tisdag 1 januari 2013

Muslimska friskolor


Al-Azharskolan i Stockholm

På några få decennier har Sverige fått en mycket stor muslimsk befolkning, en befolkning som växer enormt varje år genom invandring och barnafödsel. I takt med denna tillväxt ökar också antalet muslimska friskolor.

Norska Aftenposten har besökt Al-Azharskolan i Stockholm, en muslimsk skola med 600 elever. I Norge finns inte en enda muslimsk skola, så man får som vanligt gå över gränsen för skräckexemplen.


"I de största svenska städerna finns muslimska grundskolor med fredagsbön och könsuppdelad gymnastik. Flera aktörer vill starta muslimska skolor i Norge."

Av skolans elever är 80% somalier, troligen den mest svårintegrerade gruppen i dagens Sverige. Att dessa barn dessutom skall gå i en muslimsk skola med andra somalier kan enbart betecknas som rent vansinne. Hur skall dessa någonsin kunna bli del av ett svenskt samhälle? Hur skall islam, korankunskap och arabiska leda till ett arbete här?

Några uttalanden från elever och rektor visar ytterligare på problemen med muslimer i Europa:

"Vi trivs med att gå i skolan med andra muslimer, säger Alima Yousouf (14)."

"När skolorna blir blandade flyttar svenskarna. Våra elever känner sig inte heller välkomna i den offentliga skolan. Du kan ju själv tänka dig hur det skulle kännas om du flyttade till ett annat land och måste gå i skolan på julafton."

Nej du, rektorn, det där är en muslimsk inställning! En svensk familj som flyttade till en avlägsen kultur skulle inte kämpa för att hålla sina barn borta från skolan den 24e december.


Rektor Bashir Aman Ali.

"Allt handlade om Gud när jag växte upp, säger han. Kulturen, språket, alla våra handlingar. Jag kommer från en mycket religiös familj och redan som barn fick jag lära mig att be med mina föräldrar, att göra som de gjorde. Gud var alltid i centrum. Om jag sa till min mamma att jag hade sett ett jättestort träd så svarade hon alltid att ”Gud är större” – Allahu Akbar. Inget får jämföras med Gud. Inget kan vara större.
– Vi bad till Gud om allt, att regnen skulle komma i tid så att det inte blev hungersnöd, och att lejonen inte skulle äta upp oss."



Tillbaka till Aftenpostens besök i Stockholm. Självklart är även gymnastiken könsuppdelad, vilket också anses positivt:

"Hos oss lär sig hundra procent av flickorna att simma. På andra skolor håller de sig borta från de lektionerna."

Man kan diskutera för- och nackdelar med friskolor, från bland annat ett valfrihetsperspektiv. Personligen är jag emot alla former av friskolor, vare sig de är för rika, kristna eller muslimer. Staten har en skyldighet att se till att varje skola håller en optimal nivå för alla barn.

Skolan är ytterligare ett område där vi går mot ett splittrat land. Välbärgade svenskar kommer att sätta sina barn i utmärkta, helsvenska skolor, medan barn till mindre välbärgade svenska föräldrar kommer att hamna i usla skolor, där en hög andel elever med utländsk bakgrund borgar för det vanliga kaoset. Muslimer kommer att gå i skolor med andra muslimer, där de varken kommer att lära sig svenska eller något annat relevant för en roll i det svenska samhället.




8 kommentarer:

  1. Jag är i princip emot muslimska friskolor i Sverige för att vi ska inte ha några religiösa skolor alls. Friskolor i sig är positivt för då kan man välja, dvs även välja bort, ett elevklientel.

    Så om somalier vill ha en egen skola - fine! Då slipper man selektera bort dem aktivt från barnens skola. Somalier i sig är inte problemet, utan att de stjäl så oerhört mycket resurser från barn som inte behöver stöd, att de ordinarie barnen inte ens får någon grundläggande utbildning som är värd namnet.

    SvaraRadera
  2. Där håller jag med dig, även om jag är skeptisk till friskolor överhuvudtaget. Jag skulle nog dock säga att dessa invandrargrupper är ett problem i sig. Visst, om de har egna friskolor så drar de visserligen inte ner resultaten på övriga skolor, men de ska ju senare ut i samhället, och då är de sämre rustade än någonsin.

    SvaraRadera
  3. "Du kan ju själv tänka dig hur det skulle kännas om du flyttade till ett annat land och måste gå i skolan på julafton."

    Som om någon muslimsk elev i detta land skulle ha problem med att få ledigt från skolan vid den egna religionens stora högtider... Nej, det är knappast sådana praktiska skäl som driver muslimerna till att bilda friskolor.

    Den tidigare till islam konverterade humanekologen Pernilla Ouis skriver i Arena 2/09 om sin egen erfarenhet som aktiv islamist (hennes ordval): "Jag vet att vi talade med dubbla tungor, en röst utåt och en annan inåt till den egna gruppen. Jag vet att friskolor, islamiska dagis och andra sociala institutioner muslimer skapade hade som främsta syfte att skydda muslimer från det omoraliska svenska samhället. Våra strävanden gick stick i stäv med integrationspolitiken, men vi kom undan med det eftersom ingen någonsin ifrågasatte våra syften." (s.38)

    SvaraRadera
  4. Kulturkrig: Självklart är det så att indoktrineringen ligger skyhögt över några eventuella lediga dagar...

    SvaraRadera
  5. Med några små omskrivningar för att göra artikeln mer "opartisk" är detta toppklassjournalistik och precis vad man efterlyser i stormedia som tyvärr saknar all form av kritisk granskning inom området.
    Tack Tobbe!

    SvaraRadera
  6. Syftar du på mitt inlägg? I så fall tackar jag och tar emot! Inte varje dag ens små alster kallas "toppklassjournalistik" - jag kanske skulle byta bana?

    Tack själv för att du läser här!

    SvaraRadera
  7. Hela regeringen och mediesverige vill ju motverka ett vi och dom samhälle, men detta är ju precis vad de skapar, både i skolan, fritiden och senare i yrkeslivet.

    SvaraRadera
  8. Tyvärr är det splittrade samhället oundvikligt, dels på grund av den enorma volymen på den årliga invandringen, dels på grund av att majoriteten av dessa är muslimer.

    SvaraRadera