fredag 25 januari 2013

Motargument mot Motargument II: Xenofobi


 Motargument.se

Idag har jag hittills inte hittat något intressant i gammelmedia, och tog mig därför återigen en titt på sidan Motargument.se. Som jag berättade i det tidigare inlägget, är syftet med sidan att ge argument till de människor som på något sätt "känner" att SD har fel, men inte vet varför, och framför allt saknar argument för sin känsla. Läsaren får dock inte särskilt många argument, utan desto mer skällsord och logiska kullerbyttor.

Sidan har en avdelning för "myter", som man vill krossa. Man anser ju nämligen att det inte finns någon relevant kritik mot landets invandringspolitik, utan att denna kritik alltid bygger på okunskap och myter. I själva verket visar det sig att det är just sidan själv som slänger fram en mängd myter och ohederliga jämförelser. Nedan skall jag titta på sidans avsnitt om xenofobi.

 

Ett vanligt, och föga hederligt, argument hos invandringsvurmarna, är att tala om att Sverige alltid varit mångkulturellt, att Skåne tillhört Danmark, eller att man för ett par hundra år sedan såg med misstänksamhet mot människor från andra byar.

"Xenofobi är rädslan för det okända, för det annorlunda. Idag är xenofobi något som drabbar folk från andra länder, speciellt muslimer. Förr var folk rädda för annorlunda människor som kom från andra delar av Sverige. Tysta Norrlänningar, dumma men snälla skåningar och snåla smålänningar, för att inte tala om dryga stockholmare, till exempel."

Visst, men nu är det ju så att xenofobi, eller främlingsfientlighet, är ett begrepp som används av just invandringsvurmare för att demonisera sina motståndare. Det är också ett försök att flytta fokus från vad det faktiskt handlar om. Få av oss som kritiserar invandringspolitiken hyser någon sjuklig rädsla eller fientlighet mot främlingar. Vi träffar människor av olika kulörer varje dag, och blir inte särskilt skrämda av det. Vi har däremot en mängd kunskap och fullt logiska skäl att kritisera den förda politiken, eftersom vi, av fullt rationella skäl, menar att den kommer att leda till ett splittrat samhälle, i längden inte är hållbar, samt kostar fantastiskt mycket pengar. På samma sätt förhåller det sig med det påhittade ordet "islamofobi". Det krävs knappast någon sjuklig rädsla för att vara kritisk till denna lära, återigen av fullt rationella skäl.

Göteborgs nyaste moské invigs
Sedan tror jag faktiskt inte alls att folk var rädda för människor från andra delar av landet; det är helt enkelt ett hastigt påhittat påstående, att använda för att tona ner vad som nu sker med landet.

Fördumningen skruvas sedan upp ett snäpp:

"Gjorde skåningar fel som firade Mårten Gås och inte kunna drilla med sina R när de migrerat till Stockholm?  Gör muslimer fel som ber på sitt sätt och bär hijab? Ska muslimer anpassa sig helt efter en tänkt svensk kulturell standard, bränna sin hijab, börja käka stekt fläsk och få fyllor och spy bakom järnvägsstationerna varje lördag kväll, som alla andra svenskar?"

Jämförelsen är så dum att den egentligen inte behöver bemötas, men eftersom jag föresatt mig att göra just det, så gör jag ett försök.

Att fira Mårten Gås, eller tala med skånsk dialekt, var inte på något sätt ett hot mot vårt samhälle eller vår kultur. Att bära slöja och leva enligt islam är något fullständigt främmande för hela Västeuropa, av en mängd skäl. Jag har svårt att tänka mig ett större hinder på jorden mot integration, än just islam, inte minst på grund av muslimers syn på icke-muslimer. Den som ser sig själv som moraliskt överlägsen, dessutom genom Gud, har knappast mycket respekt för sitt nya land eller dess invånare. Festligt nog skyltar skribenten själv med denna syn när han beskriver svensk kultur som att "spy bakom järnvägsstationerna varje lördag kväll". Nej, har man den synen på sitt eget land är det förstås bara att välkomna den nya, överlägsna muslimska kulturen. I verkligheten har vi här i hundratals år producerat litteratur, musik, samt inte minst byggt upp ett välmående välfärdssamhälle, områden där den muslimska kulturen minst sagt har brister.

