lördag 9 mars 2013

Niqab!

 
Varje dag möter jag den här synen. Om ni pk-människor
förnekar det beror det på att ni bor i en hittills skyddad miljö.
Men det kommer till Söder och Lidingö också, var så säkra.

I Frankrike och Belgien har det lagstiftats om att förbjuda helklädande dräkt på offentliga platser. Multikulti-maffian såg då det som ett billigt utspel för att få lufta lite "främlingsfientlighet". Jag skall erkänna att jag till en början var böjd att hålla med. Min uppfattning var att problemen kring massinvandring var större än symbolfrågor som klädesdräkt. Och liksom våra meningsmotståndare, trodde jag att det var ett marginellt problem.

Faktum är, att i staden där jag själv lever, ser jag niqab varje dag. Anledningen till att jag ens postar detta inlägg var att jag mötte tre niqabister på en och samma dag. Hur ser ni pk-människor på denna utveckling?

Egentligen tycker jag inte att vi ens behöver förbjuda denna klädnad (vilket vi självklart skall). Problemet är vad dessa individer överhuvudtaget gör här. För mig är niqaben inte främst en symbol för kvinnoförtryck, utan för hat mot västerlandet. Varför skall vi upplåta våra länder åt folk som hatar oss? För att ni pk-människor skall förstå; hur ser ni på människor som söker jobb med en hakkors-tatuering i pannan? För mig är det exakt, exakt, samma sak.



19 kommentarer:

  1. Jag möter ofta katolska nunnor
    kring Medborgarplatsen.
    Vad skall vi göra åt de och den
    katolska kyrkan som finns i närheten?
    Den katolska kyrkan står ju för en
    mycket konservativ syn och har gjort
    massor av övegrepp historiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Och du tror att det är det största hotet idag?

      Radera
    2. Nunnofoberna tycks vara ett bortglömt problem som EXPO och AF inte ens törs skriva om. Bra att du träder fram i ljuset.

      Radera
    3. Tobbe svensk: Islamister ser jag som ett hot men inte muslimer i allmänhet.

      Radera
    4. Nunnor är en del av vår kristna kultur. De gör ingen skada, tvärtom. De kräver ingenting. Vad ska man göra åt dem? Ja ... vad menar du ... kan du precisera frågan?

      Spökklädda arabiskor däremot kräver att under alla omständigheter få ha sin läskiga klädsel på sig, som hindrar identifikation t.ex på banken, vid körkortskontroll och vid gränsen. Dessutom förekommer det att de gömmer stöldgods under allt detta tyg, vilket är ganska harmlöst jämfört med bombvästar, men ändå illa nog.

      Det är synd om den butiksägare som fick detta besök: http://www.youtube.com/watch?v=5H74T6IYoc0



      Radera
  2. Välkommen tillbaka!

    Känns konstigt att förbjuda burka och niqab/abaya. Då skulle man förbjudit dem att invandra till att börja med, vilket hade varit rätt svårt.

    Man kanske skulle prova med "förargelseväckande beteende"; jfr naturister :)

    Att klä kvinnor i kolsäckar kan fungera i ojämlika samhällen som Saudi m fl. Låt dem klä sig som de vill även här, men då kan de inte fungera fullt ut i vårt jämlika, sekulariserade samhälle.

    SvaraRadera
  3. Diskussionen om ett eventuellt förbud mod Niqab är en intressant principiell sådan.

    Jag kan, som normalt varandes ganska liberal, tycka att folk får klä sig precis hur de vill. Om jag är så mentalt ömtålig att jag tar anstöt av punkare, nunnor, muslimer eller läder-fetischister så är det mitt problem, inte deras.

    Sedan har vi ju faktiskt maskeringsförbud vid demonstrationer. Idag är förvisso religiös klädsel undantagen från förbudet, men det kan jag personligen tycka att är galet. Inte på grund av just muslimsk klädsel som sådan, utan enbart för att jag inte tycker att religion skall äga företräde framför sekulära värderingar, när vi ändå utger oss för att vara en sekulär stat. (Iofs är det väl tveksamt hur ofta tre stycken niqab-klädda muslimska kvinnor ute på stan kan anses "demonstrera", så det praktiska genomslaget skulle nog ändå bli rätt begränsat.)

