lördag 5 januari 2013

Lite mer kris i Centern


 

Centerns vansinniga idéprogram har väckt en del uppmärksamhet, bland annat för sina förslag om fri invandring, månggifte och avskaffad skolplikt. Personligen har jag aldrig förstått varför någon väljer att lägga sin röst på just Centern, men partiet har länge haft en trogen skara kärnväljare, en skara man nu riskerar att slutligen tappa. Problemet för Centern är att det rimligtvis endast är kärnväljare kvar i de 3% man fortfarande attraherar.

Det börjar nu morras i leden.

"Jag hoppas att Annie Lööf förstår konsekvenserna både för henne själv och för partiet, säger tidigare EU-parlamentarikern Hans Lindqvist. Det är tokliberalt. Kärnväljarna kommer överge partiet om det inte förändras. Står de fast vid förslaget utan stora förändringar blir det kris på stämman."

I partistyrelsen är man dock kallsinnig inför sina gräsrötter.

"Det vore olyckligt om vi urvattnade det här förslaget. Centerpartiets problem är inte att vi varit för skarpa, snarare tvärtom, säger Hanna Wagenius, ordförande i ungdomsförbundet, CUF."

"Även C-studenters ordförande Anna Sandström gör tummen upp.
– Det är ett bra program. Jag ser ingen större del som jag inte kan skriva under på."

"Riksdagskvinnan Abir Al-Sahlani gillar att programgruppen tagit ut svängarna.
– Det är ett väldigt bra och visionärt dokument. Jag är väldigt nöjd med inriktningen."

Jag tror att Centerpartiet är bortom all räddning. Andelen lantbrukare i Sverige är så låg att man inte längre kunde bygga sin bas på dem. Troligen är andelen extrema nyliberaler lika låg, vilket gör att detta förslag knappast heller kommer att leda till någon tillströmning till partiet.

Artikel i Aftonbladet
Artikel i Expressen
Artikel i Fria Tider
Artikel i GP
"Öppna för fri invandring"

8 kommentarer:

  1. Annie kommer att avgå INNAN valet.. Jag har spelat på det hos UNIBET. Hon kommer att avgå som partiledare för ett riksdagsparti och då utgår jag ifrån att hon får högre pension än om hon skulle avgå efter valet när de inte längre är med i riksdagen..
    OCH MÅNGGIFTE.. Det trodde jag var totalt olagligt i Sverige... Kanske skulle testa det och gifta mig med 6 brudar för att se alla reaktioner..
    Kenneth Nilsson i Karlstad

    SvaraRadera
  2. Hej Kenneth. Tja, månggifte är väl egentligen det minst skadliga i detta program. Svenskar kommer inte att anamma månggifte, och de muslimer som är för det löser det iallafall. Egentligen är det oväsentligt om Annie Lööf avgår eller inte - jag ser inte hur Centern på något sätt ska kunna rycka upp sig. Men hoppas du drar in en slant på Unibet!

    SvaraRadera
  3. Snälla. Kalla inte Centern för nyliberaler. Jag anser mig vara det och den filosofin bygger inte på att man skall betala för att en stor mängd människor hittar hit. Nyliberalismen handlar om att minimera staten och att låta människor återfå sin frihet.

    SvaraRadera
  4. Vi svenskar kommer att radera ut all svenskhet för att inte kränka invandrare. Vi kommer anpassa oss till deras sätt att leva. Historien kommer skrivas om. Om 200 år kommer ingen tro att de etniska svenskarna inte kom från mellanöstern. vi förlorar vårt land.

    SvaraRadera
  5. Anonym 1: Jo, jag vet, och möjligen syftar det här idéprogrammet även till det, och det kritiseras också för att vara just "nyliberalt". Man skulle kunna ha en stor invandring och obefintlig välfärd, men jag tror inte det leder till ett samhälle många svenskar vill ha.

    Anonym 2: På den vägen är det onekligen, men jag tror fortfarande vi kan vända skutan. Nu gäller det bara att väcka de fortfarande slumrande svenskarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Tobbe Svensk...
      Problemet är ju bara att skutan har tagit in så mycket vatten så att den är på väg att sjunka och att vi saknar länspumpar. Men det är inget varken styrman eller kapten märkt eftersom de bara navigerar efter GPS:en och sitter och sover. De har varken förstår hur båten fungerar eller hur man navigerar på riktigt.

      Radera
  6. Jag är en av de 'nyliberaler' som en gång i tiden röstade på centern.

    För min del var det slut med detta i samma ögonblick som Lööf och Federley tryckte JA till FRA-övervakningen.

    Annie Lööf och Fredrick Federley har extra tungt ansvar, pga att de kom in i riksdagen på personkryss och 'frihetliga' värderingar. Väl i maktställning visade de en betydligt otrevligare sida. Inga glassiga leenden kan sudda bort det fulspelet.

    Som f.d. centerväljare anser jag att FRA var ett så grovt svek mot väljarna att centern bör förpassas ut ur riksdagen för gott.

    Rösta bort dem!

    SvaraRadera
  7. "Jag tror att Centerpartiet är bortom all räddning. Andelen lantbrukare i Sverige är så låg att man inte längre kunde bygga sin bas på dem. Troligen är andelen extrema nyliberaler lika låg, vilket gör att detta förslag knappast heller kommer att leda till någon tillströmning till partiet."

    Men antalet invandrare som vill ha hit fler släktingar och trosfränder är ganska många... Så jag är numera inte säker på att detta är dumt spelat av Centern. Tyvärr.

    SvaraRadera