjurfäkningens konst - , (eller - Cirkusdomtörers konstart -), är lika med - konsten - att kunna dribbla, kunna fäkta, kunna dirigera, kunna styra, manipulera, förleda, kunna skrämma och kunna muta, att alltså kunna leda, - vilddjur - , dvs., - tjurar - , dvs., folkpöblar - , dvs., - folkmassor - , just i riktningar som tjurfäktare, (och olika cirkusdomtörer), själva önskar sig ?(Alltsammans för att kunna i en förlängning döda dem, eller i alla fall kunna oskadliggöra dem, eller tillintetgöra dem? Kanske då genom att försöka förblinda med hjälp av vrede eller ilska samt genom att försöka sätta dem i - strid, kiv och krig - , inbördes och mot varandra?... Vem vet...) ...

      Det bästa är att försöka fokusera på det man önskar sig, och inte på det som man inte önskar sig...

      JB

      Radera