    Sedan det där med att niqab skulle vara ett bevis på att bäraren hatar oss icke-muslimer var så mycket hål i huvudet att jag inte vet om jag skall skratta eller gråta...

    Säg mig, Tobbe, exakt hur påverkas din livskvalité till det sämre om du ser någon med niqab varje dag? Rent konkret och påtagligt, alltså, och inte bara genom att du tvingas "utstå" att stöta på folk som du anser dig förmer än?

    SvaraRadera
  4. Faktum är, att i staden där jag själv lever, ser jag niqab varje dag. Anledningen till att jag ens postar detta inlägg var att jag mötte tre niqabister på en och samma dag. Hur ser ni PK-människor på denna utveckling?

    Apropå den passagen, ja. Nu kanske du tror att en "PK-människa" som jag (och SNÄLLA, kan du inte tala om för mig exakt hurdan jag är då?) inte har sett de hemska, hemska konsekvenserna av invandring på nära håll, och därför inte har rätt att yttra mig?

    Jag har bott sju år i en stadsdel i en storstad där invandrartätheten var mycket hög, och följaktligen hade området rätt dåligt rykte. (Den mesta brottsligheten stod dock de svenska alkisar/narkomaner, som socialen hade inhyst i billiga lägenheter där, för.) Bara i mitt hyreshys fanns ett tjugotal nationaliteter representerade, och jag kunde definitivt inte uttala namnet på alla grannar i min trappuppgång.

    Nu var det kanske inte hela världen, eftersom samtliga antingen var genuint trevliga eller åtminstone neutrala. De flesta var barnfamiljer. På somrarna var det klockrent, eftersom vissa då ställde ut sina högtalare på balkongen och spelade turkisk och libanesisk pop på skaplig volym. Bara att hälla upp en kall pilsner och låtsas att man var på chartersemester! :-)

    Enda störningarna jag råkade ut för var en nattlig fest under Ramadan, då städningen började halv tolv och gästerna anlände vid två på natten. Aningen irriterande just då, det medges, men jämfört med de rätt många fler fester de svenska studenter jag hade vägg i vägg höll, var det verkligen en droppe i havet.

    En annan fördel var den lilla kvartersbutiken, där den libanesiske innehavaren hade lyckats klämma in typ 400 olika varor på vad som kändes som 8 kvm. Förutom alldeles svensk mjölk, kaviar och Oboj, kunde man där hitta exotiska kryddor, juicer och godissorter. Underbart!

    En och annan burka och niqab såg man också, även om inte så många. De flesta muslimska familjerna i området verkade köra en "light"-version av religionen, nu när ett nytt och friare hemland gav dem möjligheten till det. Ingen av dem verkade i alla fall hata mig; inte ens en liten brandbomb i brevinkastet på alla de sju åren...

    :-P

    SvaraRadera
  5. Som vanligt kul att se dig Certatio.
    Nej, problemet är ju inte att träffa på folk som jag skulle anse mig förmer än...för sådana finns inte. Jag är en högst ordinär person - och som jag förklarat, ser jag inte min vita hud som ett tecken på överlägsenhet. För mig representerar dock muslimsk klädsel ett krav på överlägsenhet. Jag stör mig inte på olika typer av avvikande klädsel - vem är jag att bedöma det? Dock tycker jag att niqab betyder lite mer än så...vilket jag försökte jämföra med om du skulle träffa på folk med hakkorstatueringar varje dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, du tänker naturligtvis på den där gången när de niqab-klädda satte oss andra i koncentrationsläger och systematiskt utrotade miljontals av oss.

      Nej, vänta, det hände ju aldrig.

      Dessutom är det naturligtvis så att det finns militanta islamister, men alla som bär niqab är inte hatiska mot oss som inte gör det (tvärtom lär det vara en minoritet av dem som alls bryr sig om hur du som icke-muslim klär dig).

      Däremot är det nog ett ganska tryggt antagande att alla som skyltar med hakkorstatueringar faktiskt hyser illvilja/hat mot vissa grupper. Eller menar du att det är vanligt förekommande med hakkors-tatuerade personer som inte aktivt ser ner på judar, romer, homosexuella med flera...?

      Fail, Tobbe. Fail som fan, faktiskt.

      Radera
    2. Nej, du, det är inte särskilt "fail". Jag menar att du är lite naiv i synen på vad en niqab står för. Om wahabbisterna fick bestämma - tror du att du då skulle kunna lalla runt i shorts och dreads och predika tolerans utan vidare? Jag antar att du står för lika rättigheter för kvinnor, homosexuella osv? Fråga en niqabist hur hon ser på det.

      Radera
  6. Så du håller alltså fast vid påståendet att alla som bär niqab är militanta islamister? Alla som bär niqab har som agenda att (med tiden lyckas) tvinga mig och andra icke-muslimer att underkasta oss?

    Luktar lite foliehatt, det där.

    Även om vi antar att jag är naiv, så förändrar det inte mitt ställningstagande. Att förbjuda niqab enbart för att det är ett muslimskt plagg vore i mina ögon lika fel som att förbjuda folk från att köpa skivor med Ultima Thule, bara för att det är ett rasistiskt band.

    Ni Sverigedemokrater brukar ju vara jäkligt noga med att poängtera yttrandefriheten (läs: er rätt att uttala er lika nedsättande om diverse folkgrupper som du, Tobbe, t.ex. gör här på din blogg om romer). Då är det ju underligt att man inte genom sin klädsel skulle få visa vilken religion man tillhör. Vill man ha en Tors-hammare på tröjan för att man är Asa-troende, fine. Vill man ha ett upp och ned-vänt pentagram för att man är satanist, fine. Vill man ha niqab för att man är wahhabist, fine...

    Sedan tycker jag som sagt inte att religiösa skäl skall vara godtagbara för att slippa undan lagar som gäller övriga. Att bära niqab under en demonstration som spårar ur bör enligt mig vara ett brott mot maskeringslagen. Likaså kan jag ha förståelse för (utan att egentligen ha ett tydligt ställningstagande för eller emot) de som menar att skollärare måste kunna ha ögonkontakt med sina elever, och skulle acceptera ett niqab-förbud i grundskolan.

    Dock ser jag inte att det är vare sig nödvändigt eller rimligt att därmed förbjuda dess bärande på allmän plats i övrigt, eftersom det faktiskt inte hämmar någon annans livskvalité över huvud taget.

    Än mindre är det nödvändigt att skriva att alla som bär niqab, ett plagg som de facto inte alls har en uttalad innebörd riktad mot västvärlden, skulle hata oss som inte bär den. Den typen av falska generaliseringar är lika dumma som de är illasinnade (vilket du i och för sig inser, men väljer att strunta i eftersom du inte är ute efter saklighet utan smutskastning).

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det är obehagligt med ansktsmaskerade personer oavsett vilken anledning de har dölja sin nuna. Lustigt nog har jag dessutom själv blivit utkastad eller i alla fall ombedd att avmaskera mig då jag en gång på skoj bar gummimask i ett varuhus.

    SvaraRadera
  8. Hej Certatio, du skriver ganska mycket bl.a. "Nu kanske du tror att en "PK-människa" som jag (och SNÄLLA, kan du inte tala om för mig exakt hurdan jag är då?)".

    Jag tror att din socialistiska politiska identitet helt definierar dig. Du tänker helt inom ramarna för din socialistiska ideologi. Du tror att din ideologi är god och att du därför är god. Du är rädd för att upptäcka att du har fel, därför att då försvinner din godhet också. De onda är ju alla vi som inte är som du och skulle du ha fel, hamnar du bland oss. Därför är det viktigt för dig att alltid ha rätt även om du skulle överbevisas om att du har fel.

    Din debattstil påminner mycket om den debattstil som Katarina Mazetti håller sig med. Den går ut på att babbla på om vad som faller dig in och som på något sätt representerar din syn på världen och att den är god. Detta garanterar att debatten uteblir. Det kallas poserande.