Självklart dyker då den trötta jämförelsen med svenskar utomlands upp:

Tänk om svenskar som emigrerat utomlands inte kunde fira jul och midsommar? Tänk om emigranterna förbjöds bygga svenska kyrkor och handelskamrar utomlands så de inte kunde mötas och fira högtiderna på svenskt vis? Tänk om svenska kanelbullar, folkdräkter,majstänger och köttbullar med lingon skulle misstänkliggöras och lokala krafter skulle driva kampanjer för att visa hur barbariskt det är att hoppa, kväkande som grodor, runt en lövklädd penis med två kulor i varje midsommar (majstång).

Återigen lite sahlinskt svenskförakt. Det roliga är att jämförelsen slår tillbaka mot dem som använder den.
Åker tiotusentals svenskar till Mellanöstern och uppför kyrkor överallt? Brinner utlandssvenskar verkligen för kanelbullar och folkdräkter? Eller är det möjligen så att de faktiskt respekterar lagar, arbetar, och varken kräver svenska tolkar eller hemspråksundervisning?

"Tänk om svenskarna behandlades på samma sätt som Sverigedemokraterna vill behandla muslimer? Tänk om svenskar skulle misstänkliggöras för att de vill fira sina egna högtider och behålla sin kultur, samtidigt som de bor i ett annat land? Tänk om svenska kyrkan i utlandet förbjöds?
Tänk om nån svensk som blir kär i en thailändsk, rysk eller italiensk person, men inte får flytta dit och bilda familj?"

Jämförelsen haltar återigen. Det saknas naturligtvis svenska kyrkor på de flesta platser där utlandssvenskar bor, och det är knappast många som kämpar för att uppföra sådana heller. En svensk kan heller knappast flytta till Thailand eller Ryssland, och där leva på bidrag, för att sedan ta dit resten av släkten, som också skall leva på bidrag.

Motargument.se visar sig återigen sakna just argument.

14 kommentarer:

  1. Härligt att du skriver om Motargument. Bland det mest galet-onda vi har. Expo är fortfarande i en klass för sig när det gäller att vara det mest människo- samhällsfientliga i nutid.

    SvaraRadera
  2. "Det saknas naturligtvis svenska kyrkor på de flesta platser där utlandssvenskar bor" Jag vet inte var du har för stöd för det påståendet, men jag antar att det är helt taget ur luften. Där jag bor finns både svensk kyrka och skola. Dessutom vet jag att det finns svenska kyrkor på många håll i världen och att många svenska samfund bedriver missionsarbete i Afrika och Asien. Med tanke på hur litet samfund svenskakyrkan är bör det anses som ganska imponerande att ha så många utländska filialer som de har. Jag föreslår att du har lite mer på fötterna när du kritiserar andra.

    SvaraRadera
  3. Hiram li: Nej, det är sant att jag inte gjorde några närmare efterforskningar, utan logiskt förutsätter att det är så. Visst finns det svensk kyrka i Paris osv, men jag tvivlar på att det finns det på varenda thailändsk eller kinesisk ort där svenskar befinner sig.

    Men visst, jag kan ha fel. Min huvudpoäng var dock att jämförelsen är felaktig, då jag tror att ytterst få av utlandssvenskarna kämpar för sin kultur på samma sätt som muslimer gör här.

    SvaraRadera
  4. Nja... Svenskar är ganska dålig assimilerade i Spanien, ett av de stora utvandrarmålen. Det finns ett svenskt parallellsamhälle. Men de försörjer sig själva, bidrar till den lokala ekonomin och respekterar kulturen. Vidare är det ju i sammanhanget likartade kulturer, europeiskt kristna.

    SvaraRadera
  5. Jo visst, och just det är ett exempel som gärna slängs fram. Men det finns ju många skillnader, inte minst att de inte är medborgare, och som du säger - inte lyfter några bidrag, och inte heller kräver att samhället skall anpassa sig efter dem. Sedan är säkert många usla på spanska, vilket även jag kritiserar, eftersom jag tycker det visar på ett märkligt ointresse för platsen där man lever, men som å andra sidan inte spelar någon större roll för Spanien. Några svenska tolkar tror jag inte Spanien bjuder på.

    SvaraRadera
  6. Nu är det ju helt orimligt att jämföra antalet svenska kyrkor i icke svenska länder med antalet moskeer i icke muslimska länder. Detta då antalet medlemmar i svenskakyrkan knappt överstiger några miljoner medan det finns över en miljard muslimer i världen. Värt att tänka på är dock att svenska utlandsinstitutioner så som kyrkor och skolor är mycket väl representerade med tanke på hur få vi faktiskt är.

