onsdag 14 maj 2014

Dagens citat: Wolfgang Hansson


"Hon var glad, påläst, lyssnade intresserat och höll god min trots att hon hela tiden följdes av häcklare som skrek förolämpningar åt henne. Ibland svarade hon men för de mesta ignorerade hon dem.
Marine Le Pens är smart. Hon hävdar att hon inte är rasist utan nationalist. Hon framställer sig som en politiker som värnar det franska och hon förnekar inte förintelsen.
Hon framträder ofta i intervju- och debattprogram i tv och gör sällan bort sig."



Aftonbladets Wolfgang Hansson har fått i uppdrag att skriva någonting nedsättande om Front National och Marine Le Pen, men det blir förstås allt svårare. Hansson lyckas naturligtvis få ur sig de vanliga epiteten och lögnerna om Jean-Marie Le Pen, men partiets framgångar blir allt svårare att förneka. Intressant nog avslutar han med ett avsnitt, vars andemening jag precis har avvisat i Dispatch International:

"Även om Marine Le Pen lyckats förändra bilden hemmaplan så är Nationella Fronten i omvärldens ögon fortfarande ett högerextremt och rasistiskt parti. Till och med andra partier långt ut på högerkanten tar avstånd.
När Marine Le Pen nyligen föreslog ett samarbete med det brittiska EU-kritiska partiet Ukip så blev hon bryskt avfärdad av partiledaren Nigel Farage som inte ville ha något att göra med ett "anti-semitiskt parti".

Så även om Marine Le Pen efter den 25 maj skulle visa sig leda Frankrikes största parti i EU-parlamentet så kommer hennes inflytande att vara minst sagt begränsat."

"Omvärlden" är inte samma sak som Sveriges journalister, lika lite som att "andra partier på högerkanten" är lika med UKIP. Front National har funnits i 40 år och är förankrat i en intellektuell nationalism, medan UKIP är ett relativt nytt parti, som bildats i protest mot EU. Inget av dessa partier är antisemitiskt.

Aftonbladet

Jag återkommer med länkar så snart mitt inlägg är publicerat på Dispatch International.




6 kommentarer:

  1. Tror headingen var nåt om att Marine le Pen gjort FN rumsrent. För mig som har hundar är rumsren ett väldigt positivt laddat och lyckofyllt ord.
    Men Wolfgang och hans kamrater har nog inga hundar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, vem vill ha en icke-rumsren hund?

      Jag vete tusan om Reinfeldt eller Löfven är rumsrena, Schyman är det bevisligen inte..

      Radera
  2. "den frånskilda trebarnsmamman" (är det bra eller dåligt, eller ens viktigt)
    "Marine Le Pens är smart. Hon hävdar(!) att hon inte är rasist" (hon ljuger alltså?)
    Nigel Farage (N.F.) försöker röstmaximera, vad annars

    SvaraRadera
  3. Jag förstår bara inte hur sådana här människor står ut med sig själva. Om jag vore i deras kläder så skulle jag inte göra det. Tänk er att vara en "journalist", som får i uppdrag att skriva en artikel och sedan nöjer sig med att leta efter de vanligaste flosklerna på media-arkivet och sedan rafsar ihop något så anpassligt till flockmentaliteten som det bara går. Och inte bara en gång utan dag efter dag. Skall det vara någonting att slösa bort sitt liv på? De här människorna är själsligen döda.
    /Gunnar B.

    SvaraRadera
  4. Hoppas du läser min kommentar Tobbe och att du kommenterar på din blogg. "Statsvetare: Motståndet mot SD har exploderat" i DN 17 maj. Man undrar vad den så kallade professorn i statsvetenskap som uttalar sig har mellan öronen. Han säger enligt journalisten: "Utvecklingen har exploderat den senaste tiden. Det har att göra med att SD åker runt i landet och kampanjar och håller många möten, säger Tommy Möller." Lite längre ner läser man:
    "Personligen tycker jag att man ska bemöta argument med argument och jag är ganska övertygad om att de högljudda protesterna mot SD gynnar dem rent opinionsmässigt, men vi har ingen forskning på det utan det är min bedömning, säger Tommy Möller." Var finns den vetenskapliga forskningen för det förra påstående? Vill kanske denna nolla hemlighålla något för oss? Skulle det inte troligare kunna vara så att pk-fulmedia och sjulövern har fått situationen dit dom vill genom hjärntvätt, uppvigling av vänsterextremister och spridning av hat mot SD? (Eddy K)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eddy! Jodå, jag läser alla kommentarer, men hinner inte alltid ge svar. Forskningen du nämner ligger lite i klass med den vi här tittade på för ett tag sedan....med kartan som motsade hela resonemanget...

      Radera