    Tobbe ville debattera niqab, muslimska kvinnors svar på Spökplumpens dress. Du säger ett par vettiga saker om niqab, t.ex. att den faktiskt är en maskering och att niqab kanske borde vara olaglig när dess bärare demonstrerar. Bra punkter.

    Du går vidare med "Sedan det där med att niqab skulle vara ett bevis på att bäraren hatar oss icke-muslimer var så mycket hål i huvudet att jag inte vet om jag skall skratta eller gråta". Detta är dålig debattstil som du förstår. Tobbe vill diskutera niqab. Bra idé tycker jag. Niqab och slöja uttrycker båda att man är muslim och delar dess värderingar. Niqab verkar uttrycka att man är ännu mer muslim än slöjbärarna. Om slöjbärarna gillar halshuggning, då gillar niqabbärarna halshuggning + stegling för att raljera lite.

    Att niqaben är ett sätt att vråla ut att "jag är muslim" tvivlar jag inte på. Vad det är menat att betyda för oss icke-muslimer vet jag inte precis. Jag vet däremot att dessa människor kommer från en kultur som ser helt annorlunda på livet än vad vi gör som växt upp i en Kristen och kanske sekulariserad kultur. Muslimerna ser annorlunda på sig själva och sina medmänniskor. De ser annorlunda på våld och de ser annorlunda på statsskick. Annorlunda är som du vet inte bara lite annorlunda, utan helt tvärtom på många sätt. De föraktar demokrati, som jag tror du gör också när du möter motgång. Men vi andra vill ha fred och frihet och rätt.

    Vi som ogillar niqaben tycker inte om att människor skriker ut sin tillhörighet till islamisk kultur, utan vi vill att de anpassar sig till vår kultur. Jag skulle gärna se att de släppte ut sitt vackra svarta hår satte ringar i öron och näsa, sminkade sig och satte på sig vackra klänningar på sommaren och njöt av livet. Eller varför inte punkfrisyr och punkkläder. Niqaben är motsatsen till denna uttrycksglädje. Den representerar sorgen i islams kultur, den påse som man förväntas inhysa sig i för att motsvara den låga förväntan som islam ställer på en och som man ser sig som människa.

    Vad tror du Certatio, har du nu valt rätt sida? Är du egentligen så god?

    SvaraRadera
  9. Hej "Anonym 12/3 10.34"!

    Jag tror att din socialistiska politiska identitet helt definierar dig. Du tänker helt inom ramarna för din socialistiska ideologi.

    Jag finner det väldigt underhållande att du anser dig veta var jag står politiskt rent generellt, utifrån skillnader i syn på en enda sakfråga (invandringspolitik). Särskilt att du anser dig veta att jag är "socialist". Humor!

    Du tror att din ideologi är god och att du därför är god. Du är rädd för att upptäcka att du har fel, därför att då försvinner din godhet också.

    Återigen då, min "ideologi" vet du inget om. (Jag har faktiskt ingen, utan kan uppskatta goda politiska idéer från allehanda parter och flanker.)

    För det andra inbillar jag mig inte att jag är "god" så till vida att jag skulle ha ett högre människovärde än någon annan. Jag är människa, med goda sidor och dåliga, och även om jag oftast försöker behandla andra människor väl har det så klart hänt att jag gjort fel och sårat människor. Det har vi väl alla?

    Dock står jag fast vid att jag hellre skulle leva i en värld där alla har mina värderingar rörande syn på andra människor/kulturer, snarare än Tobbes.

    Därför är det viktigt för dig att alltid ha rätt även om du skulle överbevisas om att du har fel.

    Har du ÖHT besökt min blogg, och läst citaten i högerkolumnen där? Nej, jag är verkligen inte dogmatisk, och uppskattar input som tvingar mig att reflektera över min världsbild. Skulle Tobbe eller någon annan lyckas presentera faktiska bevis för att min tillvaro är hotat av den generella förekomsten av muslimer och muslimsk klädsel i Sverige, lovar jag att omvärdera mitt förhållningssätt.

    Din debattstil [...] går ut på att babbla på om vad som faller dig in och som på något sätt representerar din syn på världen och att den är god. Detta garanterar att debatten uteblir. Det kallas poserande.

    ...medan det däremot är att anse som utmärkt debattstil att kalla någon för posör? Jag känner faktiskt ingen som helst skam eller skuld över min benägenhet och förmåga att "ta debatten", så känn dig fri att förolämpa mig allt du vill. :-P

    SvaraRadera
  10. Tobbe vill diskutera niqab. Bra idé tycker jag.

    Nja, det vill han ju egentligen inte. I så fall kanske det vore bättre att diskutera reella konsekvenser av förbud kontra inget förbud, och hur de påverkar både de muslimska kvinnorna och oss andra, än att (helt utan källa eller grund, för övrigt) påstå att alla som bär niqab hatar oss andra?

    Muslimerna ser annorlunda [...]på våld och de ser annorlunda på statsskick.

    Det är liksom det där som kallas "fördomar" och "kollektivisering", när du tillskriver alla muslimer en annan syn på våld än icke-muslimer. Som sagt, det finns militanta islamister (för vilka jag hyser noll sympati) men majoriteten av världens muslimer är nu faktiskt inte militanta eller våldsamma.

    (Dessutom är det knappast bara muslimska fundamentalister som är "ocharmiga" - googla gärna Westboro Baptist Church som referenspunkt...)

    De föraktar demokrati, som jag tror du gör också när du möter motgång. Men vi andra vill ha fred och frihet och rätt.

    Återigen: att utan källa påstå att alla muslimer föraktar demokrati är kanske lite magstarkt? Vidare får du naturligtvis "tro" att även jag gör det - dock skulle du ha fel. Kika förbi min blogg, och läs "10 snabba om nationalism". Där ser du att jag fördömer alla typer av hot och våld mot SD-representanter, hur mycket jag än ogillar deras människosyn.

    Jag respekterar den demokratiska processen, och försöker inte hävda att SD inte skulle ha rätt att sitta i Riksdagen. Varför skulle de inte få det; de har ju blivit invalda på korrekta grunder? Sedan tycker jag att det är viktigt att ta diskussionen med SD, eftersom jag ser deras människosyn som skadlig för Sverige.

    Vi som ogillar niqaben tycker inte om att människor skriker ut sin tillhörighet till islamisk kultur, utan vi vill att de anpassar sig till vår kultur.

    Fair enough. Det är inte som om jag inte tycker att viss anpassning bör ske, t.ex. då avseende sådant som att sekulära värderingar bör äga företräde, och ligga till grund för vår (utan religiöst grundade undantag) lagstiftning. Sedan tycker jag inte att just klädseln är det viktigaste att anpassa, även om jag gärna skulle se att fler muslimska kvinnor kände en större frihet inför valet niqab eller inte.

    En liten avrundning: Problemet är att du och många av dina meningsfränder tror att jag intar en annan ståndpunkt än er på bristfälliga grunder. Antingen tror ni att "liberaler / PK-människor" som jag är korkade, och inte förstår bättre, eller att vi poserar och ordbajsar fina floskler för att se bra ut, eller att vi är fega kulturrelativister som inte vågar ta ställning.

    Jag är inget av det. Jag försöker hålla mig påläst, jag är inte kulturrelativist utan fördömer definitivt vissa inslag i fundamentalistisk islam (precis som i dito kristendom), och jag hyser faktiskt de värderingar jag för fram offentligt även privat. Om det gör mig god eller inte får andra avgöra, men jag har i alla fall inga problem med att se mig själv i spegeln. Gott så.

    SvaraRadera
  11. Bara ett kort inlägg. Har lite bråda dagar just just nu.
    Nej! Jag tror inte pk-människor är korkade! Det är framför allt det som retar mig - att ni tror att vi högerextremistemer är det. Däremot försöker jag syna er demagogi.
    Men Certatio: Jag förstår fortfarande inte varför min människosyn är sämre. Jag älskar männsiskor! Jag försöker diskutera en bra politik för ett landet!

    Och min fråga kvarstår - en kvinna som draperar sig i wahabbistklädsel - på vilket sätt tror du hon accepterar dig? Och varför skulle inte en person med hakkors göra det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du det stressigt, Tobbe, skall jag fatta mig kort:

      Min fråga kvarstår - en kvinna som draperar sig i wahabbistklädsel, på vilket sätt tror du hon accepterar dig?