    Gör man den mycket rimligare jämförelsen mellan antalet kristna kyrkor och muslimska moskeer så kan man se att det knappast är en muslimsk sär-egenhet att upprätta religiösa inrättningar på platser där majoritetsbefolkningen har en annan religion. Helt ärligt har jag svårt att se det problematiska med det hela. Låt alla tro på vad de vill!

    Vidare bedriver många kyrkor både i Sverige men även på andra håll mycket aktiva missions projekt. Det utlade målet för dem är att omvända så många som möjligt, så visst finns det gått om svenskar som kämpar för att sprida vår religion och traditioner.

    Angående viljan till att integreras, så tycks svenskar inte vara så väl intrigerade i utlandet. I Thailand lever många svenskar, men ytterst få behärskar språket. Samma sak gäller Spanien osv. På ingen punkt tycks det som om det finns belägg för att muslimer skulle vara mer svår intrigerade än andra.

    Ser man till vetenskapliga undersökningar så visas ett tydligt mönster, muslimer i Europa anser att det är mycket viktigt att intrigeras. Runtom i Europa uppger muslimer att de anser det som ytterst viktigt att integreras till majoritet samhället. (källa EU- map och A. Malm)

    Vidare har man i stora undersökningar tex visat på att muslimer är mycket öppna för giftermål över kulturgränser. Över 80% av Frankrikes muslimer uppger att de inte skulle ha något emot om dras barn gifter sig med någon från en annan kultur. För infödda fransmän ligger siffran något under den för muslimer. (källa: A. Malm)

    Tesen om att muslimer i större utsträckning än andra skulle hålla fast vid sina traditioner stämmer inte, den saknar vetenskapliga belägg. Och bör snarast beskrivas som en antimuslimsk myt.

    Jag uppmanar dig att försöka belägga ditt påstående om att muslimer i större utsträckning än andra kämpar för sin kultur. Kan du det?

    SvaraRadera
  7. Vidare så rymmer det du skriver åtskilliga fakta fel: "Att bära slöja och leva enligt islam är något fullständigt främmande för hela Västeuropa" skriver du. Detta är ett påstående som helt saknar historisk förankring, att bära slöja är på inget vis främmande för "Västeuropa" det var inte länge sedan det var norm i Europa. Vidare är inte heller islam främmande för Europa, i hundratals år har muslimer bott i väst Europa. I tex Finland finns "urbefolknings grupper" som är muslimska. Stockholms statshus är byggt med moskeer som förlaga. Karl XII tillbringade 5 år i otomanska riket och tog med sig många influenser från islma. Vikingarna var även de starkt influerade av islma och använde sig i stor utsträckning av islamiskt mode som de hade tagit med sig från sina resor i österled. I Spanien är de Muslimska influenserna starka. Listan kan göras mycket lång faktumet är att islam inte är främmande för Västeuropa utan att det utgör en del av vårt kulturarv.

    SvaraRadera
  8. Om vi släpper det här med kyrkor och vad svenskar i Spanien gör, så tycker jag ändå att islam ökar sitt inflytande i Europa. Och ja, jag tycker att islam är en värre ideologi än kristendomen. Inflytandet kan ju också bero på den rena volymen, då det finns bra mycket mer muslimer i Europa, än svenska protestanter. Även om inte alla muslimer ens är särskilt troende, är tillräckligt många det för att det ska poppa upp moskéer i varje svensk stad.

    Visst får alla tro vad de vill, men problemet när islam får fäste är att det medför en mängd krav på det omgivande samhället och dess invånare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vist om du vill släppa det så kan vi göra det, jag tror nog alla även du har förståt min poäng om det orimliga i att jämföra islam med svenskakyrkan i alla fall om man talar om en rent kvantitativ jämförelse av antal "tempel".

      Men jag är inte bered att släppa frågan jag ställde dig. Kan du belägga påståendet om att muslimer i större utsträckning än andra kämpar för sin kultur? Du återkommer nämligen till påståendet då du slentrianmässigt häver ur dig det icke belagda och på många vis fördomsfulla uttalandet: "problemet när islam får fäste är att det medför en mängd krav på det omgivande samhället och dess invånare" Om du vill slänga dig med sådana generella uttalade om en religiös grupp så måste du ha något på fötterna. Detta speciellt då den aktuella forskningen talar mot den beskrivning du vill ge av muslimer. Så kan du vara snäll och belägga ditt påstående.

