lördag 3 november 2012

Klassiker: Verktygslådan



 "Jag behöver ingen verktygslåda, för jag har inte tagit sönder någonting."
Jimmie Åkesson bemöter Annie Lööfs anklagelse om att han saknar lösningar för den havererade integrationen, som Alliansen själva är högst ansvariga för. (replikskiftet kommer vid 3.27)

Nu kan man invända att även om man själv inte är ansvarig för ett problem, bör man försöka lösa det. Visst, men om man ser till de senaste decenniernas politiska historia, kan man ändå se poängen i Jimmies svar. År efter år har etablissemangets politiker kört på med denna ansvarslösa invandringspolitik, och år efter år har röster som ifrågasatt vettigheten i detta hånats och tystats. När kollapsen nu närmar sig avkrävs då just dessa kritiska röster på lösningen. Men samtidigt som man nu erkänner problemen, vill man ändå fortsätta med samma massinvandring. I det översvämmade huset kräver man att Jimmie ska torka upp vattnet, medan man själva pumpar in mer genom fönstret. Därför var Jimmies svar klockrent.

Nedan följer replikskiftet. Jimmies första inlägg fångar i några meningar exakt vad invandringsdebatten handlar om och varför SD behövs.


Jimmie Åkesson:
Jag vet att jag vid något tillfälle under debatten i Agenda jämförde svensk integrationspolitik med en läkare som slår en fullt frisk människa i huvudet med en hammare. Sedan lappar han ihop människan så att han inte ska blöda lika mycket som han skulle ha gjort om han inte hade blivit hoplappad. Det är precis så ni agerar. Man har först en invandring och lägger åtskilliga miljarder på invandringsmottagningen. Det skapar segregation och utanförskap. Det skapar stora kostnader, och det skapar stor otrygghet i samhället. Detta måste man lösa genom att lägga ännu fler miljarder på integrationspolitik. Jag förstår inte varför man inte bara från början kan föra en ansvarsfull invandringspolitik. Då slipper man alla dessa kostnader för integrationspolitiken. (Applåder)
 
Annie Lööf:
Fru talman! Jimmie Åkesson är en sann populist. Sverigedemokraterna talar ensidigt om invandrare som problem. Ändå ekar verktygslådan helt tom när det kommer till förslag om fler jobb, bättre skola och bättre integration. Jimmie Åkesson tjatar om sjukdomsbilden. Trots den sjukdomsbild som han talar om har han inte någon medicin för att lindra symtomen. Därför frågar jag Jimmie Åkesson igen: Vilka konkreta förslag har Sverigedemokraterna för att underlätta för utrikes födda att få jobb?

Jimmie Åkesson:
Fru talman! Mycket kort: Jag behöver ingen verktygslåda, för jag har inte tagit sönder någonting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar