söndag 27 april 2014

Fördomsfullt om SDs invandrarväljare


Anna Hagwall (sd), riksdagsledamot, född i Ungern

Sverigedemokraterna har naturligtvis väljare ur alla samhällsgrupper, från stad och landsort och män och kvinnor. Partiet får även en hel del röster från personer med invandrarbakgrund, vilket blir obegripligt för vårt etablissemang och deras förenklade syn på samhället. Oförståelsen grundar sig förstås i tanken att man röstar på Sverigedemokraterna för att man ogillar individer med annan bakgrund, eller, som vår statsministern ännu vulgärare brukar uttrycka det, "vill ge sig på invandrare". I verkligheten är det politiken som är måltavlan, därför att vi menar att den omfattande invandringen på sikt kommer att rasera samhället och välfärdsstaten. Denna analys och oro kan naturligtvis delas även av en person som själv har invandrarbakgrund.

En person som inte heller förstår det här, är SvDs Duraid Al-Khamisi, som söker svar på detta obegripliga fenomen, men som framför allt blottlägger sina egna fördomar om sverigedemokrater. Redan Duraids första fråga vittnar om dennes helt uppriktiga oförståelse:

"Hur ska man förstå att fler och fler invandrare stödjer ett parti som ser invandringen som vårt största samhällsproblem?"

Svaret är naturligtvis att även en invandrare kan se invandringen som en ödesfråga för framtiden. Det är en märklig tanke att varje invandrad individ automatiskt skulle vara för en fortsatt massinvandring. Många människor i vänstern anser säkert att "invandrarna" är deras, och att dessa har en skyldighet att rösta vänster, då de redan har räknats in i deras eget proletariat.

Duraid intervjuar bland annat syrianska och därmed kristna Sarah, som röstar på SD. Hennes uttalande kommer senare att märkligt nog, men kanske inte förvånande, stämplas som "rasistiska" av Duraid, men är egentligen självklarheter som de flesta sverigedemokrater kan instämma i:

"Människor kan inte hantera att det finns andra åsikter än deras egna. Jag har förvisso starka åsikter, det vet jag, men att kallas rasist för att man kritiserar samhället är odemokratiskt."

"Samtidigt vet jag att det inte går att blanda ihop tusen olika kulturer med varandra. Det blir kulturkrockar. Människor måste anpassa sig efter varandra. Och sånt gillar folk inte. Det är inte alla som vill integreras och bli en del av samhället."

"Människor är så otacksamma. De flyr undan krig och fattigdom men klagar bara över hur dåliga saker och ting är i Sverige. Ingen är tvungen att stanna kvar. Här får man vård och skola gratis. Ingen blir förföljd eller trakasserad. Så vad finns det egentligen att klaga över?"

Sarah hävdar också att hon aldrig upplever rasism i Sverige, men kan nämna ett eventuellt undantag:

"En gång blev jag kallad blattehora på krogen. Det var en blond kille som sa det. Jag kände mig otroligt kränkt av de orden. Förmodligen var killen rasist. Men han kan lika gärna ha varit ett sexistiskt machosvin, eller en man med mindervärdeskomplex och för mycket sprit i kroppen. Det jag menar är att … allt handlar om upplevelser. Det handlar om hur man väljer att tolka saker och ting. Allt behöver inte vara rasism."

Självklart var det utfallet kränkande, men man behöver inte göra en större sak av det än vad Sarah gör. De flesta människor, oavsett bakgrund, har nog blivit förolämpade att antal gånger, i olika sammanhang.

Duraid Al-Khamisi

Trots att reportern alltså möter SD-väljare med invandrarbakgrund, som förklarar sitt val, väljer han att helt opåverkad gå vidare med sin grundtes om "rasism". Han konstaterar därför att rasism tydligen även kan finnas hos invandrargrupper, vilket naturligtvis är sant, men inte nödvändigtvis ligger bakom en röst på SD.

"Utländsk bakgrund är inget vaccin mot fördomar. Vi som har invandrat till Sverige är ingen homogen grupp, det som förenar oss är det faktum att vi invandrat. Rasism uppstår vanligtvis på grund av en rad omständigheter, och dessa kan variera. Lika lite som svenskar är predisponerade att bli rasister är utrikesfödda predisponerade att bli antirasister."

Man kan bara sucka. Hur är det möjligt att vara journalist, möta människor, och ändå benhårt hålla fast vid sina invanda föreställningar? Duraids egna funderingar fortsätter:

"Många invandrare i Sverige härstammar från länder med starka konservativa strömningar. Andra har växt upp i länder där konflikter har pågått i generationer och lärt sig se andra folkgrupper som fiender. För en iranier som flytt regimens fundamentalistiska förtryck i Iran, eller för en kristen som flytt förföljelse från islamister, kan det tyckas som ett hot att muslimer söker sig till Sverige."

Det kan ju också vara så att personer som faktiskt har levt i muslimska länder, tar detta hot på större allvar, än vad exempelvis en svensk miljöpartist på Södermalm gör.

