onsdag 19 oktober 2016

Svaga tankar från ökände Gellert Tamas




Vänsterfiguren Gellert Tamas förlorade all trovärdighet redan när han hävdade att fenomenet "apatiska barn" var alldeles verkligt, och har fortsatt på samma sätt sedan dess. Följaktligen tar jag honom inte på något större allvar, men när han i dagens ETC intervjuas om SD och jihadister vill jag ändå kommentera texten, eftersom han inte är den ende som framför dessa resonemang ens i Sverige.

ETC beskriver principen:

"Ett Sverige där två till synes rakt motsatta aktörer – de militanta islamisterna och de islamfientliga krafterna – i själva verket göder varandra. De vill ha samma sorts värld. En svartvit värld."

Gellert Tamas utvecklar samma sak:

"Varje islamistiskt dåd ökar på oron och rädslan och gör människor mer mottagliga för ett hatiskt budskap mot muslimer. Utan den militanta islamismen hade det blivit betydligt svårare att sprida det budskap som Sverigedemokraterna gör."

Detta sade man redan på 1990-talet i Belgien, om "Arabisk-Europeiska ligans" frontfigur Dyab Abou Jahjah, som vänstermänniskor då menade var Vlaams Belangs och Filip Dewinters bästa medhjälpare. Idag säger man samma sak om Front National och de inhemska terroristerna.

Det kan säkert stämma att islamisk terror stärker stödet för de som är kritiska till islam, men är det inte alldeles naturligt? På samma sätt är det inte förvånande att Miljöpartiet stärks av kärnkraftsolyckor eller rapporter om miljöförstöring. Det finns ju faktiskt alldeles rationella skäl till att vara skeptisk till islams utbredning i Europa, och terrordåden, liksom jihadresorna, hade kunnat förutses, vilket dessa islamkritiska partier också gjorde. Den som på 1980-talet hävdade att vi skulle få islamistiska ministrar och självmordsbombare i Stockholm skulle sannolikt ha fått höra att det var högerextrema hjärnspöken. Det handlar inte om att varje islamistiskt dåd gör människor mottagliga för ett helt omotiverat budskap, utan om att islamismen och våldet är själva skälet till budskapet. Framför allt är det en helt grotesk lögn att IS och patriotiska europeiska partier skulle vilja ha samma sorts värld.

Om Sverigedemokraternas tillväxt säger Tamas:

"Det är en utveckling som jag inte i min vildaste fantasi hade kunnat föreställa mig."

Den utvecklingen kunde även jag som vanlig människa förutse, och då ska Gellert Tamas ändå föreställa någon sorts expert på området. År efter år bedriver samtliga riksdagspartier en fullständigt oansvarig invandringspolitik, samt demoniserar och tystar alla kritiska röster. Är det då det minsta förvånande att människor börjar rösta på ett parti som framträder som en trovärdig kraft för att stoppa denna utveckling? Överhuvudtaget är analyser inte hans styrka:

"Förra hösten hade vi fler bränder på flyktingförläggningar än på det tidiga 90-talet. Då nådde du inte ut till lika många och kunde därför inte påverka i lika stor utsträckning. I dag finns hatet och propagandan bara ett klick bort."

Nja, den effekten är nog marginell. Med tanke på att de flesta bränder startas av de boende själva beror ett ökat antal incidenter sannolikt främst på ett större antal asylboenden. Tamas senaste bok heter "Det svenska hatet – en berättelse om Sverige" och han kommenterar titeln:

"Det lät så effektsökande. Men ju mer jag jobbade med det här ju mer insåg jag att hat är ett mycket passande namn. Det är hat det handlar om. Hatet som ideologi, hatet som personlig och politisk drivkraft."

