tisdag 18 oktober 2011

Kommunist klappar sig själv


 
Stefan Lindborg om Migrationsverket

Utvisningen av Ganna avslöjar vår skamliga flyktingpolitik

Igår beslutade Migrationsverket att 91-åriga Ganna Chyzhevska ska utvisas tillbaka till Ukraina. Hon är dement, hjärtsjuk och nästan blind, och saknar dessutom nära anhöriga i Ukraina men har sin närmsta familj här i Sverige. Detta är ytterligare ett allvarligt tecken på att svensk flyktingpolitik inte är tillräckligt human, att Sverige utvisar sjuka äldre är ingenting annat än skamligt. Det skriver Ung Vänsters Stefan Lindborg.


Personligen tycker jag att detta fall är synnerligen ömmande. Hur regelverket bäst bör utformas tänker jag inte gå in på här, men även SD vill ju ha en begränsad invandring och detta skulle kunna vara ett fall där det är rimligt att bevilja uppehållstillstånd. 

Jag blir däremot lite upprörd när kommunisten Stefan Lindborg från Ung Vänster använder ett enskilt fall för att plocka poäng. Jag tror faktiskt inte att Lindborg känner någon egentlig sympati för Ganna, det handlar istället om att slå sig för bröstet och säga att här är jag, och jag är generösare än alla andra. Snabbt flyttas fokus från detta fall till den svenska asylpolitiken i stort, och till slut kommer flosklerna han egentligen vill ha fram.

"I tider där rasistiska krafter flyttar fram sina positioner över hela Europa krävs det röster som står upp för en annan samhällsutveckling"

Det här är väl då partier som SD, som oroar sig för just samhällsutvecklingen. Krävs det röster som står upp för en annan samhällsutveckling? Vi har idag sju partier i riksdagen som vill ha nuvarande utveckling, och vi har ett nytt parti som har invändningar.

"Jag är stolt över att Ung Vänster är en del av rörelsen för en humanare flyktingpolitik, samtidigt som jag är oroad över att vi håller på att bli alldeles för ensamma. De borgerliga partier som fram till regeringsskiftet fanns med i kampen för en annan flyktingpolitik, bland annat i rörelsen för flyktingamnesti, har tystnat. Även Miljöpartiets överenskommelse med regeringen är något som försvagar flyktingrörelsen."

Och här kom då själva klimax! Ingen annan vill gå lika långt, ingen annan är lika god som Lindborg - inte ens Miljöpartiet, ty det kommer ta hela nio månader innan man kan skruva på kranen från Somalia för fullt...

Slutligen en sista tanke kring Ganna-fallet. Vet Lindborg varför Ukraina är ett fattigt land? Ja, just det, det beror på decennier av kommunism, den lära han vill sprida och implementera även i Sverige.
Kommunister i riksdagen - nej tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar