lördag 6 april 2013

Nyanserat, men fel om invandringskritik och rasism


Sebastian Bergholm

I finländska Yle resonerar idag krönikören Sebastian Bergholm kring invandringskritik och en eventuell koppling till rasism. Jag tycker den är intressant, eftersom jag alltid försöker förklara att invandringskritik handlar om betänkligheter inför hur politiken skall påverka landet, medan rasism innebär en indelning av människor i raser, som man förser med olika egenskaper, och dessutom tycker att de skall behandlas därefter. Jag tycker att Bergholm slutligen landar lite fel, men han skriver relativt nyanserat:

"Jag tar mig här friheten att gissa vad de invandringskritiska anti-rasisterna tar avstånd från. Rasbiologi förmodligen – nazisternas handlingar innebär att ingen kommer undan med rasbiologiska tankar. Man kanske också känner avsky för dem och det innebär att tanken på att bedöma en människa på basis av ras kanske känns omöjlig. Istället har alltså begreppet kultur ersatt ras i dagens politiska klimat. Den kulturkritiska rörelsen resonerar generellt så att de poängterar att ingen kultur är en annan överlägsen men det blir trubbel då folk från de där andra, i sig fina kulturerna, kommer hit. Det hotar också den egna kulturen."

Ja, det var väl en någorlunda bra sammanfattning för att komma från en pk-krönikör. Däremot vänder jag mig mot formuleringen att kulturkritik skulle ha "ersatt" rasism. Det är två helt olika saker. Jag tror inte att man kan avgöra egenskaper genom hudfärg, men jag anser det självklart att kulturen spelar in. Vi folk i norr har ju exempelvis en speciell alkoholkultur, som får en mängd följder för samhället, och där vår annorlunda kultur blir påtaglig när vi befinner oss på varmare breddgrader. På samma sätt blir islams olika märkligheter väldigt tydliga när de dyker upp i ett västerländskt och sekulärt samhälle. Detta måste gå att diskutera. Självklart får en stor muslimsk invandring konsekvenser för ett västeuropeiskt land. Bergholm tar ett exempel ur en roman, vilket jag också tycker beskriver lite vad det faktiskt handlar om:

"Skinheaden Piter i Johanna Holmströms roman Asfaltsänglar är ett bra exempel då han talar om att han inte är rasist, inte hatar någon individ. I själva verket är den enda som hälsar på honom i trappan en muslim. Men trots detta blir det också här problematiskt då muslimer som kollektiv börjar ställa sina krav, krav som hotar den finländska kulturen. Rädsla smyger in, om våld, om våldtäkt och en medeltida kvinnosyn till exempel. Ofrihet och sharia."

Sedan tycker jag att han gör ett vanligt feltänk.

"Jag skulle här vilja tala om den kollektive Andre. Högerpopulisten ser alltid en grupp människor, en grupp man aldrig fullt kan förstå. Man möter aldrig en människa, endast en representant för ett kollektiv. Främlingsfientlighetens rötter ligger i ett dylikt bemötande, må man sedan tala om ras, kultur eller något annat."

Nej, så är det inte riktigt. I vardagen ser jag alla människor som individer och behandlar dem därefter. När vi däremot talar om samhälle och politik, måste vi dessvärre diskutera i termer av grupper. En somalier, afghan eller syrier kan vara en hur fantastisk person som helst, men stora grupper av dessa nationaliteter i exempelvis Sverige, menar jag på sikt leder till ett sämre samhälle, med splittring, våld och islamisering. Detta beror på skillnader i kultur, inte minst den islamiska aspekten.

Klockincidenten, som Bergholm tar sitt avstamp i, har jag behandlat här.

6 kommentarer:

  1. Hej Tobbe! Du driver en väldigt bra blogg och jag uppskattar dina färdigheter att översätta kontinentens politiska utspel. Med det sagt har jag invändningar mot detta propagerande för en invandringspolitik som syftar till att skilja mellan invandrare utifrån dess kulturella bakgrund. (Obs min anm. och min tolkning av din intention i slutet av texten).
    Jag håller fullständigt, till 120%, med om att vissa kulturer är; svårintegrerade, skadliga och går tvärtemot vår västerländska kultur med upplysningens ideal.

    Däremot, anser jag att man INTE kan lagstifta runt begreppet kultur och religiös identitet, eftersom det skulle skada vår kulturella syn på individens rätt, frihet och självbestämmande från grupper och stat.
    Detta går emot våra ideal och tradition från upplysningen och leder, enligt mig, till misär och förtryck.

    Men, voila jag har en lösning =)
    Lösningen på problemet med underutvecklade kulturer är helt enkelt att ställa normala, sunda krav på egen försörjning och en produktivitet från invandrare som söker sig till vårt fina land.
    En underutvecklad kultur kan inte producera individer som kan matcha västs invånare i utbildning och yrkesmässigt kunnande.

    Sen måste vi börja värna vår egen kultur och tradition blablabla...

    Jag vet inte om det var det du propagerade för men jag har uppfattat intentioner i texter, från den sverigevänliga rörelsen, som syftar till att lagstifta kring ämnet och ville göra läsarna och ev dig själv medveten om att det är skadligt och helt onödigt.

    Tack =) / Emil.

    SvaraRadera
  2. Emil, du säger att du har en enkel lösning: "...helt enkelt att ställa normala, sunda krav på egen försörjning och en produktivitet..."
    Menar du att vi ska ha nuvarande, ökad eller minskad invandring med ovanstående krav?
    Hur har du tänkt att vi ska göra med dem som inte uppfyller kraven? Ska de utvisas? Ska de få klara sig bäst sjutton de kan?
    Hur hade du tänkt dig?

    SvaraRadera
  3. Det är kul att du svarar dina läsare tack så väldigt Tobbe!
    Okej jag vill ha en betydande minskning av invandringen till Sverige och till Europa, och stödjer därför SD (smeker mitt SD-kort och skrattar högt jag med).
    Jag vill ha en invandringspolicy liknande den i Schweiz, där du har svårt att söka tillstånd att bosätta dig även om du har en 4-årig universitetsutbildning i bagaget och ställer vi dessa krav på invandrare till Sverige så får vi en väldig minskning av sökande.
    Situationen idag med tiotusentals "flyktingar" med låg utbildningsnivå (ofta ingen alls), som aldrig kommer försörja sig själva, lever på skattepengar, låter sina Släktingar komma över och kalasa på skattemedel, är i högsta grad ohållbar.

    Min poäng är att underutvecklade kulturer inte klarar att "producera" individer som kan matcha den standard vi sätter upp. Och de få individer från MENA som faktiskt klarar kraven är självklart välkomna för att jobba eller starta eget.
    När det gäller de som redan är här så stödjer jag Wilders i hans ambition att utvisa alla kriminella med dubbelt medborgarskap.

    Det är främst om tillströmningen jag talar om och inte de som redan är här. För de som är här så finns det andra lösningar för att få dem att anpassa sig men då hänvisar jag till Wilders och co.

    Jag kan gå in på problembeskrivningen om vår tappade identitet och hur vi ska hitta tillbaka till en nationell stolthet osv, men jag hänvisar till Wilders och andra som har utvecklat det där redan.

    Sen självklart stödjer jag giftemål över landsgränser osv.
    /Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då är vi nog ganska överens. Jag trodde först att du var en av dessa verklighetsfrämmande liberaler som tror att det går att öppna gränserna och sen låta folk klara sig så gott de kan. Alltså skapa ett A- och ett B-lag.

      Radera
    2. Hej Emil! Jag vet inte vad du menade med din första mening, om du var sur för att jag ännu inte hunnit svara, eller....

      Mitt inlägg handlade inte så mycket om invandringspolitik, utan framför allt om denna eviga förvirring hos liberaler och vänster, när det gäller att koppla ihop invandringskritik och rasism...Jag försökte framför allt förklara hur jag ser på skillnaden mellan dessa två begrepp.

      Radera
  4. Tja igen nej jag är inte sarkastisk utan jag menar verkligen att det är roligt att du svarar dina läsare:) jo jag håller med och ser som ytterliggare ohederlig argumentation när expo menar att de "högerextrema" har börjat tala om kultur istället för ras och att alla bör akta sig...

    SvaraRadera