torsdag 6 december 2012

#Välkommen


Aftonbladet kör igång med en ny reportageserie. Jag skulle tro att syftet är att visa att man vågar diskutera integration, men då förstås med slutsatsen att vi måste ha en fortsatt "generös invandringspolitik". Serien är en resa genom mångkulturens Sverige och verkar hittills intressant, och man kan ju faktiskt dra egna slutsatser, som inte nödvändigtvis sammanfaller med tidningens. Bli sedan inte avskräckta av det idiotiska helinska namnet - han har uppenbarligen just lärt sig twitter, och sedan gammalt en förkärlek för infantila kampanjnamn.


Först ut är Borlänge, en kommun som nu går på knäna under somalisk invandring. Som vanligt kan jag inte låta bli att bjuda på några avsnitt.

Enligt kommunalrådet Nils Gossas (MP) har regeringen lämnat kommuner som Borlänge i sticket.
– Det blir ett öppet sår när vi hela tiden får hit nya flyktingströmmar. Om staten tog mer ansvar skulle vi slippa höra argumenten från SD-anhängare om att de tar våra skattepengar så att mormor inte får den omsorg hon behöver, säger han


 

Intressant att få inblick i en miljöpartists hjärna. Det är samma pengar, Gossas! Skattebetalarnas! Sedan är det ganska patetiskt att han gärna förespråkar fri invandring, bara den inte hamnar i hans kommun.

Här och där insmyger sig väsentliga sanningar fram, som tillsammans förklarar vansinnigheten i Sveriges projekt:

Där gjorde det inget att hon aldrig har fått gå i skolan. ”Men vem i Sverige skulle anställa mig som är gammal, varken kan läsa, skriva eller prata svenska?” frågar hon uppgivet.

Som sagt, läs gärna serien. Som lite humor visar jag nedan början på Aftonbladets chatt, där man kan "diskutera" serien. Jag skojar inte, den fortsätter sedan på samma sätt...

Sara
Detta är inte ett invandrarproblem. Det är ett samhällsproblem. I ett samhälle som inte styrs efter kapitalistiska principer om lönsamhet så skulle det inte vara något som helst problem att få dessa människor att bidra till det gemensamma bästa. Det finns ju hur mycket som helst som de skulle kunna göra! Och inte bara de, utan även alla arbetslösa svenskar. Eller alla med meningslösa arbeten. Som sagt, det är systemet det är fel på!
 
AB:
Hej Sara
Du verkar har lösningen på problemet. Det låter spännande. I våra artiklar finns det en del förslag som inte är så konventionella, om jag säger.


Jenni
Jag tycker att detta är ett fantastiskt initiativ. Jag tycker att alla, inte bara här i Sverige, har gått 10 steg tillbaka i utvecklingen. Hur kan vi vara så moderna, globala, internationella och jämlika, och jobba så hårt för att vara det, men inte tolerera människor från andra länder? Jag är bara 22, men jag hoppas att jag får uppleva den dagen då vi ser varandra som människor, individer, med respekt och ödmjukhet, den dagen då vi lär av varandra oavsett etnicitet, religion eller språk. Och framför allt, när vi tar hand om varandra och delar med oss så ingen behöver leva utan något alls medans vissa lever i överflöd. Och jag tror stenhårt på att rädslan och fientligheten kommer att försvinna, och rasistiska och nationalistiska partier som SD bara är ett dåligt minne. Sverige är ingens land, det är allas.

AB:
Tack Jenni! vad fint sagt.




 

 

7 kommentarer:

  1. Intressant klassiker där på slutet; alla meningsmoståndare är kommunister. Säg mig, hur kommer det sig att du så godtyckligt drar alla meningsmoståndare över en politisk kam efter vad enstaka personer uttrycker, när du å andra sidan helt förkastar generalisering av Sverigedemokraterna, vilka dras efter vad deras partiföreträdare gör och säger?
    För att citera dig "Bara för att en företrädare beter sig som en idiot betyder det inte att SD är nazister" (med förbehåll för enstaka felaktiga ordval). Men när det gäller människor av en annan politisk åsikt är det fritt fram att generalisera och stämpla? /Polyglot

    SvaraRadera
  2. Nej, nej, nu valde du att missförstå mig igen! Poängen med den östtyska flaggan är att medierna är så likriktade! Kommentarerna hos Aftonbladet är ju uppenbarligen väl sorterade.

    SvaraRadera
  3. Sedan är jag kanske lite skadad av mycket läsande av Avpixlat osv. Likasinnade förstår direkt innebörden av den flaggan när man pratar gammalmedia.

    SvaraRadera
  4. Nej, jag väljer aldrig att missförså, har aldrig gjort det och kan således inte göra det "igen" (vad menar du för övrigt med detta? Jag tolkar dina ord och inlägg som de står). Att jag i själva verket oavsiktligt missförstod din avsikt är en annan sak och det ber jag om ursäkt för. Du publicerade utdrag ur ett kommentarsfält och lade själv till den östtyska flaggan och lät den stå för sig själv. Hur tänker du dig att man ska tolka det när man inte är skadad av Avpixlat?
    Så om jag tolkar dig rätt den här gången; den östtyska flaggan är en symbol för media? I så fall kvarstår faktum dock, den är en symbol för kommunism liksom hammaren och skäran. Likasinnade gillar inte media-använder flaggan- stämplar därmed media som kommunistisk= generaliserande klassikern jag syftade på i början. Så tolkar jag det och känner inte att det är något jag "mixtrar ihop" av någon slags avsikt. Om ni i själva verket inte ser östtyska flaggan som en symbol för kommunism förstår jag inte varför just den ska representera media, eller är det något enskilt med Östtyskland som ni förknippar med svensk media som på så sätt legitimiserar symbolen? Jag har nämligen inte stött på just denna symbolik tidigare /Polyglot

    SvaraRadera
  5. Nej, i de här sammanhangen representerar den inte kommunism utan snarare den statliga kontroll, åsiktsregistrering osv. som kanske just DDR var mästare i. En sådan jämförelse är självklart överdriven - även jag förstår att åsiktsförtrycket var hårdare i DDR än i Sverige. Ett annat exempel är att Expo ofta kallas vårt egna Stasi.

    Det här är varför det är bra att tala med folk ur alla åsiktsriktningar; när jag la dit flaggan utgick jag helt enkelt från att kopplingen till mediacensur var självklar. Ett exempel på att jag kanske hängt för mycket med likasinnade...

    SvaraRadera
  6. Okej, så rent teoretiskt så skulle alltså lika gärna Sovjetunionens, Nordkoreas, Nazitysklands, Ryska federationens eller Kinas flagga kunna stå för för samma sak? Bra, då förstår jag sammanhanget. /Polyglot

    SvaraRadera
  7. Japp, men det skulle bli mer oklart. "DDR-Sverige" är lite av ett begrepp på vår sida. Det kan låta absurt och lite väl martyrskapsaktigt för en utomstående, men som sverigedemokrat blir man ständigt påmind om hur styrd och ensidig vår media är.

    SvaraRadera