söndag 27 juli 2014

Lena Andersson bjuder på naivitet och exotifiering


"Lika väl som jag i hela mitt liv deltagit i julaktiviteter utan att tro på Jesus eller asagudarna kan jag ju fira eid al-fitr med några väl valda baklava utan att först ha fastat eller bett."




I dagens DN poserar liberala krönikören Lena Andersson med sin öppenhet, som i hennes fall alltid handlar om hennes vilja att tillhöra en upplyst och urban elit. Att fira Eid-al-Fitr i Sverige, som icke-troende, är inte samma sak som att fira jul, en tradition som går tillbaka många hundra år, med rötter som sträcker sig innan kristendomens etablering i Norden. Ramadan och Eid-al-Fitr har nämligen en långt starkare religiös koppling, och när en svensk på detta sätt vill omfamna dessa högtider är det inget annat en ytterligare en liten bugning inför islams inträde, eller "normalisering", som man idag säger i andra sammanhang. Det är också lite märkligt att fira brytandet av fastan utan att faktiskt ha fastat. Frossa i bakverk kan hon göra när som helst, utan att koppla det till vördnad inför islam.

Det är inget fel i att vara öppen för ny mat och andra kulturer, men Lena Andersson avslöjar mer än hon tror om sina egna drivkrafter, vilket är mitt inläggs egentliga fokus. Hon lyfter fram en syrier som öppnat en butik med baklava, vilket också jag naturligtvis tycker är lovvärt och ett tecken på entreprenörsanda, men när sådana här anekdoter blir till argument för massinvandring, säger det framför allt något om hennes egen inskränkta världsbild.

"Jag ville skapa samma lyxiga känsla som butikerna i Damaskus har, säger han i Ulrika Bys artikel, och: jag tror att många är glada att vi finns."


På Gulluoglu kan man få
baklava på Manhattan.

Just den här naiva och något nedsättande synen på mångkultur och invandring känner vi igen från liberaler i Stockholms innerstad. Man bor i helsvenska områden, arbetar med svenskar, men man har ändå sin lilla etniska delikatessbutik och sin libanesiska favoritrestaurang, och därför är hela massinvandringsprojektet en utmärkt idé, då det sätter lite färg i den privilegierade och isolerade tillvaron. Jag tror absolut att denne Bilal Abu Alborghol kan vara en alldeles utmärkt individ, men att reducera en fråga om 80 000 asylsökare och 60 000 anhöriginvandrare årligen till små pittoreska inslag i Stockholm, är sannerligen att inte kunna se den större bilden. En detalj är att Lena Andersson inte själv har besökt butiken ifråga, troligen för att den ligger i utanförskapsområdet Skärholmen, utan har läst om den i samma tidning där hon själv arbetar.

Även om det troligen inte är hennes syfte, visar ytterligare en passus lite på hur mediemänniskorna lever och ser på invandrarna:

"Bilal Abu Alborghols hustru och treåriga dotter väntar nu i Damaskus på att komma till Sverige, men först måste han få tag i en lägenhet där de kan bo alla tre. Det borde inte vara omöjligt om affärerna rullar på. I Tensta går det att på den öppna marknaden få en utmärkt fyrarummare på åttio kvadratmeter med balkong för en bra bit under en och en halv miljon, att jämföra med de ettor på tjugofem kvadrat som kostar två miljoner på Södermalm."

Japp, där tycker mediekåren att de gott kan bo, så länge som lite pittoresk matkultur sipprar innanför tullarna, medan de själva har resurserna att bo bland likasinnade på just Södermalm. Det blir sedan dags för än mer av den liberala drömmen, där kriminalitet och kaos blir mindre viktigt, då man inte drabbas av det själv, och som vanligt föreställer sig att denna "mångfald" kommer att leda till att vi äntligen får vårt Silicon Valley, eller Manhattan, där Lena Andersson kan känna sig särskilt urban. Man måste dessvärre vara liberal för att tro att muslimska förorter kommer att göra Stockholm till Manhattan, för att inte tala om Silicon Valley. De amerikanska framgångsexemplen kommer inte ur en massiv och ensidig invandring från Mellanöstern och Afrikas horn.

Malmö i förrgår, en stad som inte nödvändigtvis är
på väg att bli Manhattan eller Silicon Valley.