Det finns säkert individer som verkligen hatar meningsmotståndare eller exempelvis muslimer, men jag tror faktiskt inte att det dominerar. Problemet i dagens debatt är att all kritik av mångkulturalism eller massinvandring automatiskt stämplas som "hat", trots att kritiken kan vara stillsam och fullt rationell, eller, om vi nu ska hänvisa till känslor, ha sin grund i oro för framtiden. Själv kritiserar jag dagligen främst journalister, men jag hatar ingen av dem. De kan vara fullt sympatiska som individer, även om jag helt enkelt tycker att de har fel. Att Tamas också är generös med epiteten framgår direkt därefter:

"Omkring 2 000–3 000 stycken om du ser till de mest aktiva på nätets hatsajter. Men sen har du olika cirklar runt dem och de sträcker sig i dag över hela samhället. Det påverkar hela debattklimatet. Vi ser till exempel Svenska Dagbladets Per Gudmundson som tycker att anonyma näthatare som Julia Caesar borde släppas in i de etablerade medierna."

Vi känner till logiken, där Avpixlat blir en "hatsajt", medan den SD-fixerade bloggen IRM beskrivs som "en ideell organisation". "Julia Caesar" är förvisso en pseudonym, men att reducera henne till "anonym näthatare" är sannerligen att ta i. Mycket typiska är Tamas tankar kring vem ska "släppas in", en hållning som blev särskilt aktuell i samband med Bokmässan i Göteborg. Vávra Suk är varken anonym eller uttryckte något hat, men ändå förfärades det samlade etablissemanget av att han fick synas i några minuter i det fina SVT.

Gellert Tamas ser händelserna den 11 september 2001 som en vändpunkt, och när han ska "analysera" denna vill man mest sucka:

"Plötsligt fanns det en ny världsbild och en ny fiende – muslimerna. Det var 19 män som utförde dådet men 1 miljard människor fick skulden."

Det var inte många fler som utförde den ena eller andra massakern i Baltikum, men ändå fick miljoner nationalsocialister skulden. Till saken hör nämligen att en betydande andel, alltså flera miljoner muslimer, stödde och hyllade attackerna. Dessutom var "9/11" varken den första eller sista massaker som inspirerades av islam, och vi har sedan dess sett tusentals fler. Den somaliska islamkritikern Ayaan Hirsi Ali menar att det var just 9/11 som fick henne att lämna religionen, och då på grund av att hon drog slutsatsen att attacken hade stöd av koranen.


Storbritannien.


En annan mycket trött och felaktig bild upprepas också:

"Judarna byts ut mot muslimerna som den huvudsakliga fienden."

Det är fortfarande en tämligen snedvriden världsbild. Kritik mot islam, eller snarare mot dess utbredning i Europa, handlar inte om att utse muslimer som "syndabockar" därför att antisemitism lockar färre. Snarare har en oro inför denna utveckling uppstått genom vad människor har sett av den islamiska ideologin i praktiken, då de i allt högre grad har exponerats för dess gärningar, hållningar och ständiga krav. Personligen kritiserar jag heller aldrig religionen i sig, och skriver i princip aldrig om märkligheter i Pakistan eller Saudiarabien, utan ifrågasätter om en omfattande invandring av islams anhängare är ett framgångsrecept för Europa. Jag ser inte varje muslimsk individ som "fiende", men hävdar att ett visst inslag av islam skapar enorma problem i vilket europeiskt land som helst. För övrigt besökte jag ett möte med SD 1991, och såg ingen som helst antisemitism.

När Gellert Tamas berättar om det jobbiga med sin forskning blir det lite roligt, då det jämförs med ett annat svar:

"Det är inget kul. Det påverkar en både psykiskt och fysiskt. Man sitter hela dagarna och läser hat som bara väller ut över olika sidor på internet. Ärligt talat så förstår jag inte hur folk orkar hålla på att hata så mycket."

Senare får han nämligen frågan om han någonsin kommer att tröttna på att skriva "om rasism":

"Jag har lovat mig själv massor med gånger att arbeta med ämnen som är mindre psykiskt och fysiskt ansträngande, men det slutar alltid med ännu en artikel, bok eller film som på något sätt berör frågan."

