torsdag 17 mars 2016

Islamisten Cherin Awad kränkt igen




De senaste dagarna har en liten rolig historia utspelats på Twitter och förstås delvis plockats upp av etablerade medier. Den initierades av den ofta kränkta islamisten Cherin Awad, som denna gång kunde berätta om en verklig eller påhittad händelse, en berättelse som dessutom lyftes upp av SVT:

"På väg in i gallerian ska en man ha hoppat på henne. Cherin twittrade några minuter senare att mannen kallade henne ”påskkärring”, och sade att hon inte borde få vistas ute. När hon svarade emot, ska mannen hotfullt gått emot henne och skrikit att hon ska hålla käften. Bredvid ska en annan man ha stått och skrattat med."

Vi ska komma ihåg att Cherin Awad var inblandad i "hijabuppropet", som inspirerades av en fabricerad händelse, där en kvinna påstod att någon hade försökt rycka av henne hijaben, vilket senare visade sig uppenbarligen osant. En av hennes tweets om den senaste "händelsen" är rolig och möjligen avslöjande:


Antingen ropade han, eller viskade, men det är svårt att föreställa sig en kombination av de båda, vilket ger intrycket av en konstruerad berättelse. Dessa människor har ett antal dhimmi-följare som villigt tar till sig alla berättelser och bjuder på de önskade reaktionerna:




Medier älskar att lyfta fram sådana här historier, men det verkar nästan som att många av dem har börjat tillämpa en viss skepsis och källkritik. Så vitt jag kan se var det bara SVT:s lokalavdelning i Uppsala som nappade denna gång, vilket möjligen beror på att Cherin Awad känner någon där. Vi kan nämligen titta på hur hon idag reagerade när hon fick mothugg i kommentarsfältet:


Observera att detta alltså inte handlar om de påstådda attackerna, utan en kvinnas något fientliga svar på Twitter, som knappast var olagliga och framför allt inte borde utgöra en nyhetshändelse. Syftet med att redogöra för sådana här incidenter, som dessutom ofta är fabricerade, är dock att skapa uppmärksamhet och flytta fram islams positioner. Hennes kontakter på SVT Uppsala reagerade snabbt och skapade en hel artikel om ett par twitterkommentarer:



Bakom båda de beställda artiklarna står en Håkan Wikström (hakan.wikstrom@svt.se), som jag har mejlat och frågat om nyhetsbedömningen och hans relation till Cherin Awad.

Festlig nog bjuder, strax efter Cherins ursprungliga tweets, den hijabbärande mytomanen Carolina Farraj på en liknande berättelse som alltså skulle ha skett samtidigt, men är än mer fantastisk:

"Sitter på ett café. 5 män i 40 års ålder är här i sällskap. Den använde N-ordet när de skulle beställa chokladboll. Jag hamna i gräl med dem."

"Sen har de kallat mig kamelknullare, frågat varför jag vistas bland civiliserade, bett personalen kasta ut mig pga 'hon är äcklig att se på'"

"En av männen blev arg och frågade varför jag inte svarar på tilltal när han kallar mig slyna."

"En av männen har spottat på mig och sen hånskrattat åt mig."

Och till slut, bäst av allt:

"Han FUCKING örfilade mig!"

Allt det här ska ha utspelats på ett fullsatt café på Södermalm, givetvis utan några vittnen eller polisanmälan. Trovärdigheten förstärks inte direkt av att hon någon dag senare raderade samtliga tweets om "händelsen".

Farraj vittnar om en traumatisk kränkning
under hijabuppropet.


Carolina Farraj är dock främst en trasig människa, som vi egentligen inte behöver ägna särskilt mycket uppmärksamhet här. Efter att fokuserat på islam och sin hijab har hon på senare tid kommit på att hon hatar män och skriver nu istället enbart om detta, men Awads initiativ väckte uppenbarligen på nytt den kreativa ådran.

Cherin Awad är dock en hängiven islamist, som tydligen anses ha en viss trovärdighet i mediekretsar. Hon fick först uppmärksamhet då hon var en av programledarna i "Halal-TV" och det framkom att hon i ett religiöst program hade uttalat sig för stening av kvinnor.



