fredag 19 augusti 2016

Tiggeriförbud




Så har då vår civilminister Ardalan Shekarabi svagt öppnat upp för ett tiggeriförbud, ett utspel som av de flesta ses som en testballong för att se hur framför allt Miljöpartiet reagerar. Vi kan börja med att titta på några av de förväntade reaktionerna från de vanliga misstänkta, där ett genomgående tema förstås är att man "inte kan förbjuda fattigdom". Bland annat bjuder Aftonbladets Oisin Cantwell på ett sådant alster, där redan inledningen ur min synvinkel är lite märklig, men självklart inte jämfört med vad som komma skall:

"Den som hävdar att frågan är enkel är dock inte helt ärlig. I Europa diskrimineras och förtrycks romer. Många av dem lever i djupt armod och har inget alternativ till att tigga. Situationen är oacceptabel, men några snabba lösningar existerar inte."

Då får han gärna kalla mig oärlig, för jag skulle säga att varken problemet eller lösningar är särskilt komplicerade. Även om så inte är fallet idag, borde svenska lagar syfta till att göra Sverige till ett så väl fungerande land som möjligt. Huruvida rumänska eller bulgariska medborgare är fattiga eller ej ska inte vara svenska politikers främsta fokus. Det blir snart dags för de rena känsloargumenten och det som brukar kallas floskler:

"Ministern ska bland annat titta på Norge, som har infört en möjlighet för kommunerna att utfärda lokala förbud. Möjligen kommer Shekarabi dock att sucka då han upptäcker att endast en norsk kommun utnyttjar möjligheten. Övriga delar av Norge vill inte framstå som så hjärtlösa.
Min invändning är först och främst moralisk. Det är fel att förbjuda människor att sträcka fram en vädjande hand och be en medmänniska om stöd. Ett samhälle som säger att det inte är tillåtet att i nöd be om hjälp är ett ovärdigt samhälle."

Efter "hjärtlös", "moralisk" och "ovärdigt", kommer senare det eviga "anständig", exempel på de fördummande uttryck som gärna används av etablissemanget för att omöjliggöra all vettig debatt. När någon slår fast att någonting helt enkelt är "fel", finns förstås inte mycket att tillägga. Nåväl, jag tycker att det är fel att Sverige ska vara en attraktiv marknad för tiggeriturism, och så får jag leva med att jag då blir "hjärtlös". Vi bjuds därefter på en liten reservation:

"Men innan ni nu kastar er över mejlen för att förklara att jag är en naiv, vänsterextremistisk drömmare så vill jag ha fört till protokollet att min moral är just min och att jag är medveten om att många andra har en annan uppfattning."

Jag skickar aldrig mejl till journalister och de flesta, inklusive Cantwell, har sedan länge blockerat mig på Twitter, men det verkar som att de faktiskt får en hel del återkoppling i postlådan. Oisin Cantwell må vara en självgod och arrogant mediefigur, men jag uppfattar honom inte som vänsterextremist, utan snarare som en rätt typisk representant för Södermalms journalister. Så kommer det då:

"Min andra invändning är att det inte går att lagstifta bort fattigdom genom att kriminalisera de svagaste. Och lagar som inte fyller någon vettig funktion är i regel dåliga lagar."

Nu skulle ju inte heller syftet vara att lagstifta bort fattigdom, utan den fullt vettiga funktionen att få bort dessa personer från Sveriges alla gathörn. Möjligen skulle man kunna göra Södermalm till en särskild frizon för romska turister. Låt oss lämna Aftonbladets juridiske expert, för att i stället se hur de faktiska vänsterextremisterna funderar. Feministiskt initiativ är givetvis emot ett förbud och deras företrädare bjuder generöst på ett antal idiotier. Anna Rantala Bonnier (just det), gruppledare i Stockholms stad, säger:

"Att hävda att den svenska modellen ska försvaras genom att kriminalisera fattigdom är det största hotet mot den solidaritet som är grundbulten i svenska modellen och skulle innebär att vi låter SD diktera villkoren för svensk välfärdspolitik."

Nu kan man undra vad SD har med saken att göra, förutom att partiet har motionerat om detta länge, men framför allt är det obegripligt hur romer från Rumänien och Bulgarien plötsligt blir ett inslag i den "svenska modellen" och att svensk välfärdspolitik nu omfattar dessa.


