torsdag 27 juni 2013

Nederländerna: Skärp språkkrav för medborgarskap




Medan det i Sverige överhuvudtaget är kontroversiellt att föreslå språkkrav för medborgarskap, kräver nu nederländska politiker att de redan befintliga kraven skärps. Dagens utspel kommer till och med från socialminister Lodewijk Asscher från socialdemokratiska PvdA. Han menar att dagens krav på språknivå A2 bör höjas till B1. Artikeln förklarar inte vad dessa nivåer innebär, men efter lite efterforskningar får jag fram vad det handlar om. Nivåerna går från A1 till C2 och nivåerna det här handlar om beskrivs på följande sätt:

A2
Vid denna nivå är kommunikationen fortfarande enkel. Orden som används förekommer ofta. Uttryck används endast om de är mycket vanliga. Exempel på talfärdighet:
"Hej, jag heter Peter och jag är 28 år gammal. Vad heter du och hur gammal är du? Jag skall idag till kontoret för att arbeta."

B1
Med nivå B1 kan man kommunicera ganska bra. Abstrakta begrepp används dock lite och ovanliga uttryck inte heller. Exempel på talfärdighet:
"Igår var jag på zoo tillsammans med mina föräldrar. Det var hemskt trevligt, framför allt för att det fanns en krokodil där. Den sortens djur tycker jag alltid att det är roligt att titta på. Även mina föräldrar roade sig väl."

Vi kan nog konstatera att många svenska medborgare inte har uppnått ens A2. Själv tycker jag att det är ett mycket rimligt krav att man behärskar språket så väl som möjligt i det land där man inte bara bor, utan dessutom är medborgare.

Asscher tillägger att detta är hans egen uppfattning och att frågan egentligen ligger hos justitieminister Fred Teeven från högerpartiet VVD (man har alltid koalitionsregeringar i Nederländerna). Han kan dock inte föreställa sig att denne skulle ha några problem med att skärpa kraven. Nej, det tror inte jag heller.

De Telegraaf


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar