onsdag 9 januari 2013

Gustav Fridolin om SD-väljare


"SD:s väljare är som du och jag"

HAR FRAMTIDSTRO. Se inte på Sverigedemokraternas väljare som en förlorad grupp - det går att vinna över dem till ett humanistiskt parti, skriver Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin. Foto: Sven Lindwall

Självklart är det så. Det finns i vårt parti alla möjliga sorters människor, och konstigt vore det väl annars, med 8 000 medlemmar och 600 000 sympatisörer. Däremot verkar medie- och politikeretablissemanget på allvar tro att det egentligen knappt finns några sverigedemokrater, men att de som finns är djupt störda nazister.

Nu deklarerar dock Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på Expressens debattsida att SDs väljare är vanliga människor, vilket han kom att tänka på då en av hans egna vänner kom ut som sverigedemokrat. Sedan spårar Fridolin tyvärr ur i de vanliga idéerna att dessa väljare egentligen inte stöder partiet, utan gör det av något annat skäl, något som bäst avgörs av sådana som Fridolin själv.

"En av dem sa att han funderar på att rösta på Sverigedemokraterna. Inte för att han har något emot invandrare, egentligen. Och inte för att han litar på SD att göra något åt hans situation."

För tusende gången; frågan handlar inte om att ha något emot invandrare, den handlar om att vara emot en invandringspolitik som kommer att fullständigt rasera vårt land. Nej, jag räknar inte med att SD nödvändigtvis förbättrar min direkta personliga situation, det får jag göra själv. Däremot räknar jag med att SD kommer att arbeta hårt för att vårt land ska fungera även i framtiden, och där litar jag överhuvudtaget inte på de övriga partierna, allra minst på Miljöpartiet.

Det är ett fantastiskt väljarförakt att deklarera att ett partis väljare inte delar sitt partis värderingar, utan bara är rädda människor som inte vet bättre. Jag skulle nog snarare hävda att en medborgare som väljar att gå över till SD, måste vara lite mer engagerad och insatt än den genomsnittlige väljaren, eftersom denne väljare först måste ta sig igenom en vägg av offentligt förtal av partiet. Om jag själv vill visa samma väljarförakt, skulle jag kunna anta att Miljöpartiet får högt stöd enbart på grund av sitt namn, och att de flesta av dessa väljare inte känner till partiets program. Det säger jag dock inte, eftersom varje väljare är fri att rösta på det den vill.



8 kommentarer:

  1. Ändå inte en total idiotförklaring från honom iaf.
    Han tycks ju dock inte vara i närheten av att kunna förstå att man kan vara både humanist och emot omdömeslös invandringspolitik i en och samma person.

    /Magnus

    Ps. Gillar din sida skarpt. Ds.

    SvaraRadera
  2. Tack Magnus!
    Jag tycker dock det är lite av en idiotförklaring varje gång någon elitmänniska förklarar att SD-väljare inte förstår vad de röstar på, att det egentligen handlar om något annat osv...

    SvaraRadera
  3. Jo,håller med. Det var en klapp på hjässan: -"Lille pojke,med tiden kommer du förstå"(typ). Tyckte mig nog dock se något positivt att en vän(ickedemoniserad)till honom skulle rösta på SD. Inbillar mig att det hoppade till lite i hjärnskrynklorna där. Han är ju en politisk broiler,(MP sedan 11-års åldern) så han är väl välindoktrinerad och har nog likt ett religöst skolat barn en skräck att ifrågasätta sin lära?

    /Magnus

    SvaraRadera
  4. Beror då elitisternas huvudklappar/idiotförklaringae av väljare på att de halsstarrigt håller fast vid att de har rätt (det är inte så illa som folk tror) eller kan de inte erkänna att de har fel? Jag menar, precis alla säger att integrationen inte fungerar. Statistik över det ena och det andra fortsätter att ge en misslyckad (och kostsam) bild.

    Det är en rent förfärlig tanke att våra politiker kan vara dåligt pålästa .... å andra sidan. Min första tanke då .. Perssons regering var det väl, höjde tobaksskatten rejält var "nu lär det bli smuggling av". Så blev det. Antingen tänkte inte en enda av säkert dyra utredare på denna sak eller så sket regeringen i den varningen. Har dock för mig att regeringen inte var så glad åt att smugglingen ökade.

    /Läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Har inget svar. Känns nästan som att det är något sätt att peka finger åt SD som får representera något rasistiskt och fascistiskt(ens egens skugga kanske). Visst finns det väl sådana falanger bland SD-röstarna, men om man nu vill motverka ökad extremism känns det ju väldigt kontraproduktivt med nuvarande invandrings och integrationspolitik precis som det var med den där tobaksskatten. Är det en rädsla för att framstå som inhuman eller rasistisk? Den största "rasisten" sitter väl redan i riksdagen för Moderaterna, men han är väl mest en redskap för muslimskt röstfiske. Ja förklara gärna för mig med hur allt hänger ihop. Allt liknar mest "Kejsaren nya kläder".

      /Magnus

      Radera
  5. Läsare: Jag tror helt enkelt att man måste hitta på alla möjliga orsaker till SDs framgångar, utom just invandringspolitiken, eftersom man då skulle erkänna att man har fel. Man vill överhuvudtaget undvika att beröra invandringspolitiken, eftersom man här står alldeles naken.

    SvaraRadera
  6. Jag vill också passa på att skriva att jag gillar det du gör Tobbe. Jag försöker titta in dagligen. Det som jag gillar är att du tar ett urval aktuella nyheter som har med den hemska samhällsutvecklingen (PK,KM,MK osv) att göra och kommenterar. Jag gillar verkligen dina kommentarer.

    SvaraRadera
  7. Tack Anonym - det är alltid trevligt med lite uppskattning!

    SvaraRadera