söndag 7 augusti 2016

Klassisk Jean-Marie Le Pen: De kvinnliga studenterna


Inför presidentvalet 2007

Jag tänkte nu ta mig friheten att blicka tillbaka några år, närmare bestämt till det franska presidentvalet 2007, vilket främst beror på att jag i föregående inlägg refererade till Jean-Marie Le Pens svar på en fråga om huruvida det fanns positiva effekter av invandringen. I klippet nedan ser vi sammanhanget i vilket denna kommentar yttrades. Av någon anledning var han då inbjuden för att svara på frågor från kvinnotidningen Elle's läsare samt studenter vid den politiska plantskolan Sciences Po, som förser etablissemanget med ministrar och ämbetsmän. Det blir något av en kulturkrock och publiken är fientlig redan från början. Själv tycker jag att hela frågestunden är festlig, varav vi här ser ett utdrag, så får vi hoppas att det intresserar även ett par läsare.

CGT är Frankrikes näst största fackliga centralorganisation.

"Gula fackförbund" motsätter sig klasskamp och strejker, som motvikt till "röda".

Att Le Pen säger att de nordafrikanska arbetarna var fransmän beror helt enkelt på att regionen var en del av Frankrike fram till 1956.

Georges Pompidou (gaullist) var president 1969-1974.  






Att jag lade upp detta inte helt aktuella klipp beror också på att jag inte tyckte att dagens nyhetsflöde bjöd på särskilt mycket spänning. Skulle det visa sig att klippet trots allt får några visningar, lägger jag gärna upp fler när tillfälle uppstår, exempelvis denna frågestund i sin helhet. Jag tycker att varje svar är suveränt, men så är jag ju också en ovanligt hängiven anhängare av denne man.




8 kommentarer:

  1. Ladda upp mer - mannen vet vad han pratar om!

    SvaraRadera
  2. Härligt att se honom näpsa av de yngre och okunniga. Fler sådana klipp, tack! Det är mycket uppskattat!

    SvaraRadera
  3. Vill gärna se mer av detta =)

    SvaraRadera
  4. Vilken kraft han har den mannen! Och vilken slutkläm an bjuder publiken på:
    Fördelen jag har gentemot er i publiken är att jag har varit kroppsarbetare, jag har haft invandrade marockanska kamrater som arbetade i gruvorna. Det har ni bara sett på bio. Det är jag som vet hur det är. Jag har varit kroppsarbetare inom myccket hårda yrken. Jag har varit fiskare på en trålare jag har varit kolgruvearbetare. När ni har gjort samma sak kan ni predika för mig.
    Även svenska yrkespolitiker med sina frökenfingrar som de aldrig har smutsat ner i något hårt arbete framstår som konfirmander jämfört med Jean-Marie Le Pen.
    Ladda gärna upp fler filmklipp av denne gigant.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt klipp. En fråga till dig Tobbe...vad har hänt med Jean-Marie Le Pen sedan han lämnat FN? Sitter han fortfarande i EU parlamentet som någon slags politisk vilde?

    SvaraRadera
  7. "Dom var fransmän och fick lön för sitt arbete,vad mer ska dom ha?"
    Undrar vad Ullenhag har att säga om romerna som byggde Sverige.
    Far och dotter Le Pen är så bra.
    Gärna fler klipp,tack.

    SvaraRadera