onsdag 22 juli 2015

Ännu en förljugen hyllning av slöjan




Vänsterns allians med islam är ett kapitel för sig, som jag inte tänkte utveckla vidare här. Vi kan nöja oss med att konstatera att företeelsen finns i hela Europa och i dagens Sverige passar in särskilt väl, allteftersom identitetspolitiken flyttar fram positionerna. Vänstermänniskor som i andra sammanhang vill stå upp för bland annat kvinnors och homosexuellas rättigheter, tvingas slå knut på sig själva för att böja sig för denna grupp, ett fenomen som skämtsamt brukar kallas "pk syntax error". Det senaste exemplet är det planerade pridetåget i Järva, som vänstermänniskor nu tvingas rasa över.

På vänstersajten ETC har man idag bjudit in den muslimska aktivisten Aftab Soltani, som deklarerar att "Slöjan räddade mig från samhällets skönhetsideal". Det räcker med en titt på den bifogade bilden av Aftab för att ifrågasätta sanningshalten i det påståendet. I själva verket lever hon upp rätt väl till dessa skönhetsideal, ett resultat som hon dessutom uppenbarligen lagt ned en del arbete för att uppnå. Hon bär inte slöjan för att undkomma något skönhetsideal, vilket hon lättare hade åstadkommit genom att låta bli smink och ansningar, utan för att trycka upp sin ideologi i ansiktet på alla hon möter och visa sitt avståndstagande från det svenska samhället.

Hennes inlägg ska vara ett svar till en debattartikel i Expressen, med rubriken "I förorten växer männens diktatur". En Amineh Kakabaveh berättar där bland annat:

"I svenska förorter blir klimatet allt mer kvinnofientligt. Kvinnor är inte längre välkomna på en del kaféer. Unga tjejer kan inte vistas ute efter middagstid på vissa platser.
Kvinnor kan inte klä sig hur de vill."
[...]
Islamister och fundamentalister säger till ungdomarna här att de måste beslöja sig, att svensk mat är "Haram" (smutsig), och att de måste läsa Koranen."

Kakabavehs beskrivning kommer ur verkligheten, men den skaver hos Soltani på ett par sätt. Dels har som vanligt ovanstående fenomen ingenting med islam att göra, dels är Kakabaveh vänsterpartist och borde därför ha en annan inställning:

"Jag tyckte att det var helt sjukt att denna bristande analys kom från en kvinna i ett så kallat antirasistiskt parti. Så jag förklarade för Kakabaveh att det inte är islam som producerar IS-krigare utan att bilden är mer komplex än så." 

Den komplexa bilden utvecklas inte, men jag gissar att det handlar om utanförskap och rasistiska strukturer i majoritetssamhället. Det är dock få buddhister och ateister i utanförskap som ansluter sig till IS. Kakabaveh är förstås också "islamofob":

"Vad denna islam är behöver förstås inte förklaras. För i den islamofobiska tankevärlden är islam ett väsen, som förtrycker, infiltrerar och som vi bara blint styrts utav."

Ett motbjudande påstående följer sedan, som i och för sig kunde ha kommit från vilken sjuklöverpolitiker som helst:

"Hur ska en person sitta och ta beslut för svenska folket, som har islam som andra största religion, när hennes attityd mot muslimer och islam ständigt och enbart påverkas av hennes trauma/upplevelser av Irans regering?"

Nej, islam har överhuvudtaget ingenting att göra med det svenska folket. Vi vill vara ifred och hade gärna sluppit eviga diskussioner om klädedräkt och vad som är halal och haram. Kakabavehs och andras skildringar av problem i "förorten" är naturligtvis ovälkomna:

"Senast idag fick jag höra ifrån en släkting att jag skulle akta mig från att bli utkastad ifrån balkongen av min man, för ”dessa muslimska män är ju så våldsamma”. Tack Kakabaveh. Det är tack vare sådana som du och din förenklade retorik jag inte längre kan närvara på släktkalas utan att bli utstirrad eller kränkt på grund av att jag bär slöja. Det är tack vare sådana som du som jag inte kan vara säker på om jag idag slipper glåporden, hoten och de fördömande blickarna."

Även Soltani kommer från Iran, så om hennes släktingar ryggar inför hennes slöja har jag svårt att tro att det skulle bero på debattartiklar likt Kakabavehs. Fördömande blickar har nog mer att göra med vad människor känner inför den ideologi som Soltani måste visa upp i det offentliga rummet. Mot slutet blir det bisarrt på allvar:

"Mitt konkreta förslag på vår situation är fortfarande att vi behöver seriösa islamutbildningar, fria från alla koloniala föreställningar om islams inneboende ondskefulla väsen. Om något påvisar den här debatten att detta är nödvändigt i Sverige och bör finnas tillgängligt att studera."

Vilka imamutbildningar bygger idag på "koloniala föreställningar"? Imamer i Sverige är utbildade utomlands, i muslimska länder, där jag tror att dessa föreställningar spelar en mycket liten roll. Att "koloniala" överhuvudtaget nämns beror nog på att det är ett viktigt inslag i den identitetspolitiska argumentationen, där de flesta integrationsproblem och motsättningar beror på "kolonial syn", vilket i Sveriges fall innebär ett knappt 100-årigt innehav av ön Saint-Barthélemy.

Det är tragiskt hur långt utvecklingen i vårt land har gått, där en iransk islamist fördömer en iransk kommunist på grund av olika syn på islam i Sverige. Frågan som bör ställas är inte huruvida vi här ska ha imamutbildningar, hur mycket statsbidrag moskéer ska få eller slöjans roll för kvinnan, utan som vanligt: Vad gör personer som Aftab Soltani ens här?

För en inblick i hennes övriga tankevärld kan ett besök på hennes Facebook-sida vara intressant. Det är islam sida upp och sida ner, en hyllning till Louis Farrakhan, kryddat med inslag om diskriminering. Vi får också se någon sorts målning hon har gjort av Palestina, där Israel i vanlig ordning är utplånat:



Den högt uppsatta vänsterpartisten America Vera-Zavala har tittat in för att hylla verket:






4 kommentarer:

  1. Ja fy fan vilket skit Islam halal profeten och hela baletten...

    SvaraRadera
  2. Man har tydligen hittat nån gammal koran. Jag har ett förslag. Bränn upp skiten snarast och utan dröjsmål!

    SvaraRadera
  3. Stoppa cancersvulsten Islam innan den förgör Sverige

    SvaraRadera
  4. Ja....rätt sexig donna.
    Man ser ju de där fromma muslimtjejerna emellanåt; välsminkade, tighta leggings, målade naglar och med konstfärdigt hennamålade händer, påkostad handväska på axeln, framtrippande på högklackat...och slöja...trygg från männens blickar;)

    Eller är det så att slöjan i allmänhet har funktionen av etnisk identitetsmarkör? Sacre bleu!

    SvaraRadera