Den överlägsna, nedvärderande och exotifierande bilden av invandraren fortsätter:

"Grönsakshandlaren på Tensta torg har försäljning sju dagar i veckan så länge temperaturen tillåter. Han jobbar från fem på morgonen när varorna hämtas och är ofta på plats fram till åtta på kvällen när ståndet stänger. Också hans anställda arbetar intensivt och med tyst koncentration på uppgiften. Om de mår dåligt av sina arbets- och livsvillkor kan jag inte veta, men ifall ägaren är missnöjd döljer han det väl. När han inte diskuterar vilken sparrissort som är bäst analyserar han konjunkturläget i Europa baserat på importen från Holland och vad kunderna handlar för tillfället, eller motståndarlagets taktik mot Brasilien kvällen före. Efter månader av slit hälsar han på släkten i Irak under en längre period."

Är jag den ende som upplever att Lena Andersson inte ser denne invandrare som sin jämlike? Låt oss avsluta med en lösryckt mening ur hennes krönika, som alltså inleder ett något längre resonemang, men som jag menar återigen understryker hennes liberala och verklighetsfrämmande drömmar:

"Mycket återstår för att Sverige ska bli en mentalt kosmopolitisk plats."

En "fokusgrupp" med nyanlända i Tensta. De ska på något
sätt skapa ett Manhattan åt Lena Andersson,
men förstås bo på behörigt avstånd.

Jag ser mig själv som berest och språkkunnig och därför i viss mån som europé och världsmedborgare, men Sveriges mångkulturella projekt handlar inte om globalisering eller öppna sinnen. Det är en ren kolonisering från Afrika och Mellanöstern, samt inte minst islam, som förutom en baklava-butik för Lena Andersson, kommer att innebära förfall och tilltagande motsättningar.





23 kommentarer:

  1. För det första: Ööörk för människor som Lena Andersson, en hycklande liberal när de är som värst.

    För det andra: Det handlar om invandring, inte invandrare. Bilal Abu kan vara mer driven, intelligent och friskare än mig. Att enskilda invandrare kan vara exceptionella människor förändrar inte faktumet att mångkultur inte fungerar. Det fungerar inte i Irak, inte i Syrien, inte i Libanon. Det fungerade inte i Jugoslavien och det kommer heller inte att fungera här.

    /Fredrik H

    SvaraRadera
  2. Mycket kan man säga om Lena Andersson. Hon gjorde ett av de bästa Sommarprogrammen jag hört för några år sedan där hon klädde av kristendomens hycklande in på bara kroppen. Skulle älska om hon tog sig an Islam med samma grepp, men jag förstår att det antagligen inte är värt besväret med livvaktsskydd och allt annat som följer med på köpet i det fallet.
    Vad gäller invandringspolitik är jag knappast överens med henne, men till skillnad från hennes vanliga meningsfränder som utropar liknande ståndpunkter från Södermalm eller Bromma går det faktiskt inte att avfärda hennes åsikter på samma enkla sätt. Hon bor nämligen i Tensta, och har gjort så i hela sitt liv…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående att hon skulle ha bott i Tensta i hela sitt liv så läser jag i en artikel publicerad i DN i maj 2014:

      ""Lena Andersson och Björn Linnell bor i Tensta. Andersson lämnade sin hyresetta på Kungsholmen i augusti och köpte en fyra för 1,3 miljoner. Att återvända till barndomens Tensta finner hon ”behagligt, motsatsen till alienation”.""

      Radera
    2. Tja, bland annat här får jag intrycket att hon lämnat förorten (visserligen Aftonbladet Kultur, men ändå):
      http://www.aftonbladet.se/kultur/article14775320.ab

      Radera
  3. "till skillnad från hennes vanliga meningsfränder som utropar liknande ståndpunkter från Södermalm eller Bromma går det faktiskt inte att avfärda hennes åsikter på samma enkla sätt. Hon bor nämligen i Tensta, och har gjort så i hela sitt liv…"

    Om hon gör detta och fortfarande inte förmår se vad massinvandringen gör med Sverige utan tror att den ska leda till att vårt land blir "en mentalt kosmopolitisk plats", då är hon ju antingen sinnesförvirrad eller så totalt korrupt. Mer respekt än andra mångkulturvurmare förtjänar hon i vilket fall inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HOn har skrivit en bok om det men krävs ju läskunnighet för att ta sig igenom den http://www.litteraturmagazinet.se/lena-andersson/var-det-bra-sa-roman

      Radera
    2. Du kör på med din ilska och samma nivå av argument, där oliktänkande naturligtvis inte är läskunniga, trots att de just kommenterat skrivna alster. Känner du att din stil bevisar din intellektuella överlägsenhet?

      Radera
    3. Ja, det där med läskunnighet har jag ju uppenbarligen lite svårt för...

      Ändå lyckades jag på något sätt skriva 2,0 på högskoleprovet och ta en fil.mag. Tänka sig så lustigt!

