söndag 16 september 2018

Ingrid och Maria




Sedan tre veckor tillbaka skriver jag varje söndag en text för journalistduon Ingrid Carlqvist och Maria Celander på deras nyligen lanserade sida, som kort och gott har fått namnet Ingrid och Maria. De har båda tidigare arbetat på bland annat Kvällsposten och Aftonbladet, men är numera aktiva i det vi kallar alternativmedier.

När jag frågar Ingrid om projektets syfte, svarar hon:
– Vi vill lyfta fram den goda journalistiken! Vårt mål är att återupprätta förtroendet för journalistiken. Det är inte den det är fel på, det är svenska journalister som har svikit sitt uppdrag att granska makten och i stället blivit maktens megafoner som försöker uppfostra och mästra folket.

Om upplägget säger hon vidare:
– Vi tänker inte vara en del av nyhetsflödet för det finns det redan så många alternativa medier som gör med den äran. Vi vill göra egna avslöjanden, skriva analyser om de stora nyheterna och sätta välskrivna reportage i fokus.

Här kommenterar jag ju huvudsakligen det aktuella åsiktsflödet och olika utspel i de etablerade medierna, medan jag för Nya Tider skriver nyhetsartiklar. Därför är min tanke att hos Ingrid och Maria reflektera kring mer allmänna och övergripande ämnen, vilket för mig blir ett trevligt komplement.

En vecka före valet ville jag säga att det var svårt att se något scenario, både avseende röstning och efterspel, som inte skulle innebära ytterligare tillväxt för patriotiska krafter:


Till inlägget


Följande vecka lämnade jag valet och funderade lite kring våra meningsmotståndares bubblor och totala ointresse för andras åsikter och vad som formar dem:


Till inlägget



I dag har det slutgiltiga valresultatet presenterats, vilket föranleder mig att fundera kring positiva framtidsutsikter:


Till inlägget


Låt oss avslutningsvis önska Ingrid och Maria lycka till med detta nya projekt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar