söndag 6 januari 2013

"Muslimska hotet är en paranoid fantasi"




I dagens Aftonbladet beskriver Katrine Kielos hotet från Islam som en paranoid fantasi, som tidigare förekommit kring andra invandrargrupper.

Hon påstår att man i USA haft samma uppfattning om katoliker, och drar fram John F Kennedy (som hade irländska rötter och därigenom var katolik).

"Deras religion var inte så mycket en tro som en politisk ideologi: kvarlevande medeltida auktoritära idéer som inte har någon plats i en demokratisk amerikansk miljö. De var inte ute efter att integreras, förtryckte sina kvinnor och förökade sig som råttor. Syftet var att ta över USA, ­införa sin religions lagar, skriva om ­konstitutionen och slutligen lägga beslag på presidentposten. Vanligt folk måste sluta sig samman i en motståndsrörelse.
Elva år senare blev en person som tillhörde denna religion faktiskt amerikansk president.
Han hette John F Kennedy."

Jag var själv inte på plats i USA på 1950-talet, men jag får intrycket att hon anpassar ovanstående beskrivning för att likna våra farhågor kring Islam. När det gäller kvinnoförtryck och demokratiförakt kan man inte gärna jämföra Islam med Katolicism. Abdirisak Waberi är inte John F Kennedy.

Kielos försöker också trolla lite med siffror och selektiv statistik för att förkasta känslan av att Islam tar en allt större plats i Europa.

"Leder islam till fler barn? Nej. Iran har lägre födslotal än Storbritannien."

Självklart väljer hon här Iran, som visserligen officiellt är en islamisk republik, men som torde ha en av de modernaste och mest sekulära kulturerna bland muslimska länder. Dock tvivlar jag på att ens den uppgiften stämmer. Nedanstående karta har jag själv hittat på nativitet i världen:

File:Birth rate figures for countries.PNG

För lite mer pålitliga källor än Aftonbladet, vänder jag mig till CIA World Factbook. Sverige har ett födslotal (alltså oavsett ursprung) på 10,24 per 1000. För Somalia är siffran 42.12. Alltså fyra gånger högre. För Iran är den för övrigt 18,52.

"Är det vanligaste pojknamnet i Storbritannien Muhammed? Ja, några år har ­detta varit fallet. I alla fall om man ­räknar alla 12 stavningar."

Ja, och varför skulle man inte räkna alla stavningar? Gör det utvecklingen mindre alarmerande att detta namn kan stavas på olika sätt?

Katrine Kielos, man kan inte prata eller dribbla bort en utveckling som är fullt synlig för var och en. Islam är ett mycket påtagligt inslag i de flesta större västeuropeiska städer. Vad Islam står för har vi också fått en god idé om. Paranoida fantasier? Om man på 1980-talet skulle hävdat att vi i Sverige skulle få en moské i varje stad, och att exempelvis den lilla orten Borlänge i Dalarna skulle behöva två, skulle detta ha avfärdats som just paranoida fantasier. Idag är vi där.

En sådan här krönika skulle inte vara helt komplett utan en matreferens:

"Den panerade fisk som de judiska invandrarna förde med sig till slummen i östra ­London kombinerades med den potatis som de franska hugenotterna friterat och blev till Fish and Chips, det mest brittiska vi vet. Det är så kultur och ­civilisation uppkommer.
Det är de som tror något annat som är förvirrade. Och de har alltid visat sig ha fel."

Där har ni det, vänner - ni är förvirrade och har alltid fel. Tänk bara på Fish and Chips.






2 kommentarer:

  1. Tack för att du redde ut begreppen och smulade sönder hennes tunna argument. Jag orkade helt enkelt inte gå in och läsa krönikan när jag såg den, blev bara arg och visste hur den skulle lyda.
    Så råkade jag hamna här och det du skriver blev en slags "snabb-ventil" för mig... det blev lättare att läsa när du på ett mycket klarsynt sätt malde sönder hennes krönika. Annars kan jag ibland bli så trött... mäktar inte med att läsa allt, det får mig att känna mig låg och, faktiskt, rädd när så många fortsätter att blunda för vad som händer.

    Hälsn. Carina

    SvaraRadera
  2. Tack själv Carina för att du läser! Det är därför jag finns, för att reda ut begreppen och bemöta idiotierna i fulmedia! ;-) Och bli inte trött - vi är allt fler som ser igenom de offentliga lögnerna!

    SvaraRadera