      Radera
    2. Nej, jag hänvisar inte till någon forskning, utan vad vi helt enkelt ser i samhällsutvecklingen; byggandet av moskéer, tjafs om badtider, slöja för poliser osv. Du kanske har rätt i att de inte är mer benägna att kämpa för sin kultur, även om jag tror det, men volymen gör att det ändå får återverkningar på samhället. Låt oss säga att 500 000 svenskar skulle åka till ett land av samma storlek, säg Tunisien - det är möjligt att det också skulle påverka samhället, kanske rent av med någon kyrka. Men så ser ju världen inte ut i verkligheten - nu har vi 500 000 muslimer här, som varje år blir fler, och inslagen av islam blir också fler.

      Vad har du för forskning som skulle motsäga det vi ser?

      Radera
    3. Fakta felen står som spön i marken från din sida, det bor inte 500 000 muslimer i Sverige, det finns inga exakta siffror men uppskattningsvis rör det sig om ca 100 000 (Källa: Miginfo).

      Vidare gör du igen den helt galna jämförelsen "svenskar" kontra Muslimer. Muslimer är ingen homogen grupp med en kultur utan en världsreligion som har ca 1,2 miljarder följare, det går på inget vis att jämföra muslimer med "svenskar" Inte minst då det är helt möjligt och även förkommande att svenskar är muslimer. Det som du visar på genom att ständigt göra det tanke felet är att du medvetet eller omedvetet försöker att göra en grupp som inte är en enhet till en enhet. En enhet som du sedan vill sätta i motsats förhållande till "det svenska" ett sådant motsats förhållande existerar dock inte.

      Det du "ser" i samhällsutvecklingen måste du fortfarande kunna belägga, du måste kunna visa på det där är vad jag menar med att muslimer kämpar mer för sin kultur än andra. Kan du göra det är du snäll?

      Det har gjort stora undersökningar av bland annat EU-Map om muslimers inställning till samhället, vad de tycker är viktigt osv. De talar sitt klara språk muslimer vill intrigeras i samhället men de möter större hinder än andra invandrar grupper.

      Vidare visar undersökningar på att muslimer och innevarande generellt inte vill isolerar sig utan gärna flytta till områden där inte så många innevarande bor. Men att det saknar ekonomiska medel att göra det.

      Varför det är så grundar sig av allt att döma i den fientliga inställningen gentemot muslimer. I Berlin som exempel har muslimer mindre och sämre lägenheter men betalar mer än "tyskar". I Frankrike 3 gånger svårare att få ett jobb om du har ett muslimskt klingande namn än om du har ett fransk. Detta trotts samma språkkunskaper och utbildning. mönstret går även igen i Sverige. Utifrån de undersökningarna som vi har att till gå tecknas en klar bild av att muslimer vill komma in i samhället, men att samhället inte vill det. (källor: A. Malm, hatet mot muslimer. EU-Map och Proceeding of the national academy of sciences)

      Nu är det upp till dig att visa på att bilden du företräder inte är falsk.

      Radera
    4. När det gäller antalet muslimer i Sverige trodde jag att 500 000 var en allmänt vedertagen uppgift. Här kan du få en källa på 400 000 år 2006, som dessutom kommer från ett europeiskt organ mot främlingsfientlighet:
      http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/156-Manifestations_EN.pdf

      Det är klart det finns variationer i gruppen muslimer, när det gäller etnicitet, språk och inriktning, men som grupp har de väl ändå en hel del gemensamt, eller? Det tycker iallafall de själva. Har du aldrig hört muslimer själva tala i termer av "muslimer" contra "icke-muslimer"?

      Det blir klurigt att belägga kulturella frågor med forskning - återigen, vad har du för forskning som visar att islam inte kräver anpassning av det omgivande samhället? Möjligen kanske jag utgår för mycket från mig själv - jag skulle iallafall inte kräva kyrkor, speciell klädsel, hemspråk eller parabol för Tv4 om jag flyttade utomlands.

      Vad har dessa individers ekonomiska ställning med något att göra? Och nej, jag anser inte att vänsterextremisten och islamkramaren Andreas Malm är en acceptabel källa.

      Radera
  9. Hiram Li 2: Här tycker jag nog att du vinklar till det rejält, på samma sätt som man gärna gör i media. Även du vet säkert att vi aldrig tidigare haft så stort inslag av islam i Västeuropa, trots en mindre grupp tatarer i Finland, som du antagligen syftar på. Hijaber och moskéer är någonting helt nytt i Sverige som uppstått på bara några decennier.

    Ja, och Karl XII tog med sig kåldolmar från Turkiet...vilket jag inte tycker är ett relevant argument för massinvandring.

    SvaraRadera