fredag 17 oktober 2014

Upphöjd eritrean bjuder på lite samhällshat



Sami Said kom från Eritrea till Sverige som 10-åring med sina föräldrar. Hans första roman kom 2012 och den fick direkt Sveriges författarförbunds debutantpris "Katapultpriset", bokcirklarnas "Stora läsarpriset" och nominerades till Borås Tidnings debutantpris. Själv har jag inte läst den och det är naturligtvis möjligt att den är fantastisk, men då den tydligen handlar om kulturkrockar och integration, dessutom skrivet av en eritrean från "förorten", kan man misstänka att den skulle ha hyllats oavsett eventuella litterära kvaliteter. Han fick självklart vara sommarpratare förra året.

Idag får denne Sami Said breda ut sig på Expressens kultursida. Möjligen är texten tänkt som en provokation för att få uppmärksamhet, men vi kan vara tämligen säkra på att den kommer att spridas tusentals gånger bland vänstermänniskor, för att den är "viktig" och "stark". Utgångspunkten är en verklig, eller lika gärna uppdiktad, historia, där Sami ställer sig bland romer utanför en affär och blir konfronterad av polisen:

"Min middag behövde fler ingredienser och jag rusade ut med plattan på för butiken ligger alldeles intill. När jag kom fram stod poliser där och klart jag blev lite nyfiken för det betydde att något var på gång. Inte kunde jag ana att det som hände var de romska kvinnorna för de verkade inte störa någon (läs: mig) och de måste väl handla sina livsmedel precis som vem som helst.
Alltså gjorde jag misstaget att placera mig nära dem för det var där glassen befann sig. Maximal idioti! Varenda regel om hur man framställer sig i detta land hade jag glömt. Blanda dig inte i tvetydiga situationer för då slår samhället ned dig med all sin kraft."

Med detta inlägg vill Sami Said tala om hur han på grund av sin etnicitet blir illa behandlad, hur polisen är ett verktyg för rasistiska strukturer och så vidare. Inte heller jag tycker att människor ska särbehandlas på grund av etnicitet, men i verkligheten är det inte så konstigt om en person som ser ut som Said, och ställer sig bland kriminella romer, också blir konfronterad. Det börjar också bli lite tröttsamt med allt detta poserande från personer som inte bara har släppts in i landet, utan dessutom blir privilegierade och hyllade, men som ändå ständigt måste spela på sin egen etnicitet och hur förtryckta de är.

Efter ytterligare en hel del pekoral kring polisers fördomar, börjar revolutionsretoriken komma fram:

"Jag är trött på att anamma era begränsade perspektiv. En dag ska jag tvinga på er min världsbild och aldrig låta er fly ut därifrån. Karma heter det."

"Den personal som troligen anmält händelsen följde oss ut och jag anade att han sökte kontakt med mig, en utsträckt hand för att förmå sig att rätta till blundern för visst måste han ha känt igen en stamkund som mig, men jag vägrade. Skilj oss inte åt nu. Ni har gjort ert val. Deras öde ska vara mitt öde. Ni kallhjärtade svin, aldrig ska jag bli en av er."

Retoriken skruvas upp ytterligare ett snäpp:

"Vilken stolthet jag kände, det ska jag inte förneka. De tog mig för ligist, en äkta blatte. Jag vill vara farlig. Låt mig få vara farlig och hota er ordning. Tror du kanske de blandat ihop dig på samma sätt? Du din urblekta harmlösa anständiga potatis. Tillåt mig att svara: aldrig i livet."

"Min hand ville kasta hårda blommor på deras bil. Min mun ville skrika dem döva med arga verser. Blås orkan och ta deras förbannade trygghet från dem. Jag kände styrka. Jag kände mig som många. På denna gata var jag en farlig mus."

Det finns skäl att anta att hela händelsen är fabricerad, då den passar in lite väl bra i dagens vänsterklimat, men det spelar ingen större roll. Det intressanta är hur medier och kulturetablissemang älskar och hyllar alla sådana här texter och där hat mot samhälle, demokrati och svenskar alltid är välkommet.

När jag tittar in på Twitter ser jag direkt de förutsägbara reaktionerna från de vanliga misstänkta, varav de flesta är svenskar som älskar att vältra sig i vit skuld och självförakt:




Expressens huvudpolitruker måste naturligtvis ge sig in i poserandet:


Observera också vilka människor som följer de som citeras; Göran Greider, Antje Jackelén, Somar Al Naher och Ayaan Goobe (mor till Bilan Osman och några till). Slutligen finns också den reaktion som kanske var artikelns främsta syfte:






14 kommentarer:

  1. Det första som slog mig när jag läste hans artikel i Expressen var hur fruktansvärt illa han skriver. Att läsa en hel bok av honom kräver nog att man har betalt för att läsa den. Sedan erkänner han dessutom att han utsatt sina grannar för brandfara genom att lämna mat med plattan på när han lämnade bostaden, ett brott som kallas allmänfarlig vårdslöshet. Så han kanske inte är så oskyldig när allt kommer kring?

    SvaraRadera
  2. Musen som röt....och lämnade spisplattan på...IDIOT!

    /HellBoy

    SvaraRadera
  3. Är inte "potatis" ett nedsättande uttryck för fransmän, hämtat från de parisiska förorterna? Tycker mig hört det i en fransk rulle eller liknande.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker faktiskt synd om Expressens läsare! Inte nog med att de matas
    med dumheter och snömos...vill de kommentera eländet, så får de vända
    sig till någon av de fria och oberoende nätsajterna.

    Faktum är, att den "låtsasdebatt" som Expressen står för, är inte bara en-
    kelspårig, den är dessutom enkelriktad. Stackars läsare, som inte tycks ha
    det minsta krav på struntet de matas med. Bara att öppna munnen, svälja
    skiten, och dagen efter svälja samma skit igen.

    SvaraRadera
  5. Först lämna spisen på sedan inte säga till poliserna etc. att man inte är del av det hela utan i stället "Skilj oss inte åt nu. Ni har gjort ert val. Deras öde ska vara mitt öde. " Två fundamentala fel om man vill slippa att "åka dit" . . inte kan man skylla en brand i huset på att det tog längre tid än tänkt att handla . . osv

    SvaraRadera
  6. Skräplitteraturen har fått sig ett ansikte. Råttfälla fram. Farlig mus i sikte. Haha

    SvaraRadera
  7. Jag börjar nog bli för gammal för detta. Jag fattar ingenting.

    Några zigenarkvinnor är föremål för polisingripande på ICA närlivs där de enligt personalen har stulit varor. Sami Said ställer sig intill dem och säger att han tillhör sällskapet, varvid även han förs ut ur butiken av polisen. Sedan går han tillbaka hem.

    Efter denna mäktiga solidaritetshandling!? Solidarisk med tjuvar. Hatisk mot rättssamhället och polisen som försöker försvara oss mot kriminella.

    Vad vill han säga? Att det är bra med butiksstölder? Att romska kvinnor inte ska behöva stå till svars när de stjäl? Att polisen tillkallats mer aför att de var romer än för att de var tjuvar? Att ICA nära med sin personal är ett rasisttillhåll?

    Jag har svårt att se något rationellt i denna bedrövliga kria. Finns det något att förstå som undgår mig eller är slutsatsen att Expressen givit upp all anständighet riktig?

    SvaraRadera
  8. Det är ganska intressant med vilken glädje den självutnämda eliten hyllar denna författares verk och samtidigt tar på sig rollen som moralisk sanningssägare och är upprörda över samhällets behandling av denne. Det verkar i vissa kretsar finnas ett dolt dåligt samvete för att sverige i årtionden låtit invandrargetton växa fram. Detta måste enl. Dem hela resten av sverige lida för.

