söndag 31 mars 2013

Hollands uppvaknande: Rob Oudkerk och marockanerna



Nu skall vi tillbaka till år 2002 då allting vände, och Nederländerna började släppa sin politiska korrekthet och tala om problemen. Det var året då sociologiprofessorn Pim Fortuyn gav sig in i politiken, och även året då han senare mördades av en vänster- och djurrättsaktivist. Jag menar att det är främst Pim Fortuyn vi kan tacka för den senare utvecklingen, där idag Geert Wilders är den som står för kritiken mot massinvandring och islamisering.

Klippet vi skall titta på är en intervju med Rob Oudkerk, socialdemokraterna PvdAs ledare i Amsterdam. Under valvakan, omedveten om att han filmades, råkade han säga vad han egentligen tyckte om stadens marockanska befolkning, då han kallade dem "kutmarokkanen". Jag är en alltför välpolerad högerextremist för att här skriva vad "kut" egentligen betyder, men om ni tänker på det besläktade engelska ordet "cunt", så förstår ni säkert. Festligt nog är det i ett samtal med den, för flitiga läsare, välbekante Job Cohen (pvda), då borgmästare i Amsterdam, som han fäller detta ord.

Det har blivit några inlägg om Nederländernas utveckling här på bloggen. Jag tycker den är intressant, dels för att jag bodde i landet under dessa år, men även för att jag menar att Nederländerna år 2002 befann sig där Sverige nu befinner sig, alltså tio år före. Idag är Geert Wilders Frihetsparti landets största, vilket alltså SD borde vara om några år, om vi följer Nederländernas utveckling.

När det gäller invandringspolitiken finns det dock en väsentlig skillnad. Den främsta problemgruppen är marockanerna, men de är barn av arbetskraftsinvandrare, som kom på 70-talet. Deras föräldrar har alltså bidragit till landet, och att sedan deras barn, främst sönerna förstås, skulle bli ett problem, förutsåg man inte då. Två andra stora grupper är antillianer och surinameser, men de har också en koppling till Nederländerna. Surinam var en koloni fram till 1975, men då landet blev självständigt valde en stor del av befolkningen att flytta till den gamla kolonialmakten. Nederländska antillerna tillhör fortfarande Nederländerna, och så vitt jag vet finns det inga hinder för att flytta till huvudlandet. Sveriges utveckling är så mycket mer tragisk och onödig, då vi saknar kolonier, och inte har någon som helst anledning att omvandla landet i afrikansk och arabisk riktning.

En sammanfattning av de inlägg jag hittills gjort i min lilla serie "Hollands uppvaknande":
Klipp med Pim Fortuyn
Morden på Pim Fortuyn och filmaren Theo van Gogh
Geert Wilders läxar upp
Geert Wilders i högform i parlamentet
Geert Wilders på moskéturné'
Geert Wilders med ännu en sågning av massinvandring
Hollands marockanproblem

Nu till dagens klipp, där som vanligt helskärm rekommenderas. En förklaring av ett namn som nämns:
Ad Melkert var då partiledare för socialdemokraterna PvdA, och en synnerligen torr figur.




Oudkerks kommentar inspirerade till och med en marockansk rappare att sätta ihop en liten sång, kort och gott kallad "Kutmarokkanen". Jag bryr mig inte om att texta den, men refrängen är iallafall:

De vill svartmåla oss när de pratar om oss
Vi har inte gjort något och ändå vill de hata oss
De vill svartmåla oss när de pratar om oss
Dags att det förändras, fattar du inte det
Kutmarokkanen är vad de sa

Så varsågoda, människorna det handlar om:




2 kommentarer:

  1. Haha förstod inte mycket,men medryckande musik,ock många snygga tjejer,mera tjejer,färre unga arga män!Sedan tycker jag att bilden i bakgrunden förändrades från väderkvarnar till Mosker ock halvmånen,ger mig rysningar!

    SvaraRadera
  2. Haha, kul att du noterade det med väderkvarnar osv - det är nog ingen slump. Faktum är att jag tycker det är en helt ok låt, med även en ganska begåvad text, som alltså skall vara en motattack mot det nedsättande ordet, och folks uppfattningar om marockaner i allmänhet. Tja, jag kan väl visa hela texten här:

    De vill svartmåla oss när de pratar om oss
    Vi har inte gjort något och ändå vill de hata oss
    De vill svartmåla oss när de pratar om oss
    Dags att det förändras, fattar du inte det

    Det här är det enda jag har, som jag brinner för
    Så när jag rappar menar jag det och det är grejen
    Så därför vinner jag som Abdel Krim 1921
    Att ge upp är för den svage
    Även om det var åratal sedan
    Historien upprepar sig har det visat sig
    Flera av er var nöjda
    Tills ni såg Raymzter festa med några marockaner i Ede
    Men ni drog förhastade slutsatser
    Vi festade för att jag nyss fyllt år
    Det är nu dags att fästa uppmärksamheten
    Matematiskt på aktuella problem
    Hur det är med marockanerna här
    Orättvist är vi hatade och fruktade
    Tidningen spelar på det, och särskilt tv
    Men att du spelade med förvånar mig fortfarande

    Jag är rejält på gång och när jag en gång börjat
    Skall ingen stoppa mig för jag kan inte hålla mig mer
    Vad jag säger låter kanske enkelt men de tittar på mig som om jag flög in i Twin Towers
    Vi kom hit som gästarbetare
    On the downlow vilka bra haschspridare
    Jag minns vad de kallade mig, jag var lite mindre:
    SKITMAROCKAN är vad de sa


    Det verkar som om vi kan gå vidare
    DJ mass låter tracket trumma vidare
    Skaparna av matematik och astronomi
    Vem säger att marockaner inte kan arbeta
    Fördomar hör jag många
    Jag vill säga något om det genom att leka med ord
    Raymzter är en poet som kan tala väl
    Precis som profeten Mohammed, det bör du veta
    Du har säkert hört mig, jag håller på att slå igenom
    Inte för att jag förväntar mig att du vet mem jag är
    Shit, jag är en människa och gud vet mem jag är
    Och jag är lika marockansk som holländsk
    Ord faller tyngre än El moumni
    Men ni lyfter bara fram det negativa
    Rädd att du någon gång stöter på djupare saker
    För då visar sig stereotypen inte sann
    Och ser du helst att jag flyttar
    Och det är tragiskt även om jag inte talar någon arabiska
    Rytmen gör arbetet för mig, shit, det är magiskt
    Och du hör att det funkar bra
    Skiner som stjärnan du är i det här kulturella arvet

    Shit, det här kan förstöra mitt uppförande
    Om jag går förbi en kvinna och ser att hon gömmer sin väska
    Men min far hade det säkert värre
    Han var berber, en snubbe från bergen
    Men jag är född här, det kan du säkert höra
    Du tittar snett på mig bakifrån och framifrån
    Mina ärliga ord gör ont i dina öron
    Med en sådan mentalitet går världen under
    Så ska jag fortsätta eller lägga av
    Jag menar att med varje båt kommer det också några råttor
    Om du vill ha kunskap ta då med det i beräkningen
    Ganska tappert av Ray, för jag har verkligen inte
    sett någon försöka förbättra för marockanerna
    Hellre arresterar ni oss
    Alltså kom jag för att lära er damer och herrar att inte dra alla över en kam

    SvaraRadera