söndag 3 februari 2013

Rekord i Ipsos: 9,0%




Idag är det så dags för en ny toppnotering för SD, denna gång i Ipsos, som ger partiet 9,0%. När man tar del av spridda undersökningar, kan man få intrycket att väljarstödet för partiet stagnerat, men faktum är att den sammantagna bilden pekar på en stadig uppgång. Opinionssidan Status.st visar ett antal intressanta grafer över detta.

Undersökningen visar också på andra intressanta rörelser i opinionen:

"Centerparitet får det lägsta väljarstödet på över tolv år.
Hade det varit val i dag hade både Centern och Kristdemokraterna åkt ur riksdagen.
Samtidigt rasar Socialdemokraterna. Moderaterna är nu det största partiet i Sverige, vilket förklaras med att Socialdemokraterna tappat 3,3 procentenheter sedan förra månaden."

För SD är detta en utmärkt utveckling. Eftersom Alliansen knappast lär få egen majoritet 2014, kan de gott öka lite, för att på så sätt säkerställa SDs vågmästarställning. Visserligen är vi många som lite skadeglatt noterar att Centern straffar ur sig ur riksdagen, men för SD, och vår vågmästarställning, skulle det nog vara bättre att partiet klarade sig över tröskeln. För alla partier ser bilden ut så här:

Socialdemokraterna: 29,8 (-3,3)
Vänsterpartiet: 5,9 (+0,6)
Miljöpartiet: 8,6 (+0,6)
Sverigedemokraterna: 9,0 (+0,8)
Centerpartiet: 3,3 (-0,1)
Kristdemokraterna: 3,2 (-0,3)
Folkpartiet: 7,2 (+1,5)
Moderaterna: 32,3 (+/-0)

Artikel i DN
Artikel i SvD

2 kommentarer:

  1. Du är så klok. Även om vi starkt ogillar C , så är det ju bättre för SD om alliansen fortsätter på hyfsad nivå.
    Jag vågar inte föreställa mig en värld där MP och V sitter i regeringsställning.
    Odalmannen

    SvaraRadera
  2. Tack - det är du också tydligen!

    Nej, det absolut värsta scenario jag kan tänka mig 2014 är om de rödgröna skulle få egen majoritet. Som jag sagt här en mängd gånger, så hoppas jag att M och S bildar bred koalition, för då är banan krattad för SD 2018.

    SvaraRadera