      För det första är inte alla som bär niqab wahhabister. För det andra behöver hon inte "acceptera" mitt klädval; jag kan acceptera hennes dito ändå. Jag tror att ordet du letar efter (och lär fortsätta leta efter livet ut) är "tolerans"...

      Så länge hennes eventuella fördömande är hennes enskilda åsikt, och den inte har någon faktisk påverkan på min rätt att klä mig hur jag vill, är den för övrigt av ringa betydelse för mig. Den dagen det verkar som att wahhabism de facto har en inverkan på min personliga frihet, lovar jag att bekämpa den (precis som jag skulle med varje annan religion som försöker begränsa mig).

      Avslutningsvis heter det "wahhabism", inte "wahabbism" - om du nu skall slänga dig med termen så ofta, kan du väl åtminstone stava den rätt?

      Jag förstår fortfarande inte varför min människosyn är sämre.

      Nej, jag vet - det är liksom en del av problemet... Jag har kikat runt mycket nog här på din blogg för att se rasismen flöda fritt, men ändå försöker du påstå att du älskar människor. Jag antar då att termen "människor" skall förstås som exklusive en hel del grupper?

      Bevisen finns här på din egen blogg: Du har inga problem med att kalla alla romer för tjuvaktiga. Att muslimska kläder är bra att "gömma stöldgods och bombbälten" under är ett påstående du inte har några invändningar emot. Du hävdar utan belägg att alla med niqab hatar västerlänningar. Du skriver (ofta) att personer från andra kulturer är mer brottsbenägna, utan att överhuvudtaget väga in vilken roll deras samhälleliga status här i Sverige spelar. Du pratar om folk av annan åsikt än dig själv som "motståndarlaget", som vore vi fiender bara för att vi är oense.

      Jag skulle kunna fortsätta, men det är naturligtvis poänglöst. Självklart kommer du inte att erkänna att du helt enkelt hyser rasistiska åsikter, trots att det är fruktansvärt uppenbart för alla som inte delar dem. Dock har du - tack vare den "ryggradslösa" liberalism jag förespråkar - full rätt att både hysa och uttrycka dessa rasistiska åsikter. Jag kommer därför aldrig att försöka tysta dig, men jag kommer att säga emot - högt och kontinuerligt.

      En dag kanske du slutar hata. För egen del tänker jag aldrig börja. Peace.

      Radera
  12. Hej Certatio!
    Då ska jag äntligen bemöta ditt inlägg.
    Tack för korrigeringen av hur man normalt sett skriver وهابية på svenska. Att jag slarvade var inte ett jättestarkt argument, men visst skall man försöka skriva korrekt. Sedan håller jag inte med om att jag använder termen särskilt ofta, jag är inte tillräckligt insatt i teologi för att definiera vad som är wahhabism, salafism osv.

    Nej, som du vet anser jag inte att någonting jag skriver här är rasistiskt, framför allt eftersom jag inte ger mig in i några biologiska diskussioner. Jag menar inte heller att en individ automatiskt har vissa egenskaper på grund av en viss härkomst. Men i politik måste vi tala om GRUPPER, tyvärr. Och att påstå att jag skulle exkludera vissa grupper från människor var riktigt lågt - bättre kan du Certatio.

    Jag har aldrig kallat alla romer för tjuvaktiga. Jag tror inte heller att niqab bärs för att stjäla eller dölja bombbälten - mitt problem med niqab är vad den uttrycker. För att du skulle förstå vad jag - och säkert fler - känner inför en sådan manifestation, får du föreställa dig att du såg fler och fler hakkors i ditt område - det är den bästa liknelse jag kan ge dig.

    Uttrycket "motståndarlaget" är lite med glimten i ögat - inte mer hatfullt än ett motståndarlag inom idrott. Jag tror säkert att du och jag skulle kunna ha ett trevligt samtal irl.

    Jag hävdar slutligen att det inte förekommer mer hat här än på din egen blogg. Jag skulle till och med vilja påstå att din ton är hårdare och mer raljant än min egen.

    SvaraRadera