torsdag 30 maj 2013

Muslim funderar kring Husby




Ammar Abu-Arqoub kan visserligen knappt skriva, men kallar sig politisk aktivist och medieforskare. Jag bryr mig inte om att korrigera alla språkliga fel, utan hoppas att kärnan av texterna blir begripliga iallafall.

"Denna artikel försöker att belysa den vilseledande propaganda sprids av invandrarfientliga politiker angående gatustrider i Stockholm."

Ja, det var ju en tämligen pretentiös beskrivning av ett uselt inlägg. Observera också att han väljar att kalla bilbrännandet för "gatustrider", för att ge det en aura av revolution och politik. Jag antar att även jag sorteras in under dessa "invandrarfientliga", så jag får väl korrigera bilden. Vår kritik handlar inte om att plocka poäng eller skuldbelägga grupper eller individer. Dock är Husby ett utmärkt exempel på vad vi i åratal varnat för, nämligen att den ohämmade invandringen kommer att leda till just liknande situationer. Även om man menar att upploppen har sin grund i de populära socio-ekonomiska faktorerna, så kvarstår frågan: varför skall vi månad efter månad fylla på med grupper som hamnar i utanförskap? Dessvärre är jag övertygad om att dessa upploppscener bara är början; allteftersom massinvandringen fortgår kommer våldet och kriminaliteten tillta.

När Ammar sedan skall attackera Kent Ekeroth (ja, järnröret nämndes också) blir det komiskt och ett rejält självmål, för helt utan någon koppling kommer den älskade Palestina-frågan upp:

"Den politiker som starkt stöder den israeliska ockupationen och förföljelse av palestinierna..."

Sådär ja, araben visade sitt rätta ansikte och visar själv varför vi inte skall ha invandring från Mellanöstern, särskilt inte muslimsk sådan. Dispatch Internationals Ingrid Carlqvist har tydligen använt ordet "intifada" om upploppen, vilket återigen ger Ammar anledning att ömma för dessa palestinier:

"Det är onödigt att säga också att användningen av ordet "intifadan" i detta sammanhang syftar till att demonisera den palestinska upproret, eftersom ordet används för att hänvisa till den legitima palestinska kampen mot den israeliska ockupationen. Carlqvist försökte att säga att, om vi ska tolka henne, det palestinska motståndet är irrationella, extremist, och illegitim."

Det verkar inte ens som att Ammar försöker likna Husby-upploppen med palestinsk kamp, utan det kommer upp automatiskt, vilket det tenderar att göra hos många muslimer. I verkligheten är förtrycket av muslimer ganska stort i många muslimska länder också, men det glömmer han gärna, eftersom målet egentligen är Israel.

Nu är ju inte detta första gången denne Ammar ger sig ut i debatten. Han verkar ständigt hamna i försvar av islamism och utfall mot judar.

"För några dagar sedan skrev jag en artikel där jag kritiserade Nalin Pekgul, Hanna Gadban och Bahare Andersson för att de förolämpande och demoniserade muslimska samhällen.
[...] 
Vad jag dock vill understryka är att Gadban talar från en västerländsk feminists perspektiv, som utgår från att mannen är den enda missbrukare av kvinnors rättigheter. I Afghanistan till exempel, det upprepas ständigt att det är den vilda afghansk mannen som förföljer kvinnor dag och natt. Det faktum att krig och fattigdom bidrar till kvinnors utsatthet ignoreras. Det verkar inte finnas något försök att förstå det faktum att kvinnor hela tiden skulle vara extremt sårbara i vilken del av världen som helst så snart kriget bryter ut. Även om talibanrörelsen inte existerar, skulle kvinnor inte känna sig säkra i ett land där bombningarna inte har slutat för en sekund sedan 30 år."

Ett försvar av talibanregimen alltså, eftersom den verklige skurken alltid är USA. I verkligheten var det ingen som bombade kvinnorna i Afghanistan under talibanernas styre, men de drabbades i hög grad av att inte få arbeta, alltid vara heltäckta och så vidare. USA beslöt att bomba Afghanistan eftersom regimen huserade Al-Qaida som just genomfört ett stort terrorangrepp på amerikansk mark. Jag är dock tämligen övertygad om att Ammar skulle säga att 9/11 var ett verk av Israel.

Vi vill inte ha islam i Sverige. Vi vill inte höra tjafs dagligen om när det är rätt att mörda, vad koranen säger om stort och smått, för att inte tala om förtrycket av muslimer av de onda Israel och USA. Jag tycker att det är hög tid att Ammar åker ner till Gaza-remsan, istället för att hylla stenkastning och bilbränder här. Det finns en mängd länder där dina ideal är sanktionerade av staten. Vad gör du här?

Newsmill


2 kommentarer:

  1. Tack för bestämda ord. Jag är så vanvettigt trött på detta eviga palestinasnack, på bilbränder, gatustrider och gaza-beteende, så det står mig upp i halsen. Idag ska en hel timme ägnas åt islam i P1 i det religiösa programmet med Titti Hahn. Islam islam islam. Det står mig upp i halsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dito....
      Som troende Kristen så får jag finna mig i att man blir ifrågasatt på daglig basis.
      Det är helt ok.
      Vi skall i detta landet ha en sekulär stat och min tro är min egen och inget jag belastar samhället med eller kräver särskilda förmåner för.

      Dock hade jag önskat från vår statsmakt att man åtminstone repekterade vårt kulturarv som på gott och ont är nära knutet till kristendomen.

      /Andreas

      Radera