Även SDs Paula Bieler konfronteras med sitt val, som i Duraids ögon är helt ologiskt, då hon har rötter i Polen, men hon svarar det enda rimliga:

"Det där är en fråga som jag alltid får. Människor tror att jag behöver tänka och agera på ett visst sätt för att jag har utländskt påbrå. Jag har fått höra att jag sviker mina polska landsmän för att jag är med i Sverigedemokraterna, att jag är polack i blodet och ska sluta ”leka svensk”. För mig är det rasistiskt att tänka så."

Direkt efter intervjun med Bieler kommer reportern med ett mycket märkligt konstaterande:

"Jag lämnar riksdagen med en klump i magen. Intervjun utvecklades snarare till en debatt om människors lika värde."

Det såg vi läsare iallafall ingenting av. Å andra sidan har Duraid en mycket fin människosyn, som han frikostigt delar med sig av:

"När jag tittar på Sverige ser jag något annat än vad Paula Bieler gör. Jag ser inte kalkyler. Inte kronor och ören. Jag ser människor som försökt bli en del av Sverige utan att lyckas. Som förpassats till samhällets utkant – unga utan förebilder, föräldrar som lever i utanförskap och desperation.

Den svenska kulturen har alltid influerats av andra kulturer. Maten vi äter, traditionerna vi firar, språken vi talar, siffrorna vi räknar med – allt bygger på lån från andra delar av världen. Vilka är SD att göra anspråk på svenskheten? Rätten att få definiera sin identitet är en stor anledning till att människor söker en fristad i Sverige. Vad återstår av demokratin om politiker ska definiera vad som är rätt och fel religion, kultur och värderingar?"

Ja, vi vet att vi äter utländska maträtter och att vårt siffersystem faktiskt kommer från Mellanöstern. Det som alltid förblir oklart är hur det självklart betyder att massinvandring är en bra idé. Så länge som våra journalister och politiker vägrar att ge svar och fortsätter sina infantila kampanjer med idiotiska argument, kommer vi ingen vart. Jag är dock övertygad om att pendeln en dag kommer att svänga, och att vi kommer att blicka tillbaka mot denna tid som en synnerligen absurd era.

SvD




8 kommentarer:

  1. VEM HAR BYGGT VÄST?

    Det påpekas alltid att allting kommer utifrån. Och att svenskarna inte har byggt Sverige! Men varför har alla dessa utlänningar byggt västerlandet och inte sina hemländer. Varför ser deras hemländer ut som de gör? Varför byggde de Sverige till ett i omvärldens ögon sett idealsamhälle.

    Varför flyr muslimer till sekulärt/kristna länder befolkade av rasistiska, främlingsfientliga, islamofoba, krigförande otrogna fläskätande hundar. Varför flyr svarta som nu har svart styre i Afrika till vita länder med vitt "rasistiskt" styre. Varför flyr sydamerikaner till imperialismens högborg USA? Och jobbar illegalt för mindre än minimilön.

    Är det de geografiska koordinaterna det är fel på i Mellanöstern, Afrika och Sydamerika? Skulle Europa fortsätta att vara rikt och Afrika fattigt om befolkningarna bytte plats?

    kung_och_fosterland

    SvaraRadera
  2. Andra generationens invandrare27 april 2014 kl. 17:15

    Jag är miljövän och samtidigt en miljöförstörare av enorma proportioner. Får jag inte vara intresserad av miljöpolitik och hållbarhetsfrågor för att min livsstil ur en objektiv synvinkel inte är hållbar?

    Jag har också invandrarbakgrund och samtidigt för en restriktiv och hållbar migrationspolitk. Får jag inte vara för en fungerande invandringspolitik för att mitt ursprung…Nej, just det, mitt utländska ursprung härstammar ju faktiskt från den tid då Sverige hade en någorlunda sansad migrationspolitik. Så gammal har man gått och blivit.

    För övrigt anser jag att det är hög tid att Tobbe kommer kring detta med Jan Tullbergs bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andragenerationaren! Vad menar du? Att jag borde ta upp boken? Har faktiskt precis börjat läsa den...

      Radera
    2. Andra generationens invandrare27 april 2014 kl. 20:10

      Ja, jag mejlade ju dig om detta. Du fick ju ett ganska positivt omnämnande i den…

      Ta det som vänskapligt pikande snarare än sylvass kritik.

      Radera
    3. Hehe, jag vet - och följaktligen beställde jag boken direkt! Nu ska den läsas igenom också.....tills jag kommer till den där magiska sidan... :-)

      Radera
  3. Hade han inte skrivit så hade han fått sparken. "Ovillig att samarbeta" eller liknande.

    SvaraRadera
  4. Vårt siffersystem kommer från mellersta östern, möjligen via Indien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torbjörn Lasson1 maj 2014 kl. 15:11

      Arabiska siffror är de talsymboler som används mest internationellt och i bland annat svenskan (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). De arabiska siffrorna har sitt ursprung i Indien där de tillkom ca 400 f Kr. Från det arabiska väldet spreds så siffrorna på medeltiden till Europa, där de så småningom fick sitt nuvarande utseende och varifrån de slutligen spreds över stora delar av världen. Källa Wikipedia.

      Radera