    Straffet är helt klart att ge svenska samhället del i detta dåliga samvete för att lättare kunna acceptera ett mångkulturell samhälle.

    SvaraRadera
  9. Det är tacknämligt att de skyltar med sina namn. När pendeln väl har vänt underlättar det för sanningskommissionen.

    SvaraRadera
  10. Antje Jackelén tillhör läsarna av detta twittrande och följer det som skrivs i det här sällskapet således. Intressant. Jag studsade till då hon intervjuades av radion efter sin utnämning. Där hon resonerade väldigt extremt och verklighetsfrånvänt. Tydligen var det ingen tillfällighet. Svenska kyrkan har lämnat de ursprungliga ambitionerna tycks det på allvar. Och tar ställning som samhällspolitisk debatt-instans för kulturmarxism i modern tappning. Kanske bara bra att det blir så tydligt.

    Den här parallella verklighetsuppfattningen som också verkar vara en förutsättning för patos och aggression fungerar effektivt tack vare sociala internet mediers bristande förmåga att verkligen debattera fritt. All mekanism med likes och uteslutningar, grupptillhörigheter och kategorier av indelade tyckare gör att hela samtalet blir monologiskt. Alla tycker lika och hysteriskt. I veckan var det ju någon engagerad samhällsmedborgare som vittnade om "super-revas" fasanfulla ansikte. Där man skulle plockat ut folk ifrån tågen och delat in dem i olika vagnar för vita och färgade människor. Osv. Allt för att rigga igång en uppsjö av hysteriskt goda människors upprördhet. Just den bluffen var ju för grov för att ta skruv. Men hela tiden triggar man varandras aggressivitet med att närmast tävla i dumhet och överdrifter.

    Förmodligen gör de mest sig själva stor skada. Trovärdigheten läcker trots allt ut mer och mer efter hand. De högljudda speglar sig själva men allt fler genomskådar tokerierna också.

    SvaraRadera
  11. Jag har aldrig förstått varför folk som hatar Sverige så in i Norden stannar kvar?! Men flytta någon annanstans då! Det finns massor av länder i världen som man kan flytta till. Inte minst landet man kom ifrån. (Som oftast inte alls är så farligt som dom låter påskina med tanke på alla resor till länder dom flydde från)

    Har själv flyttat runt en hel del och har lärt mig den grundläggande läxan varje gång; man lär sig språket i landet där man bor, gör rätt för sig och man kräver inte saker och ting av sitt nya land utan man anpassar sig.
    Att man sedan har sina seder och bruk hemifrån är en sak. Det går alldeles utmärkt att fira dom inom hemmets fyra väggar. Man kan t.o.m. bjuda in sina nya vänner att fira med en och oftast går det alldeles utmärkt! Alla kanske inte gillar inlagd sill eller surströmming eller... men alla är villiga att prova på!

    Och man bränner absolut inga bilar eller skolor, för det gör man bara inte i det nya landet! Följer man bara dessa enkla regler, som dom flesta normala människor gör, så finns det inga problem!

    Men, jag kan ju dock tänka mig att om man flyttar till ett annat land bara för att bidragen är generösa, så blir det som det blir...... Men då blir det enligt min mening: som man bäddar får man ligga!

    SvaraRadera
  12. Lina Thomsgård - som uppmanar alla att köpa Samis bok - har tidigare jobbat som PR-strateg vid reklambyrån Forsman & Bodenfors. Var det månne hon som kokat ihop historian och rådgivit kampanjen?

    SvaraRadera
  13. åh Herregud så genomskinligt tillrättalagt. Vilket trams om polisen. ANMÄL, SPRID!, som Omar Mustafa säger.

    SvaraRadera
  14. Låter som att Said fått smaka på "mob mentality" och tyckte om det. Inte undra på att det är så populärt med gängbildning.

    SvaraRadera