      Radera
  4. Ok, det verkar som om Lena Andersson faktiskt kan bo i Tensta. Vidhåller dock att hennes syn är mycket lik den som trumpetas ut av övriga liberala journalister, som aldrig skulle sätta sin fot där.

    SvaraRadera
  5. Det komiska är ju att vi ständigt får höra att man inte ska döma grupper efter vad några få gör. Alla invandrare från MENA är inte så som några grönsakshandlare, faktiskt... det är de driftiga, inte alla invandrare från MENA är driftiga, fakta är att "de flesta" är inte driftiga. Så den gode massinvandringsföresproåkaren har fördomar helt enkelt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr hamnar diskussionen gärna där. Förmodligen för att det är ett ganska effektivt debattknep. Även vänstern - som ju annars oftast pratar om kollektiv - använder det gärna.

      De flesta nationalister/invandringskritiker - om man inte är värsta eremiten eller helt förstörd av hat - känner någon invandrare som är en bra vän, en god medmänniska eller åtminstone gör rätt för sig. Men att erkänna att det finns bra, rent av fantastiska, invandrare underkänner inte automatiskt positionen att mångkultur är negativt för ett samhälle eller att en stor invandring riskerar att underminera svenskarnas historiska rätt till Sverige. Att det finns bra och duktiga invandrare innebär inte automatiskt att mångkultur och massinvandring är bra. Det är två skilda saker även om liberaler gärna vill påstå att det finns ett samband - eller åtminstone använder den gode invandraren som ett argument för invandring/mångkultur

      /Fredrik H

      Radera
  6. Många invandrare är bra, trevliga och driftiga men blandkultur handlar inte om det utan om ett samhällssystem som inte har fungerat någonstans i världen och som ofta leder till att någon kulturell/etnisk grupp går under eller rent av utrotas. Har vi tur i Sverige så stannar det vid några Husbyupplopp per år, små inbördeskrig i förorterna mellan shiamuslimer och sunnimuslimer, shariadomstolar i de mest islamiserade ghettona och att sgs alla Sveriges judar måste fly från vissa städer fr.a. från Malmö. Men då har vi "tur"... Det är ett sjukt högt pris för att få några exotiska restauranger och färgstarka grönsakshandlare på stadens torg. Den fredsskadade svensken räknar med sådan tur eftersom vi kommit undan två världskrig och den välfärdsskadade svensken tror att Pappa Staten fixar allt - även sådant som inget annat land i världen någonsin kunnat skapa.

    Stig

    SvaraRadera
  7. När Lena Andersson gick med i och gjorde karriär i Humanisterna var det väl för att verka för ett sekulärt samhälle. Vad är vitsen med att nu stryka islam över ryggen? Personligen tror jag att hon är lite punschig. /J_B

    SvaraRadera
  8. Fy fan vilken korkad syn på Lena, visst hon är liberal och inte supernationalist men hon är nog den med mest balanserad syn och en av de bättre filosoferna vi har i landet, men så klart måste ju nån från SD klanka ner då, eller så beror det på att man inte fattar vad hon skriver, DN kultur har ju alltid varit lite knepig. Oja Lena är smart ska hon inte få visa det då utan att bli klassad som elitistiskt av en sur sd snubbe?

    Det är i denna meningen hon är som bäst och ta och fundera på det då istället för att haka upp sig på skillnaden mellan jul och eid ftr

    "Myndigheterna ska varken baka baklava eller dela ut butiker att sälja dem i. De kan heller inte göra så att människor känner sig hemma på en ny plats eller få bort all frustration. Vad de kan göra är att undanröja hinder för migranters fredliga ansträngningar att bygga upp en tillvaro på den nya platsen. Vad alla kan göra är att avstå från fördomsfull kollektivisering."

    Hon sätter sig ju emot alla nykomlingslotsar och instegsjobb i den meningen men det fattar du tydligen inte. Hon anser att om man kommer till ett nytt land är det individens eget ansvar att bygga upp en tillvaro där och inte statens/samhällets.

    Vill man jobba en hel jävla dag som grönsaksförsäljare så är det full tillåtet med och det finns nog svenska företagare som jobbar mer än 40 timmar i veckan var är så exotiserande med det?

    SvaraRadera
  9. Jodå, jag förstod alla hennes liberala poänger, men det var ju inte riktigt vad detta inlägg handlade om, eftersom vi där är tämligen överens. Jag tror absolut att Lena är smart, och jag tror även att hon som skribent klarar av lite kritik.