Ja du, Gellert, hur orkar du sitta och driva din linje så mycket, eller månad efter månad hävda att drogade och simulerande barn bör ge familjer asyl? Kanske är det så att, på samma sätt som du fascineras av "rasism" och ser det som du uppfattar som sådan som det stora hotet, intresserar sig andra människor för invandringspolitik och dess konsekvenser? Sedan känns beskrivningen av hur du påverkas psykiskt, och rentav fysiskt, av att ta del av invandringskritik, något överdriven. Jag tar dagligen del av märkliga vänstertankar och politiskt korrekt snömos utan några påtagliga symptom.

Festligt nog frågar ETC honom verkligen uttryckligen vilket epitet som man bör ge SD:

"Jag kallar dem islamfientliga. Det är vad de är – de är inte "islamkritiska". Att kalla dem rasistiska är mer komplicerat. Vad menar vi med rasism? Jag tycker det är svårt att använda ordet rasism för det finns en så snäv syn på vad det är i den allmänna debatten. SD är inte biologistiska rasister stöpt i 30-talets form. I dag handlar det mer om kultur och religion. Utifrån en sådan definition skulle de kunna klassas som rasistiska."

Och om man använde en annan definition skulle man kunna sätta stämpeln på någon annan. Rasism kan bara vara biologisk, medan även de med en fulländad värdegrund nog inser att kultur och religion påverkar länder och människor. Om det nu är absolut nödvändigt att ge SD något epitet, är förstås "invandringskritisk" mest adekvat, men även "invandringsfientlig" skulle vara mer relevant än någon referens till islam. Anledningen till att vi alls behöver förhålla oss till islam beror nämligen på just invandringen.





8 kommentarer:

  1. Angående jämförelse mellan anti-judiskt och anti-islamskt: här är ett intressant citat från en britt som tänkte till tidigare detta årtusende:

    "It stands to reason that adopting an 'Islamophobic' position that appeals to large numbers of ordinary people -- including un-nudged journalists -- is going to produce on average much better media coverage than siding with Iran and banging on about 'Jewish power', which is guaranteed to raise hackles of virtually every single journalist in the western world."

    Hela artikeln finns här: http://www.huffingtonpost.com/max-blumenthal/neo-nazis-for-israel_b_156497.html

    Det handlar med andra ord om ren politisk opportunism. Vem är det bekvämast att hetsa emot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag menar att det är två helt olika saker, där den ena inte är en övergång till den andra. Min uppfattning är alltså precis den omvända; att det inte handlar om opportunism eller syndabockar, utan rationella farhågor.

      Radera
    2. Hysterikerna på 20-30-40-talet ansåg sig vara rationella i kampen mot "den judisk-bolsjevistiska världssammansvärjningen", gärna med inblandning av plutokrater också. Det var ju ett fruktansvärt dödligt hot. Tankemönstret förefaller vara ungefär samma idag, fast etiketterna på motståndaren är annan.

      Problemet nu är att diverse skurkstater använder mindre islamistiska grupper som ombud, men för att göra saken värre så finns det däribland grupper och personer som gör saker som Husse inte vill. Britterna började odla de mest extrema islamisterna som ombud under första världskriget, och sedan har jänkarna tagit över ruljangsen, förmodligen med stor inblandning från Israel. Skulle de makterna sköta sig bättre skulle gissningsvis problemet minska. Om 1½ miljard muslimer kollektivt vore ett problem skulle nog världen se rätt annorlunda ut.

      Radera
    3. "Hysterikerna på 20-30-40-talet ansåg sig vara rationella i kampen mot "den judisk-bolsjevistiska världssammansvärjningen".

      Och kommunisterna har ända sedan 20-talet ansett sig vara rationella i kampen mot kapitalismen och dess "utsugare av proletariatet". Kapitalister har alltid ansett sig vara rationella i kampen mot socialism. Till och med inom religiösa sekter anser man sig tänka rationellt. Det ligger ju i sakens natur att man anser sig ha rationella skäl i sin kamp mot eller för något men om man ska försöka se det objektivt så är den med flest konkreta bevis och kalla fakta den som är mest rationell.
      Kampen mot "den judisk-bolsjevistiska världssammansvärjningen på 30- och 40-talet byggde på känsloargument, ren skräckpropaganda med t.ex. skrämmande karikatyrteckningar av judar som producerades av ett enormt stort statligt progandaministerium med Goebbels som minister och med enorma ekonomiska resurser och monopol på mediemarknaden.
       Det förfalskade dokumentet Sions vises protokoll var det enda konkreta "beviset" på en judisk sammansvärjning som nazisterna och även svenska antisemiter använde.
      Islamkritik bygger varken på burleska karikatyrteckningar av muslimer eller på något mystiskt protokoll utan på vad som rent konkret sker i Europa: framväxten av muslimska enklaver som är no-go-zoner för kristna och ateister, shariapoliser, muslimska harpredikanter, muslimers förföljelser av judar (som bl.a. flyttar från Malmö pga muslimska trakasserier), ett utbrett stöd för terrorister bland s.k. moderata/fredliga muslimer, intolerans mot yttrande- och pressfrihet som på minsta negativa eller ironiska sätt (t.ex. karikatyrer) rör islam, åsikten att kvinnor utan slöja är horor som förtjänar att våldtas. Sist men inte minst: hatverserna mot icke-muslimer och fr.a. mot judar i koranen.
      Här är det inte fråga om att bara anse sig vara rationell när man till och med tar muslimernas egna ord och handlingar och deras "heliga skrift" på allvar och utan se det ur ett värderelativistiskt filter.

      Radera
  2. En självhatande Jude, det finns många av den sorten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej; inte självhatande - svenskhatande. Han skriver inte böcker om judiska brottslingar och judisk rasism. Han jobbar inte för att byta ut det judiska folket. Han jobbar för att byta ut det svenska folket.

      Radera
  3. "Varje islamistiskt dåd ökar på oron och rädslan och gör människor mer mottagliga för ett hatiskt budskap mot muslimer."

    Det dräller av sådana här begreppsmissbrukare som varken vill eller kan skilja på begeppen "hat" och "kritik" eller "aggression" och "självförsvar".
    Konstigt nog har inte alla muslimska terrordåd lett till att ett enda parti eller enskild känd politiker föreslagit att alla troende muslimer ska utvisas ur Europa, eller skickas till koncentrationsläger eller att alla moskéer ska rivas eller några koranbränningar (förutom den där halvgalne amerikanska pastorn som hade bränt koranböcker även om inga muslimska attentat utförts). Det skulle i så fall ligga nära begreppet "hat" även om hatiska budskap faktiskt innebär uppmaning till våld, hot, trakasserier och vandalism dvs det som vissa delar av vänstern har specialiserat sig på.

    "Utan den militanta islamismen hade det blivit betydligt svårare att sprida det budskap som Sverigedemokraterna gör."

    Skitsnack! Även utan den militanta islamismen hade islam och dess anhängare varit gravt kvinnofientliga, homofoba, antisemitiska, demokratiföraktande och fanatiskt övertygade om att de ska ta över hela världen med all till buds stående medel. Tankeexperimentet "om den militanta islamismen inte hade funnits" är lika paradoxalt som "om den nazistiska krigshetsen inte hade funnit" eller "om den kommunistiska kolonaliseringen av satellitstaterna inte hade funnits".
    Islamisterna är inga dyslektiker som läser koranen fel utan snarare tolkar och följer de den bättre än s.k. moderata muslimer. (Och fr.a. bättre än svenska journalister som i nio fall av tio säkert aldrig har läst koranen eller några citat ur den på "nätet"). Islamistiska dåd är en del av Muhamneds budskap nedtecknade i koranen. Islamism = den ideologiska sidan av islam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En förklaring till den svenska migrationspolitiken kan vara dåligt samvete från nuvarande statsministern och hans moderata kvinnliga medtävlare, båda barnbarn till nazister. Vad gäller Fredrik R - vad gjorde hans farfar Herbert i Nazityskland under andra världskrighet???

      Radera