tisdag 18 december 2012

Dagens krönika: Gunnar Bergdahl


"När Erik Almqvist ringde upp mig"


Jag läser normalt inte Helsingborgs Dagblad, men råkade få syn på denna krönika. Egentligen är det inget särskilt med den; det är de vanliga attackerna mot SD, fyllt med lögner och trams. Dock kan jag inte låta bli att bemöta den här, eftersom det inte finns något annat sätt, då inte ens Erik Almqvist fick komma med ett genmäle.

Man ska inte döma folk efter utseende, men jag tycker bilden ändå säger en del. En grånad, långhårig marxist, med hatt och den självgoda handen-mot-hakan-posen. Vad har då denne man att komma med? Han börjar med att förklara att Erik Almqvist inte får kommentera i tidningen:

"Men renrasiga pudlar och semester i Ungern ändrar inga pressetiska regelverk. Någon publicering av främlingsfientlig propaganda på denna kultursida är inte aktuell."

Renrasiga pudlar? Till att börja med har Almqvist så vitt jag vet inte gjort någon "pudel" - han har däremot bett om ursäkt för sitt uppförande den där sommarmorgonen. "Renrasig" är förstås en anspelning på att SD skulle vara rasister, och är ett typexempel på det löjliga trams som dyker upp i sådana här krönikor. "Pressetiska regelverk" - jovisst, säg hellre som det är, att ni inte riktigt är för demokrati och yttrandefrihet.

Krönikan fortsätter med nedsättande epitet:

"I en stort uppslagen intervju i Göteborgs-Posten i helgen med extrempartiets ordförande Åkesson fick jag reda på att denne nu var "stridslysten och optimistisk", han pustade ut efter "drevet" och några främlingsfiender finns inte i Sveriges enda främlingsfientliga riksdagsparti. Allt illustrerat av trevliga bilder på  en trevlig ung man på väg uppför. Vem tyckte det var snygg redigering? Peter Hjörne?"

Jaha, och vad skulle man ha haft för bild? Gollum? En bild på Jimmie Åkesson blir per definition en trevlig bild, på en trevlig ung man.



Jag tycker att vi ska ha yttrandefrihet och att även Gunnar Bergdahl ska få skriva vad han vill. Det sjuka med Sverige är dock att det bara finns sådana här krönikor, förvillande lika och med en så låg nivå att det knappast skulle tryckas, om det inte handlade om SD.







2 kommentarer:

  1. Jag tyckte först att varken Bergendals eller Karims alster var värd en kommentar, men den här var ju riktigt läsvärd. Starkt att kunna inspireras till ett blogginlägg av något så andefattigt!

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha! Nej, deras artiklar var det verkligen ingen nivå på, men frustrationen gjorde att jag ändå inte kunde låta bli att kommentera...

    SvaraRadera