måndag 22 april 2013

Wallraffade som rom - ingen brydde sig


nadia paavola
Ett av de mer humoristiska exemplen på när journalister lever i en egen värld, är när de själva avslöjar sina fördomar genom att förmoda att alla andra delar dem. Den finska journalisten Nadia Paavola klädde ut sig till romsk kvinna med kjol och allt, för att kunna skildra allt hat som möter romer. Av någon anledning blev hennes utflykt en artikel, och av någon anledning fick den den braskande rubriken:

"Vad som helst, men inte zigenare"

Så vad kom Nadia då fram till?
Ingenting.
Jamen, det måste ju ändå ha varit någon rasistisk finne som yttrade ovanstående fras? Kanske en rasistisk butiksägare?
Nej, det var en riktig romsk kvinna i ett ögonblick av självömkan.

Faktum är att nämnda artikel måste vara det mest meningslösa wallraff-reportage jag läst.

"Fastän Nadia anser sig vara en fördomsfri person så fick hon ändå en smärre chock då hon såg sig själv i spegeln, klädd som en romsk kvinna.
- Jag såg så äkta ut. Det tyckte till och med kvinnan jag lånade kläderna av, och hon varnade mig för att det kommer att komma fram romer på stan och fråga varifrån jag kommer, berättar Nadia.
Väl ute på Seinäjokis gator märkte dock Nadia inte att någon skulle ha stirrat på henne, men då hon besökte olika affärer så kände hon sig bevakad."

Mest chockad av den romska synen blev alltså den fördomsfria journalisten själv. Hon blev inte heller nekad i någon affär, eller utskälld, men hon kände sig bevakad.

"Ingen skrek några okvädesord efter Nadia på gatan, men om hon hade varit utklädd till rom i säg en vecka, hade det då hänt, undrar hon. Och hur bedömer man folks blickar? Det är en högst subjektiv känsla, men inte desto mindre otäck ifall man känner sig utstirrad."

Nej, ingenting hände, men vem vet, det kanske skulle ha hänt efter en vecka!

6 kommentarer:

  1. Ibland när jag inte hör - så tycker jag att folk blänger på mig.... är det diskriminerande då pga en lättare hörselskada?
    För JAG känner ju blickarna.... eller gäller inte diskriminering i mitt fall, jag är ju svensk...

    SvaraRadera
  2. Påminner om Åsa Linderborgs fördomsfulla granskande av Avpixlat. Ingenting kom fram där heller, men tyvärr har Åsa kvar sina fördomar. Vissa går helt enkelt inte att upplysa.

    SvaraRadera
  3. Ett litet påpekande bara. De finska zigenarna är inte romer. De tillhör en annan gren med ett annat namn.
    Rune

    SvaraRadera
  4. Rune, det är möjligt att du har rätt. Dock använder artikeln uttrycket "romsk", men jag antar att även de backar inför det numera belastade ordet "zigenare".

    SvaraRadera
  5. Det förhåller sig antagligen så att när uttrycket Romer myntades hos myndigheterna så var de allra flesta zigenarna i Sverige Romer. De talade förstås om för myndigheterna att de var Romer. Myndigheterna i sin tur fattade aldrig att romerna bara var en gren av zigenarna.
    Rune

    SvaraRadera