måndag 1 juli 2013

Marine Le Pen vidhåller att gatubön är en ockupation


La présidente du FN, Marine Le Pen, le 26 mars au siège du parti, à Nanterre.

Imorgon kommer troligen Marine Le Pens immunitet, som hon åtnjuter i egenskap av ledamot av Europaparlamentet, att lyftas. Detta sker så att man skall kunna åtala henne för ett uttalande på ett möte 2010, där hon menade att muslimernas gatuböner, då de blockerar gator, också är en sorts ockupation, liksom den tyska ockupationen av Frankrike under andra världskriget. I en TV-intervju tidigare idag menar Le Pen att hon åtalas för åsiktsbrott och upprepar sin ståndpunkt:

"Jag förföljs för åsiktsbrottet att ha vågat säga det som alla fransmän tänker; att gatubönerna, som jag för övrigt vill påpeka fortsätter att äga rum på det franska territoriet, är en ockupation. Ja, det är en ockupation! Jag vidhåller detta."



Med anledning av uttalandet 2010 anmälde "Rörelsen mot rasism och vänskap mellan folken" Marine Le Pen för "uppvigling till rashat", liksom "Kollektivet mot islamofobi i Frankrike", som också passade på att få till ett civilrättsligt mål för "uppvigling till diskriminering, våld och hat mot en grupp personer baserat på deras religion".

Marine Le Pen har förklarat att hon inte bryr sig särskilt mycket om denna process:

"Jag fruktar den absolut inte. Det blir en rättegång och jag hoppas vinna den."

I gårdagens TV-intervju meddelade hon också att:

"Lyftandet av min parlamentariska immunitet kommer att avgöras av mina politiska motståndare i UMP-PS. Det gör mig ingenting. Jag kommer att stå inför domstolen med högt huvud för att förklara för dem att det krävs folk i vårt land som säger sanningen till fransmännen."

Även de andra EU-ledamöterna från Front National har tidigare fått sina immuniteter lyfta. Bruno Gollnisch blev till slut friad, medan Jean-Marie Le Pen förstås har blivit dömd åtskilliga gånger.

Le Figaro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar