lördag 26 juli 2014

Bok om somalier sågas som "kolonialism"



Timbro har nyligen släppt en bok skriven av Per Brinkemo, som avhandlar den somaliska gruppens situation i Sverige. Föga förvånande har den omedelbart fördömts på kultursidorna, och avfärdas som "en vit mans koloniala bild". I verkligheten har Brinkemo aldrig varit kolonialherre för 100 år sedan, utan lite efterforskning visar att han faktiskt borde ha en viss insikt, då han både har studerat gruppen och sedan 2009 arbetar i en somalisk förening i Rosengård.

Föreningen, där Per Brinkemo ingår,
mottar "integrationspris" av Malmö kommun.


Redan 2004 utkom han med en bok om en 13-årig pojke, som ensam skickats till Somalia av sina föräldrar. Denna typ av resa kallas tydligen för "Dhaqan celis" och syftar till uppfostra barnet i dess eget ursprung, då de utsätts för påverkan i Väst. Per Brinkemo skriver om denna bok bland annat:

"Jag visste ingenting om Somalia och somalier. Förrän jag träffade Ahmed.

I januari 2003 fick jag ett tips om att en ung somalisk pojke hade blivit ivägskickad av sina somaliska föräldrar från hemmet i Sollentuna tillbaka till Somalia, Mogadishu. Jag trodde först inte på det, för självklart skickar ingen tillbaka sitt barn till det krigshärjade land man nyligen flytt. Men det var sant. Pojken som heter Ahmed var 13 år när han skickades till Somalia av sina föräldrar och 15 när jag fick kännedom om historien. Jag lyckades nå Ahmed per telefon i Etiopiens huvudstad Addis Abeba dit han flytt på lastbilsflak och med bussar."

Denne man vet alltså rimligen vad han talar om, men eftersom han ens andas integrationsproblem, måste han slås ned med sedvanlig retorik. Låt oss börja med Bilan Osman, som ironiskt nog själv inte har något riktigt arbete, utan helt lever på just sin somaliska och muslimska identitet. Hon får även en slant av Expo, där hon är listad som "utbildare", gissningsvis i ämnen som "islamofobi".



Under rubriken "Önskar att jag inte hade läst den" får vi veta:

"Brinkemo tar med oss på en resa där vi kan se på somalier och Somalia genom en vit mans koloniala blick. Som självutnämnd expert har Brinkemo studerat den " så kallade" somaliska kulturen för att omvärlden ska förstå varför det kan vara svårt för somalier att "integrera sig" i samhället."

Observera att Bilan Osman här talar om en man som har umgåtts med somalier och skrivit böcker om Somalia i över tio år. Den somaliska gruppen är rent objektivt och statistiskt föga integrerad i Sverige, inte minst när det gäller arbete, och att någon, även en vit man, vill undersöka varför borde vara lovvärt. För Osman är det dock förkastligt att söka förklaringar i gruppen, då det naturligtvis är den berömda "kolonialismen" som ligger bakom varför somalier som grupp fungerar mindre väl i Sverige 2014:

"Splittringar och spänningar i Somalia beror inte enbart på klaner som Brinkemo vill ha det till. Ett land som under flera år koloniserats av länder som Italien och England, kommer till slut att splittras. Det är konsekvensen av kolonialmakter."

Osman är också motståndare till allt vad anpassning heter:

"Svenskheten och svenskarna lyfts ständigt upp som det perfekta, en måttstock som resten ska jämföra sig med. Lev, gör och se ut så här så kan du kanske, om du är tillräckligt bra, bli som en av oss, är en mening som man nästan förväntar sig ska dyka upp någonstans i boken.

Han går till och med så långt att han i ett stycke menar på att den västerländska och den somaliska synen på tid är olika. Somalier har, enligt Brinkemo, inget grepp om tiden, vilket skulle vara anledningen till att somalier oftast kommer sent. "Att leva ett liv utan klocka i Sverige, skapar ett svårt problem för integrationen", skriver Brinkemo."

Och återigen kommer bilden av slarviga, lata och dumma somalier fram. Och jag kan inte ens med ord börja förklara hur löjligt det känns att behöva läsa ett sådant påstående. Integration är bara ett finare ord för assimilation.

Att anpassa sig till det svenska samhället handlar inte om att svenskarna objektivt är det bästa folket på jorden, utan om att dessa somalier bosatt sig just här, vilket borde göra svenska normer till någon form av måttstock. Förhållandet till klockan och tider har nämnts av många andra. Den sista meningen tolkar jag som att hon inte bara avvisar assimilation, utan även integration.




På Aftonbladet Debatt har en hel skara somalier fått ondgöra sig över boken. Under den föga förvånande titeln "Rasistiska stereotyper om somalier"  hamnar man direkt i kolonialismen:

"Men likt tidigare ”somaliekännare” och proffstyckare i frågan, påminner författaren Per Brinkemos engagemang i dessa frågor om de vita européernas civilisationsuppdrag i Afrika under den koloniala eran."

Man nöjer sig dock inte med det, utan skruvar upp det ett steg, där även integration är ett fruktansvärt verktyg i den vite mannens tjänst:

"För hundra år sedan kunde vita män utifrån en kolonial föreställningsvärld mäta afrikanska folks kroppsdelar. Utifrån detta gjordes bedömningar av hur man skulle civilisera de Andra. Idag är inte dåtidens rasbiologiska termer lika gångbara. Fokus har istället skiftat till den Andres ”kultur”, seder och värderingar. Trots vissa begreppsskillnader mellan dessa tidsepoker, är de huvudsakliga formuleringarna kring skillnaderna mellan vi och de slående lika. Ordet “ras” har bara ersatts med “kultur” och “civilisation” har bytts ut mot 'integration'."

Bristande integration och deltagande på arbetsmarknaden handlar om "rasmaktordning", "afrofobi" och självklart "islamofobi":

"Vi vill ha ärliga samtal om den rasmaktordning som råder på den svenska arbetsmarknaden, om diskrimineringen på bostadsmarknaden, om islamofobin såväl som afrofobin, om den ekonomiska fattigdomen och de psykiska påfrestningar som det innebär att ständigt bli utpekad som främling.

Låt oss arbeta för att lyfta fram somaliernas egna röster om levnadsvillkoren i Sverige istället för att normalisera rasistiska stereotyper och förhandsgivna föreställningar."



En somalisk fest i Rinkeby får finbesök.

Det märkligaste med dessa fördömanden av Brinkemos bok, är att de inte själva bjuder på någon motbild eller förslag till lösningar. Det stämmer inte heller riktigt att somalier aldrig hörs i debatten. I början av året talade en grupp somalier från Hamarkullen i Göteborg ut i GT och kunde med sedvanlig självkritik slå fast:

"Det är politiken som är misslyckad, inte vi"

Somaliska föreningens ordförande säger också:


"Vi kräver att kommunen ger ungdomarna jobb. Bland somalier är arbetslösheten som högst. Vi måste få extra stöd för att komma in på arbetsmarknaden"

Inte ens barnafödandet är de själva ansvariga för, varför det svenska samhället också måste satsa på "bostadssituationen" för familjer med 8-10 barn:

"Det måste satsas mer på utbildning och bostadssituationen för många familjer. Trångboddheten, med i bland tio personer i en två, gör att barn inte får en lugn läxläsningsmiljö. Alla de integrationsprojekt som startas måste följas upp bättre."

Låt oss lyssna till ännu en somalisk röst, tolken Abdulahi Mohammed i Göteborg:

"När det regnar och är grönt och kamelerna ger mjölk behöver nomaderna inte anstränga sig. De diskuterar och snackar och på nätterna spelar man spel. Men när torkan kommer jobbar nomaderna hårdare än någon svensk bonde och ser till att kamelerna och korna och getterna överlever i öknen.


När samma människor kommer till Sverige så regnar det hela tiden – socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag och alla andra bidrag. Så det blir som i nomadlivet när det regnar och är grönt, folk sitter och tar det lugnt. Och här i Sverige kan man ta det lugnt hela året, sitta på kafé och snacka. När man har det så bra, varför ska man då jobba?"



Den berömda 1a-maj-demonstrationen i Borlänge.


Lika somaliska Batula Ahmed Rage i Borlänge är inne på samma spår, i en artikelserie i Aftonbladet:

"I Somalia arbetar man jämt för att få mat på bordet. Här i Sverige är det som att maten redan är uppdukad."

Samtidigt tvingas hon konstatera:

 ”Men vem i Sverige skulle anställa mig som är gammal, varken kan läsa, skriva eller prata svenska?”

Slutligen kan vi ta del av forskaren Tino Sanandajis tankar, när han sågar ett liberalt inlägg som innehåller den vanliga lögnen om hur somalier lyckas på alla ställen utom i Sverige:

"De för fram somalier i USA som ett positivt exempel, trots att deras sysselsättningsgrad inte är mer än 50 procent. Hälften av de somalier som har jobb tjänar under 13 000 kronor i månaden och majoriteten av somalier i USA lever under fattigdomsgränsen. Inte ens USA, västvärldens mest renodlade marknadsekonomi, lyckas undvika integrationsproblem, vilket är bevis nog för hur orealistisk en sådan lösning är för Sverige.
[...]

