måndag 31 december 2012

Dagens krönika: Åsa Petersen


Åsa Petersen kallar sig frilansjournalist och samhällsdebattör. Hon kallar sig också vänster, och hennes krönika i dagens Aftonbladet blir därefter. Det är ingen intelligent blick som möter oss från profilbilden.
Krönikan är egentligen helt ointressant, men eftersom jag ser det som min mission att bemöta dessa alster, ska jag ta itu med även denna.





"Heja Alliansen friskt humör, det är det som susen gör! Att jag som vänsterdebattör skickar en sådan hälsning till den borgerliga regeringen kan verka vansinnigt. Men i Sveriges rådande politiska klimat, med stora framgångar för rasisterna i Sverigedemokraterna, är tydliga politiska alternativ viktigare än någonsin."

Vi vet vid det här laget att invandringskritik är något så fruktansvärt, att de förmenta huvudmotståndarna i svensk politik hellre stöder varandra, än diskuterar denna fråga. Att vi kallar övriga riksdagspartier för Sjuklövern kan verka överdrivet, men faktum är att det finns ett politiskt etablissemang i Sverige, ett etablissemang som nu utmanas av Sverigedemokraterna. Och nej, SD är inte ett rasistiskt parti.

"De demokratiska partierna måste även visa att det faktiskt spelar roll hur människor röstar."

För hundrade gången frågar jag då: På vilket sätt är SD inte ett demokratiskt parti? Partiet har rakt igenom en demokratisk struktur, med nomineringar och val, och deltar i den parlamentariska processen på alla nivåer.

Åsas huvudpoäng är att Moderaterna och Socialdemokraterna måste bråka mer med varandra, och därigenom framstå som tydliga alternativ, för att inte lämna utrymme åt Sverigedemokraterna. Själv tror jag inte att denna likriktning är huvudskälet till att SD växer. Jag tror att folk med rätta är oroade över den vansinniga massinvandringen, och i den frågan gäller totalt konsensus mellan övriga partier.

Slutligen kan vi konstatera att även Åsa lyckas få med såväl "järnrör", "människosyn", "främlingsfientlig", "högerpopulistisk" som "rasistisk" i sin lilla text. Saklighet och nytänkande kan vi iallafall inte beskylla PK-världen för.





2 kommentarer:

  1. Hon glömde dock att klämma in Brevik ....

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror att "järnrör" numera får ersätta detta namn...

    SvaraRadera