    Nu verkar det som att du själv är liberal, men du uttrycker dig precis som de vänstermänniskor som ibland dyker upp här gör. Istället för att bemöta det jag faktiskt skriver, så blir det i brist på tankar, istället mycket ilska och "fy fan", "jävla", samt givetvis att jag "inte fattar" och är "korkad". Om du läser om ditt eget inlägg, och sedan mitt, vem tror du framstår som mest "korkad"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. och du gör som övriga nationalister när inte skon passar -nämligen påstå eller insinuera att jag skulle vara en kommunist.

      Jaja tro det då!!

      Radera
    2. Va - hur är det, Maria? Det gjorde jag ju inte alls. Jag fick intrycket att du var liberal och att jag därför hade förväntat mig lite högre nivå. Hur är det med den egna läsförståelsen?

      Radera
    3. men du uttrycker dig precis som de vänstermänniskor som ibland dyker upp

      Radera
    4. Japp, betyder inte att du nödvändigtvis är vänstermänniska, bara att jag efterlyste lite högre nivå i din kritik. Att bara säga att jag är dum i huvudet är inget vidare argument - bättre då att påtala varför, genom ett riktigt resonemang.

      Radera
  10. Oooh, jag bara osar av indignation inför Lena Andesson. Hennes självömkande och medmänsklighet smittar inte av sig ett dugg, eftersom den är fabricerad av hennes eget ego. Låt henne filosofera på i timmar, så kan vi som befinner oss i verkligheten koncentrera på att leva i en sund välfärd samt kultur.

    / Magne

    SvaraRadera
  11. Lena Andersson brukar uppvisa en intellektuell stringens och analytisk skärpa som få kommer i närheten av. Glöm inte den här krönikan om SD och den mentala diktaturen http://www.dn.se/ledare/kolumner/demokratin-som-mentalitet/.

    'I konformismens mentalitet behöver man inte argumentera för vissa tankar och handlingar annat än mycket ytligt om de är de rätta enligt dem som utmäter belöningar och bestraffningar. ”Där har vi den avskydda!” räcker som argument. Sedan intar vi våra grimaser och kommunicerar med de invigdas koder och underförståddheter.'

    Låt oss enligt god argumentationsed läsa henne välvilligt. Hon tar inte explicit ställning för massinvandring i krönikan. Det hon tar ställning mot är snarare påståendet att Sverige är genomsyrat av rasism. Man hade kanske kunnat önska att hon var inne och petade lite mer i den rådande ordningens variga sår men det är trots allt DN hon skriver för. Låt oss, med Lena, trycka i oss några Baklavas för att orka se lite ljusare på tillvaron :).

    SvaraRadera
  12. Lena Andersson saknar inte intellektuell skärpa, däremot saknar hon mod och karaktär. Hon är självupptagen och besatt av sitt eget ego... ingenting annat.

    Problemet med sådana stollar som läst filosofi (inklusive jag, fast jag kan visa det mod och den karaktär som krävs för att ta ställning), är att de totalt saknar förmåga att komma fram till en slutgiltig definition. Ungefär så här resonerar och argumenterar Lena Andersson - Å ena sidan är det ju lite problem med förorterna, men å andra sidan finns det en enorm tillväxtpotential och Muhammeds företaganda i Tensta kan jämföras med Manhattans många framgångsrika restauranger. Kan vi verkligen säga att invandringen är negativ? Antagligen inte, eftersom all denna potential i Muhammeds företagande i Tensta kan ge arbete åt hundratals andra i Tenstas närområde.

    Låt mig bespara er Lena Andersson. Men om ni i rent filosofiskt syfte vill höra en virrig tant filosofera, var min gäst - läs hennes krönikor eller böcker.

    / Magne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tilläggas kan Svante Nordins och Milton Friedmans tankar kring invandring. Den förra i en artikel i DN (oj, häpnadsväckande?): http://www.dn.se/kultur-noje/professorn-varnar-for-valdet/; den senare på ett youtube-klipp: http://www.youtube.com/watch?v=nniuaZuP_vo&t=1m38s.

      Svante Nordin (från artikeln ovan):

      "Svante Nordin har nu också gett sig in i invandringsdebatten, och talar om vad han kallar ”en intellektuell revolution”. I en artikel i Axess skriver han om den ”massiva invandringen” och hur den har gjort ”själva idén om Sverige och svensk kultur så problematisk att man numera bara vågar tala om ’svensk kultur’ inom citattecken”.

      – Jag är kritisk till den politiska korrektheten, som använder eufemismer och sopar under mattan."

      Milton Friedman (från youtube-klippet ovan):

      "It is one thing to have free immigration to jobs, and it is another thing to have free immigration to welfare - and you can't have both. If you have a welfare state, if you have a state, in which every resident is promised certain minimum level of income or minimum level of subsistence, regardless, whether he works or not, produces it or not, it really is a impossible thing."

      / Magne

      Radera