söndag 9 februari 2014

Coca-Colas politiskt korrekta kampanj




I vissa kretsar brukar det sägas att "anti-rasist är ett kodord för anti-vit". Själv brukar jag inte använda detta uttryck, då jag inte vill diskutera invandringsproblematiken i rastermer, men visst pekar ändå frasen på en viktig aspekt. I Sverige ser vi hur det är fullständigt accepterat att orera om "vita män" och "vithet" i olika situationer, på ett sätt man knappast skulle kunna göra om andra hudfärger eller etniciteter. Det är också därför Rossana Dinamarca kan skriva ett helt inlägg "mot rasism", för att i nästa andetag säga att hon är stolt över sin mörka hårfärg.

När samma människor talar om välsignelsen med mångfald handlar denna princip också endast om "vita" länder. Vi kan se att man från denna princip inte undantar endast små indianstammar, eller ens "mörkare" länder, utan också mycket välmående och homogena länder i Östasien, som av någon anledning lämnas ifred.

I samband med Superbowl ansluter sig Coca-Cola till denna mentalitet, genom att i sin reklamfilm visa hur allt som är bra med USA kommer från alla andra grupper, utom just vita engelsktalande, som trots allt fortfarande utgör landets majoritet. Dessa förekommer visserligen i filmen, men då för att visa att de endast är som vilken annan grupp som helst, som inte skall få ta större plats än filmens beslöjade muslimer. Filmen visar inte landets faktiska etniska proportioner, utan hur det med dagens tidsanda "borde" se ut, även i varje europeiskt land.

Liknande kampanjer ser vi naturligtvis redan i Sverige, ett av världens mest amerikaniserade länder, men mer kommer att följa.




För att avsluta med någonting positivt, kan vi också titta på en mer traditionell version av samma sång, närmast otänkbar i dessa tider:









9 kommentarer:

  1. Jag dricker inte cocacola, nu har jag dessutom ett skäl att inte börja.

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med om att Coca-Cola gjorde detta av politiskt korrekta skäl. Coca-Cola är en business och en business första och enda objekt är att tjäna pengar, i detta fall geno ökad försäljning av sin produkt. Genom att göra reklam riktad till olika kulturer vet Coca-Cola att dom säljer mer Coca-Cola, mao tjänar mer pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, visst drivs företaget främst av vinstintresse, men min poäng var egentligen att detta ingår i ett större mönster. Endast i "vita" länder är det helt rimligt att göra en liknande kampanj.

      Radera
    2. Social konstruktion10 februari 2014 kl. 14:18

      Nja, effekten kan ju lika gärna vara att man retar upp andra grupper som fortsättningsvis inte kommer att köpa cocacola utan väljer t ex Pepsi i stället. Stämmer det förresten att cocacola har en muslimsk vd?

      Radera
  3. Har hon ändå inte några hårstrån som syns längst upp till vänster och mitt uppe på pannan?
    Gunnar B.

    SvaraRadera
  4. Det här är OT, men måste avreagera mig. Hörde nyss på P1 en diskussion mellan Alexander Bengtsson och X Bieber eller vad hon på SD-kuriren, och undrar varför så passiv?
    Som åhörare tror jag att de begår taktiska misstag. Det verkar som många SD-representanter har gått i mediefällan och tror att de måste anpassa sig till spelreglerna. De verkar inte våga stå för sina åsikter. Men om de inte gör det, varför ska någon då rösta på SD?
    Såg FrP:s stöd rasar i Norge och det är för att de anpassat sig, blivit "regeringsdugliga" vilket innebär att de inte vågar genomföra sin politik.
    En livsfarlig taktik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig, Nils, och mer självförtroende och mindre anpassning är också vad jag efterlyser här med jämna mellanrum. Dags att skapa sig sin egen spelplan!

      Radera
    2. Exakt! SD skall inte ingå i nästa regering, så man borde våga ta ut svängarna lite mer

      Radera
    3. Jag skulle till att börja med att överhuvudtaget ifrågasätta legitimiteten av att en representant från Expo får sitta där som någon sorts neutral auktoritet. Sprungen som den är ur en vänsterfascistisk organisation som Afa. Dessutom får han oemotsagd sitta och tala om ensamkommande "barn". Det skulle jag hugga på direkt. Ingen respekterar en "fegis" som man upplever backar från sina åsikter.

      Radera