torsdag 10 oktober 2013

Lite förnuft om Lampedusa från Marine Le Pen


Efter båtkatastrofen utanför Lampedusa har vi dagligen matats med verklighetsfrämmande floskler från våra liberaler. Dessa liberaler inleder ofta sina uttalanden "för mig som liberal...", vilket beror på att de alltid hellre vill tala om högtflygande ideal och rena fantasier, än om verkligheten. Det är även därför deras inlägg är späckade med "öppna gränser" och "människosyn", då de inte talar om någon faktisk situation, eller dess konsekvenser, utan om ett tänkt liberalt idealtillstånd.

Vi realister diskuterar dock hellre verkligheten. I nedanstående klipp ser vi hur Marine Le Pen för in lite förnuft i debatten kring händelsen utanför Lampedusa.






20 kommentarer:

  1. Bäst var efterspelet. Det finns två "blue cards" (=lappar med "frågor" (eg. krtitik) antar jag).
    Är du redo att besvara mr ... Mme Le Pen säger ingenting, men nickar med ett mycket självsäkert leende spelande på på sina läppar... Talmannen: "I suppose so..." ...
    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag tyckte leendet var charmigt - det var därför jag tog med det...

      Radera
  2. Jag avgudar denna kvinna hon är Bäst!!!! Tänk om vi kunde ha sådana politiker i detta landet.
    Tack för översättningen Tobbe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tack för ditt intresse! Japp, hon är grym i alla sammanhang...

      Radera
  3. Mycket värdefullt att få veta vad Marine Le Pen gör och säger. Ingen annan i svensk media berättar om Front National.
    Sedan en liten språkfråga. Jag har plockat fram min trettio år gamla linguafonkurs i franska och börjat om på nytt nu när jag är pensionär och fått lugn och ro.
    Jag har stött på två ord för förort (inte i kursen men i andra texter).
    Det ena ordet är "Banlieue" och det andra är "Faubourg".
    Jag gissar då att Banlieues är sk betongförorter och Faubourgs är idylliska villaförorter. Har jag rätt i min gissning? Mina lexikon ger inga besked.
    Rune

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Faubourg är blott ett äldre ord som betyder att orten låg utanför stadsmuren. Banlieue är förort och kan vara mycket välmående såsom t ex Neuilly eller Versailles men även s k utanförskapsområden.

      Stellan Bojerud

      Radera
    2. Japp, Stellan har rätt. Ordet som idag gäller är helt enkelt banlieue, även om det ofta har en koppling till invandrargetto. Faubourg användes exempelvis om arbetarkvarter på 1800-talet, som egenligen inte var förorter, utan fortfarande låg i själva staden.

      Radera
    3. Tack! Roligt att få svar av dem som vet.
      Rune

      Radera
    4. Tack själv Rune för en intressant fråga.

      Men Tobbe, hur kommer det sig att du rör dig så hemtamt i det inte alltid lätta franska språket?

      Du har gett Marine Le Pen möjlighet att genom svenska fria it-media visa vilken klippa den damen är. Raka besked!

      Hennes far var för övrigt officer i Främlingslegionen.

      Själv var jag studietjänstgörande svensk officer vid 1.Marininfanteriregementet i Granville, Normandie.

      Huvuddelen av min tid i Paris bodde jag 60 rue Violet i 15:e arr.

      Sedan jag valts till generalsekreterare för Legionens kamratförening i skandinavien, kände jag mig tvungen att fastän överårig göra några dygn vid Legionens rekrytdepå i Fort Nogent, Paris.

      Jag bodde inte på kasern, utan i hotellrum på Cercle Militaire vid Place S:t Augustine i centrala Paris (Madeleine).

      Skandinaviska legionärer "adopterade" mig, eftersom de tyckte att jag som en av två franska marininfanterister (den andre var korrespondenten för Radio France) var "övergiven".

      Stellan Bojerud

      Radera
    5. Det var en intressant historia, Stellan. I mitt fall är det något mindre dramatiskt då jag haft franska som B-språk i skolan, men framför allt tagit tag i det själv. Sedan studerade jag även ekonomi en termin i Bryssel, då franskan verkligen präntades in, särskilt som jag bodde med fransktalande belgare.

      Radera
    6. Jag var i 30 år gift med en hollänsk-indonesiska och lärde mig holländska. Vi var i Bryssel och skulle äta lunch. Jag blev fascinerad av bartendern, som talade med två gäster växelvis på franska och flamländska.

      De två gästerna talade på eget språk och lyssnade på den andres.

      Nästan som i schweiziska armén, där skyttekompanichef och eldledare samverkar på tyska, eldsignalering sker på franska och vid pjäsplatsen order ropas ut på italienska.

      Stellan

      Radera
  4. Nästa val blir vääääldigt spännande både vad gäller medias rapportering av nyheter och politikernas fejs när SD får 20% Självklart så är även EU valet väldigt intressant med alla nationlistiska partier.

    SvaraRadera
  5. Hur är detta vårt fel, -Att båten sjunker och människor dör

    En överlastad båt sjunker, inte så konstigt. Tragiskt däremot, mycket tragiskt den var överlastad med människor. Hundratalet drunknar, de kan inte simma! Flyktingsmugglaren som säljer båtplatserna är endast intresserat av maximal avkastning, fyll båten med så många som möjligt desto mer i intäkter.

    Orsaken till att flyktingar tar sig över medelhavet är deras desperata situation i hemländerna. Diktatur, klanfejder, fattigdom, inbördeskrig, förtryck under fördömande konservativ religion etc. Hellre dö än stanna kvar resonerar de, allt för att slippa vara där man är.

    Därför investerar man allt man har för att ta sig över. Många lyckas inte, de drunknar eller dör av andra umbärandet. Tragiskt hemskt och vidrigt hur sådana situationer kan uppstå och att västvärlden låter enstaka diktatorer som Mugabe och vad alla MENA ländernas för dagen diktatorer heter driva sina länder till total fattigdom med anarki som följd.

    Nyhetsvärdet ökar med kvadraten på antalet döda vid samma tillfälle, det avtar också kvadratiskt med ”det kulturella samhörighetsavståndets”. Kulturellt samhörighetsavstånd? Ordets betydelse kan t.ex. illustreras av att vi är kulturellt närmre USA, så trots avståndet så är 3 000 döda i 9/11 en stor nyhet. Om samma olycka skulle ske i Armenien eller Azerbaijan så skulle inte upprördheten vara lika stor, det är ett kulturellt större avstånd även om länderna ligger geografiskt närmre.

    100-talet döda i Medelhavet, många! I ett gränsland vad det gäller kulturell närhet. Europa, Spanien Grekland, Italien är oss kulturellt nära, men inte Medelhavets sydkust.

    Men den stora frågan som man tycks sakna efter detta i PK-debatten är hur detta kan anses vara vårt fel, vi i Europa, Sverige och medelhavets Europeiska nordstater. Folk flyr folk dör, och nu är det Européernas fel, Vårt fel att Mugabe styr sitt land som en infantil diktator, att de flesta afrikanska stater inte är demokratier att de prioriterar automatvapen till småpojkar framför utbildning till flickor och pojkar.

    Kan någon förklara för mig hur det nu blivit Europas, och Sveriges fel. För det är vårt fel att Afrikas befolkning vill fly hit, jag kan bara inte förstå hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är våra politikers fel, lovar man svenskt medborgarskap
      bara folk tar sig hit då är man medskyldig till massmord!

      Radera
    2. Det är våra politikers fel, lovar man svenskt medborgarskap
      bara folk tar sig hit då är man medskyldig till massmord!
      Svenska folket är oskyldigt!

      Radera
  6. Jag är lite skyldig men håller med ändå;-). Jag kunde nog ha gjort något annorlunda men jag vet inte vad.

    SvaraRadera
  7. Hej Tobbe!

    Instämmer med Rune, "Mycket värdefullt att få veta vad Marine Le Pen gör och säger. Ingen annan i svensk media berättar om Front National."
    För mig som inte kan franska så är din blogg värdefull.
    Tack Tobbe!
    Jag läser din blogg ofta. Men skriver sällan kommentarer.
    / Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag börjar nästan känna lite ansvar där för att förmedla vad Front National gör, just för att svensk media aldrig kommer att ge någon vettig rapportering. Så jag försöker lägga upp så mycket med partiet och dess företrädare som jag hinner. Textning är en tidsödande process, men det är ett kärt besvär...

      Radera
  8. Kollar just nu på EU-debatten om detta. Ledamöterna fantiserar om att flyktingarna inte vill stanna i Europa så låt oss öppna gränserna, ge dom utbildning och kunskap om demokrati så kommer allt att bli bra när dom flyttar hem igen.

    SvaraRadera
  9. Vet inte om det är meningsfullt att kommentera så här gamla inlägg. Såg av en slump att vi intresserat oss för samma ämne dock.

    Och...de flesta illegala flyktingarna kommer ju utan barn, och de flesta uppehåller sig efter ankomst illegalt i Europa. Det betyder att de inte kommer i åtnjutande av välfärdssystemen i de flesta länder i Europa. Vad var Le Pens konkreta förslag för att stoppa båttrafiken över medelhavet?

    SvaraRadera