Författarna skriver att ”en av fem somalier är analfabet”. Den korrekta siffran är enligt Världsbanken tvärtom att fyra av fem är analfabeter medan en av fem är läskunnig."


Fotnot: Jag kontaktade Bilan Osman med nedanstående fråga, men fick inget svar (till skillnad från de som prisade henne):






10 kommentarer:

  1. Ja, var ska Mona "Sleven" Sahlin vara om inte i grytan?

    SvaraRadera
  2. Per Brinkemo framstår lite som en naiv idealist. Förstår vi bara somalisk kultur, så ska det nog gå bra
    Hans bok beskriver på ett utmärkt sätt, varför det är en jättedålig idé att importera människor från klansamhällen "en masse"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inte läst den själv, utan hörde talas om den först idag genom dessa reaktioner...Är den läsvärd?

      Radera
    2. Han har ju varit flitig gäst i P1 när somalie(o)integrationen var som mest i ropet (fast det var ett tag sedan), och jag håller med. Han verkar vara urtypen för den sort som tror att nästa integrationsprojekt är det som löser alla problem.
      /Fredrik H

      Radera
    3. Läsvärd? Nja, både och. Boken ger en god inblick i vilka enorma kulturskillnader det är mellan ett klanbaserat samhälle i Afrika och ett postindustriellt, genomsekulariserat, individbaserat samhälle som Sverige. Jag tror inte fokus på svenska språket och jobblinje räcker för att överbrygga den klyftan
      Att kvinnor som t ex Bilan Osman och Ayaan Hirsi Ali lyckas bryta med klanväldet hör nog till undantagen
      Jag litar mer på Hirsi Ali än på Osman
      Här presenteras boken
      http://www.youtube.com/watch?v=U-VPgmKwZYc
      Intressant frågestund efter 50 min

      Radera
  3. DEL ETT

    VÄRLDENS STORA PROBLEM ÄR
    (om man får tro vänstern)

    Kapitalism

    Den vite heterosexuelle mannens (medfödda?)
    - Rasism
    - Kolonialism
    - Fascism
    - Misogynitet
    - Främlingsfientlighet
    - Islamofobi
    - Afrofobi


    EGNA MISSLYCKANDEN BORTFÖRKLARAS
    Vi hör det jämt inom idrotten, när det gäller politiska system och vi hör det inom integrationsområdet. Vänsterns socioekonomiska förklaringsmodell lever vidare i ständig kamp emot verkligheten. Den är lika dålig på att förklara framgång som misslyckande.

    Kommunismen är död efter murens fall, men marxismen lever vidare. Ingen från vänstern kan på ett vettigt sätt förklara socialismens fullständiga misslyckande i praktiken. Skillnaderna mellan Väst- och Östtyskland respektive Nord- och Sydkorea. Be en troende socialist lista vilka socialistiska länder genom all tid som denne anser som de bästa. Men räkna inte med något vettigt svar ditt j***a kapitalistsvin.

    Islamism är nu vänsterns darling. Vänstern är helt medveten om att islam står för raka motsatsen till dess egna värdegrund och livsstil, t.ex. synen på sex, alkohol, straff enl. sharia eller samhällstjänst, hbtq, feminism, halalslakt vs. djurrätt osv. När det gäller hur islam tillämpas praktiskt i muslimska länder så är det ingen svårighet för den som v i l l veta och vänstern vet, men ljuger dig och sig själv rakt upp i ansiktet. Det är muslimskt våld, kravaller, besinningslöst hat, uppror och revolution som lockar vänstern.

    Vänsterns syn på begåvning är minst sagt paradoxal. Den viktigaste faktorn för goda studieresultat sägs vara att eleverna kommer från studievana hem. Varför är då de duktigaste eleverna oftast de som får minst lärartid och har föräldrar som jobbar 40 - 60 timmar eller mer i veckan och ofta har många hotellnätter? Hur mycket studievana krävs av föräldrar för att kunna hjälpa sina barn i låg- och mellanstadiet? Borde inte påstått högutbildade arbetslösa utomeuropéer besitta nödvändig kunskap och framförallt tid? Svarta som misslyckas i Väst gör det enligt vänstern p.g.a. av den vite heterosexuelle mannens rasism etc. och svarta konservativa som lyckas i Väst är husnegrer och Onkel Toms. (Kommer Afrosvenskarnas riksförbund att anmäla ordet husneger till DO? "Husneger är inte ett rasistiskt uttryck" Mikael Trolin)
    fortsättning följer

    kung_och_fosterland

    SvaraRadera
    Svar
    1. DEL TVÅ

      ÄR AFRIKAS PROBLEM VERKLIGEN KVARDRÖJANDE EFFEKTER AV VIT KOLONIALISM?

      Kunnig och Ansvarsfull Hiv- och Aidsbekämpning?
      - Förra hälsoministern i Sydafrika "Dr Rödbetan" ordinerade en kur med rödbetor, vitlök, sötpotatis och olja mot aids.

      - President Jacob Zuma frikändes från våldtäkt på sin dotters hiv-smittade väninna. Smittorisk? Nej, inga problem - han duschade efteråt.

      - Förre presidenten Thabo Mbeki hävdade att det inte finns något samband mellan hiv och aids.

      - Gambias president påstod sig kunna bota aids med handpåläggning och böner.

      - Nobelpristagarinnan för fred i "grenen" trädplantering påstod att aids var uppfunnet av vita för att utrota svarta!

      - Uganda har antagit en lag (Anti Homosexuality Bill) som kan ge livstids fängelse för homosexualitet.

      Om det ser ut så här i samhällstoppen när det gäller medicinska frågor, hur ser det då ut när det gäller t.ex. ekonomiska och samhällsbyggnadsfrågor? Och hur ser det ut bland folket, när man kan vinna demokratiska val med bred marginal trots ovanstående åsikter?

      FÅGEL FENIX
      Hur kommer det sig att Japan blev besegrat, brandbombat och atombombat till grus, aska och total förnedring. Reste sig på något tiotal år till en jättelik exportekonomi? Detta utan att ha råvaror, "allt" importeras innan det förädlas och exporteras. Hur kommer det sig att Tyskland blev besegrat, brandbombat och bombat till grus, aska med bombmattor som totalt ödelade hela städer. Kriget slutade också i total förnedring och årtiondens skam.

      Afrika har fått så otroligt mycket hjälp att komma igång, men det fungerar lika illa som integrationen i västvärlden. Då är det lätt med vänsterns benägna bistånd skylla det egna misslyckandet på den vite heterosexuelle koloniale mannen. Den verkliga orsaken är tabu, men kommer att orsaka oerhörda skador i Väst. Vänstern kommer inte att vakna förrän det är försent. Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

      kung_och_fosterland

      Radera
  4. Enligt min ringa mening är det trevligt med mångkultur i liten omfattning. Det går att förstå och hålla med om mångkulturförespråkarna i vissa delar.

    Det är inte där, dvs hur bra och hur dåliga andra människor eller kulturer är som borde vara diskussionen. Sveriges gamla kultur är inte nåt kulturnirvana.
    Somaliers integrationsproblem är ju verkliga och ska man kunna lösa dessa tror inte jag att de får bli för många då de ju inte lär sig hur man tar sig in i det svenska samhället om de inte träffar svenskar.

    Det ständiga tramset om rasism och kolonialism på sin höjd kanske kan fördela skuld eller nåt men det löser inget problem(inte heller de ekonomiska). På vänsterhåll menar man nog att bara de fick diktatoriska möjligheter till etnoplanlösning enligt Sovjetisk modell skulle de kunna lösa saken. Denna maktposition skulle enligt sovjetmodell ge dem själva frälsets alla fördelar men också floppa enligt sovjetisk modell och sen skulle troligtvis deras intresse för saken minska efter detta.

    Resultatet av AB sätt att se på saken är att inga faktiska problem löses eftersom man inte ens erkänner dom. Agendan sitter nog i deras egna maktambitioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg:
      Jag tycker att oppositionen bör handla om tre saker i dessa frågor.
      1. Ekonomin
      2. De problem som följer med massinvandring som Splittring, Införandet av en ny underklass, Utslagning av ursprungssvenskarnas intressen... etc etc
      Men ofta glöms
      3. Demokratifrågor, Varför har det kunna bli så här med de som det tycks katastrofala ekonomiska och sociala konsekvenserna. Det är något grundläggande sjukt med vårt demokratiska och mediala system. Vad? Hur kommer vi tillrätta med det? Det behövs diskussion,. analyser och förslag. Vi vet att det är vi som måste stå för detta och inte media eller det skattefinansierade Sverige.

      Radera
  5. tja somalia var ett framgångsland efter självständingheten kolla in div dokumentärklipp på tuben sen tog någonting överhanden och förvandlade allt till skit. märkligt folk det där som verkar gilla offer-rollen. smarta är de också och har lyckats övertyga hela världen att de är så korkade att de behöver hjälp med allt och att det är hela tiden någon annans fel att det går åt skogen. samtliga som har kommit till sverige är ekonomiska migranter från rika klaner utom några som helst flyktingskäl

    SvaraRadera