Man kan naturligtvis ironisera hur mycket som helst kring liknande mer eller mindre trovärdiga berättelser, men de uppnår sitt syfte eftersom det i mediekretsar verkar ha blivit en etablerad sanning att svenska män i tid och otid rycker i hijaber. Så sent som 2013 tog Sveriges Radio fortfarande Carolina Farraj på allvar:




Vad den där hijaben representerar, eller varför den väcker motvilja hos många människor, diskuteras aldrig.




13 kommentarer:

  1. Som tidligere lærer i mangekulturen for hovedsakelig muslimske elver i Oslo - i løpet av 5 år kjente jeg til 2 episoder elever opplevde som kan kalles rasisme. På en skole med 500 elever. Slike opptrinn ble det informert om blant lærerne. Og alle saker ble tatt svært alvorlig. En rekke påståtte saker om rasisme kokte bort når de ble sjekket opp.

    Så at 2 jenter påstår at de nesten daglig utsettes for krenkelser - må være løgn og oppspinn.

    SvaraRadera
  2. De är verkligen tragiska de där individerna. Lika tragiska är de medier som lyfter fram deras fabrikationer.

    Är det någon av er som begriper varför de där individerna lämnat sina hemländer? De borde ju trivas förträffligt i länder som Saudiarabien och Iran.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska inte tillverkningsindustrin lyftas fram?

      Sandlådan i Sverige tycker dom är liten jämfört med deras egna sandlåda som är enorm.

      /dave

      Radera
  3. Den där skrönan om 5 män i 40-årsåldern som sitter på ett café och öppet och högljutt trakasserar en muslima är som en repris på en liknande "händelse" för några år sedan som givetvis inte har ägt rum. Och återigen väljer de ut fiktiva vita, medelålders män eftersom de vet att de är så hatade av kända politiker som Gudrun Schymann, Åsa Romson och Mona Sahlin och även av en stor delar av journalistkåren.
    De är överraskande modemedvetna dessa muslimor för de är medvetna om att det är inne bland politiker och journalister att avsky och förtala vita medelålders män. Om man är över 40 år så är man dessutom fördomsfull och inskränkt för att man har goda minnen av ett normalt, fridfullt och fungerande Sverige med en homogen befolkning.
    Muslimer kan ljuga hur mycket och hur grovt som helst och helt utan hämningar eller dåligt samvete eftersom den av koranen påbjudna lögnen taqiyya är någonting gott då lögnen används för att försvara islam. Detta är nästan helt obegripligt för oss svenskar och västerlänningar som är uppfostrade med att lögner är någonting fult. Ju mer muslimerna använder sig av taqiyya ju bättre känner de sig vilket totalt kolliderar med den västerländska och kristna moralen.

    (I ditt videoklipp i förrgår med Britain Firsts demonstration i London gapade en muslim att Jesus var muslim! Dvs att han var muslim 600 år innan islam kom till... Det var en grov och klumpig form av taqiyya men ett bra exempel på att taqiyya leder till att muslimer i sin hängivelse att vara goda muslimer häver ur sig lögner som är så bisarra att de framstår som mentalpatienter på en sluten avdelning.)

    SvaraRadera
  4. Nu ska vi inte vara negativa om Islam. Om vi i Sverige blev muslimer kunde vi ju ha både månggifte och kvinnomisshandel. Då slapp vi ju också de eländiga politiska valen. Stormuftin skulle ju bara bestämma allt. Vi behövde ju inte häller ha kvinnor till att rösta eller köra bil.
    För oss män vore det ok, men jag fattar inte varför kvinnor tycker det är bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feministerna vill ha det och dom har alltid tolkningsföreträde, eller var det avträde.

      Radera
  5. Viskningar och rop.

    SvaraRadera
  6. Nja... när Sverige blir muslimskt så får vi väl göra som de muslimer som kan gör idag, flytta till ett icke muslimskt land.

    SvaraRadera
  7. Fick du något svar från reportern på svt??

    SvaraRadera
  8. D en var rolig:
    "En av hennes tweets om den senaste "händelsen" är rolig och möjligen av-slöjande" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag tänkte på det och funderade rentav på ett annat ord, då jag inte ville lägga till "no pun intended".

      Radera