tisdag 26 mars 2013

Avpixlat är SD-vänligt!




Det finns ett antal stora och dominerande dagstidningar, som ofta kallas gammelmedia eller fulmedia, men som jag oftast försöker att lite artigare kalla för de etablerade medierna. Dessa har politiska färger; Aftonbladet är socialdemokratiskt, DN är liberalt och SvD är moderat. Dessa kopplingar har ingen ifrågasatt, eftersom de inte på allvar utmanat etablissemanget, och framför allt följt den viktiga linjen i invandringsfrågan.

På senare år har dock ett par jobbiga saker inträffat. Ett invandringskritiskt parti har kommit in i riksdagen, men detta parti saknar både dagstidning och tv-kanal. Istället har internet givit oss möjlighet att fritt debattera, och det har även dykt upp ett antal regimkritiska sidor, varav Avpixlat idag är den starkaste. Detta Avpixlat utgör uppenbarligen en rejäl nagel i ögat på de gamla medierna, och de verkar mycket upptagna av att följa vad som sker där. Personer som Åsa Linderborg skulle helst vilja förbjuda fria medier helt och hållet, men man har hittills inte kommit längre än att förtala sidan så ofta det går.



Idag är det Martin Aagårds tur. Han blev senast känd efter ett antal attacker mot Norge och norrmän, men missade att norrmännen inte är tillnärmelsevis lika hunsade som svenskarna, och fick rejäla mothugg, istället för det vanliga ryggdunkandet han väntat sig.

Dagens lilla alster från Aagård handlar om en koppling mellan Avpixlat och Sverigedemokraterna. Att Avpixlat har en vänlig inställning till SD är knappast okänt, och för oss sverigevänner inte på något sätt negativt; en sund publikation, som stöder ett sunt parti. Aagårds inlägg är inte särskilt långt, men i princip varje mening är en hel- eller halvlögn.

"I går erkände till och med Avpixlatredaktören Mats Dagerlind att sajten är ”partinära” när han i en artikel försökte försvara de antisemitiska och rent rasbio­logiska uttalanden han gjort på sistone."

Javisst är sajten partinära. Nu är ju dock partiet i fråga SD, vilket gör att jag inte alls skäms över det, vilket jag skulle gjort om partiet varit Miljöpartiet. Att däremot påstå att Dagerlind gör antisemitiska och "rasbiologiska" uttalanden är rena lögner. Jag har läst det mesta Dagerlind skrivit, och tror jag förstår rätt väl var han står. Det finns sajter som är antisemitiska och det finns sajter som diskuterar i rastermer, men dit hör inte Avpixlat. Enda anledningen till att man ständigt försöker smutskasta just den sajten är förstås att den är störst. Aagårds huvudpoäng verkar dock vara att SDs ledning på något sätt styr sajten:

"SD:s pressansvarige Martin Kinnunen fortsatte dock att pat­e­tiskt – jag säger det igen – patetiskt, hävda att man inte vet någonting om vem som driver sajten. Till Aftonblad­ets reporter säger han: ”Vi har inget med den hemsid­an att göra”.
Lägg ner charaden nu.
Erkänn och ta ert ansvar."

Jag kan bara spekulera, men jag tror faktiskt inte att så är fallet. Skulle det ändå vara så att partiet har något med driften av Avpixlat att göra, så är det något jag kan leva med. Jag tycker nämligen att innehållet och möjligheten till fri debatt är det viktigaste, men Aagård ser ett annat innehåll än vad jag gör:

"Ta ert ansvar för att Avpixlats föregångare Politiskt inkorrekt vid ett flertal tillfällen hotat journalister till livet och att sajten konsekvent sprider anti­semitism, islamofobi och kvinnohat samt publicerar namn och bild på oskyldiga människor. Helt enkelt att sajten bidrar till att många svenskar i dag känner sig rädda och otrygga."

Jag har aldrig sett att Avpixlat hotat journalister till livet, eller spridit antisemitism och kvinnohat. Islamofobi är ett påhittat ord, som ju därför är svårt att bemöta, men visst är sajten kritisk till islam. Jag vill minnas att gammelmedia inte var särskilt positiva till pastor Åke Green när det begav sig, men jag hörde aldrig något tal om kristofobi.

Ovanför inlägget där han kritiserar att Avpixlat publicerar namn och bild, publicerar han en bild på Mats Dagerlind, med tillhörande namn.

Den sista meningen skulle vara intressant att skärskåda. Låt oss ställa frågan till 1000 svenskar om de känner sig rädda och otrygga och i så fall varför. Min gissning är att våld, kriminalitet och ekonomi skulle hamna något högre än artiklar i Avpixlat.



1 kommentar:

  1. Vad är problemet med att "publicera[r] namn och bild på oskyldiga människor" - Mats Aagård t ex, eller för den delen Mats Dagerlind

    SvaraRadera