Anna Rantala Bonnier


Hon fortsätter med sin speciella syn på vad det svenska samhället är:

"Regeringen fortsätter kriminalisera och utesluta samhällets mest utsatta och göra livet svårare för de som har det svårast. Ett samhälle bedöms efter hur de tar hand om sina svagaste och domen mot regeringen kommer att vara hård."

Snarare känner Socialdemokraterna ett visst tryck att agera, just eftersom de fruktar väljarnas dom om situationen tillåts fortgå och rentav eskalera. Det här med folkets och historiens dom är alltid intressant, eftersom vi också hör det från vänstermänniskor när det handlar om migranter. De är då alldeles övertygade om att deras barnbarn kommer att fråga varför Sverige inte tog emot fler asylanter, och helt oförmögna att föreställa sig att framtidens fråga kanske kommer att bli den motsatta.

Ett av de kanske mest bisarra inläggen i denna fråga kommer från Per Wirtén på Expressens kultursida. Han tycker att svenskarna, möjligen han själv undantagen, nu ska ge tiggarna sedlar:

"Vänd Shekarabi ryggen. Ägna i stället helgen åt Alexandra Pascalidous dokumentärserie 'Vi kallas tiggare' på SVT Play och ge sedan mer pengar än någonsin i muggarna. Skippa mynten, ge sedlar. Det är en bra protest. Den gör skillnad i strävsamma människors liv."

Den romska gruppen har kallats mycket, men "strävsam" är relativt ovanligt. Per Wirtén skulle kunna skicka en del av sin förmodligen respektabla inkomst direkt till Rumänien, men det viktiga i detta sammanhang är väl som vanligt att posera med sin människosyn, snarare än att faktiskt göra någonting.

Personligen tycker jag att ett tiggeriförbud kan vara en väg, eftersom det viktiga bör vara att göra Sverige så oattraktivt som möjligt för denna grupp och deras aktiviteter. Om de ständigt blir bortkörda och lönsamheten minimeras försvinner också incitamenten för att åka till andra sidan Europa. Det finns inget som helst skäl till att Sverige ska se ut som ett u-land på grund av andra länders medborgare. Vi skulle kunna arbeta på olika sätt för att förbättra situationen i de berörda länderna, även om vi inte har någon skyldighet att göra det, men lösningen kan inte vara att deras fattiga ska åka till Sverige. Kan det inte snart vara dags att prioritera detta land och dess befolkning?




10 kommentarer:

  1. Ditt alster är som oftast, mycket läsvärt!!!

    SvaraRadera
  2. För min del väntar jag på en kraftig demonstration av tiggarna med text plakat såsom "låt oss tigga" och "Det är orättvist att vi inte får tigga", utanför riksdagshuset.

    SvaraRadera
  3. SVT 2016-08-19:
    "Statsministern säger att Sverige skrivit avtal med regeringarna i Rumänien och Bulgarien."

    Varför ska Sverige skriva några avtal för att lösa deras problem med tiggare.
    De får ju redan pengar från EU.

    DN 2014-03.30:
    "Under budgetperioden 2007 till 2013 avsatte EU 184 miljarder kronor till Rumäniens utveckling. 32 miljarder kronor av dem kunde användas för utbildning, sociala insatser och för att hjälpa landets fattiga – däribland romer."

    http://hotpot.se/politik/471-miljarder-kr-till-rumanien-fran-eu-mest-fran-svenskar-varfor-hjalp-i-sverige/

    SvaraRadera
  4. Vilket dj-a hyckleri. Romerna har ju rätt att fritt inom 3
    månader söka arbete här. Då ska dom direkt gå till Arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb. Gör dom inte det så ska dom ut ur landet. Samtidigt vet vi att ingen vill anställa dom, det kanske dom tom själva begriper. Med denna bakgrund är det klart: kasta ut dom. Alternativet är att alla romer i Rumänien och Bulgarien tas hit på statens bekostnad, vi måste tänka på allas lika värde.

    SvaraRadera
  5. Ha, ha, jag blir så full i skratt när idioter känner ett tvång att uttrycka sig och inte ens själva förstår vad de svamlar om. Smaka lite igen på denna meningen av feminist-hennet Anna Rantala Bonnier: "Ett samhälle bedöms efter hur de tar hand om sina svagaste och domen mot regeringen kommer att vara hård".

    Ja, absolut. Jag håller med. Men Bonnier-hennet förstår uppenbarligen inte vad hon själv skriver. Vad menas med ordet "sina"? Jo, samhällets egna naturligtvis. Våra fattigpensionärer, våra barn, våra sjuka o.s.v, dvs. de som har vuxit upp och är inlemmade i det samhälle som kan kalla dem för sina egna.

    Inte s.k. ensamkommande flyktingbarn från Afgahnistan eller andra eller andra länder, inte krigsförbrytare från Afrika, inte kvinnoförtryckare från mellanöstern. De är inte vårt samhälles "sina". Men det fattar inte Bonnier-hennet.

    Och det är fruktansvärt komiskt tycker jag.

    Eller tragiskt, beroende på vilket humör jag är på.

    V

    SvaraRadera
  6. Det börjar bli dags för att privatisera invandringsstöden.
    Låt Migrationsverket få möjligheten att på deklarationsblanketten be om bidrag så får var och en bidraga med vad han eller hon tycker är rimligt. Kryssa i rutan bara, med alternativen 10.000 kronor och uppåt. Sedan får Migverket i uppgift att också svara för kommunernas alla följdkostnader, bostader, iPads, hemspråksundervisning och asylboenden.

    SvaraRadera
  7. Men hörrni, det är ju inte det minsta trevligt med ett tiggeriförbud.

    Vilka tror ni det är som kommer att hindras från inte bara att tigga i gathörnen utan rent av från att söka sig till stadsmissionen? Jo, svenska hemlösa, vilket snart kommer att inkludera ganska många helt vanliga svenska ungdomar utan vare sig missbruk eller kriminellt beteende.

    Alla hjälpverksamheters lokaler måste självklart vigas till att hysa fler invandrare!

    Med ett tiggeriförbud skulle man, i bästa fall, gömma undan en del av problemet med den obegränsade invandringen, vilket bara gör problemet ännu värre eftersom det fördröjer uppvaknandet ännu längre.

    Problemet är ju inte tiggeriet utan själva principen att alla svenskar har en lagstadgad skyldighet att arbeta som slavar åt resten av världen.

    Sluta stödja ett tiggeriförbud, det är ett mycket negativt förslag eftersom det upprätthåller de skyddade zoner som journalisterna vill leva i.

    Vad ska förresten en utslagen människa göra om den inte ens får tigga?

    Vad tror ni att svensk polis kommer att ägna sig åt, att jaga bort ensamma, oorganiserade arbetslösa och utmärglade svenskar från hjälpverksamhet eller att jaga faktiska brottslingar? Ni vet redan svaret.

    Det finns inget socialt skyddsnät längre.

    SvaraRadera
  8. Jag kan inte förstå varför tiggarna tillåts att vara här. De är en sanitär olägenhet när de skiter överallt och de stjäl och bär sig åt. Sedan är det bara skitsnack att de skulle vilja arbeta, deras liv är att åka runt och tigga och stjäla. Om man inte ger dem något så är det inte vackra ord som de utbrister. Jag har aldrig gett dem en enda krona och kommer heller aldrig att göra så. EU har gett en fruktansvärt massa pengar till Rumänien för att de ska ge dessa romer en dräglig tillvaro men de VILL INTE stanna i en lägenhet, de stjäl all inredning i den och drar vidare. NÄR skall det gå upp för svenskarna att det bara är fejk alltihop. Ut med dem och ge oss lugn och ro för dessa människor som är många gånger både tjocka och feta så det går ingen nöd på dem det är bara en livsstil för dem att tigga, inte vill de ha ett arbete. dessutom drar de sig inte ett dugg för att begå brott när de är här, har vi inte tillräckligt av kriminella utan att ha romer här också. Dessutom med en polisstyrka som bara krymper.

    SvaraRadera
  9. Den där patetiska dottern till Åke Bonnier kan väl börja med att uppmana pappsen att skänka bort familjeförmögenheten först. När den miljarden är förbrukad och projektet utvärderats kan hon återkomma med synpunkter på hur de allmännas medel ska användas.

    SvaraRadera
  10. Tiggeri är i dom flesta län redan reglerat genom ordningsstadgan. Polisens tillstånd krävs för att ha penninginsamling.

    A. Nonym.

    SvaraRadera