måndag 25 mars 2013

Våldets Frankrike


 

Här i bloggen tittar vi ju med jämna mellanrum på framträdanden av våra vänner i Europa, och då främst i Frankrike, Nederländerna och Belgien. Idag är det återigen dags för ett litet inslag med Front Nationals ledare Marine Le Pen.

Eftersom inslaget egentligen är ett boktips, och dessutom om en bok som jag betvivlar översatts, funderade jag lite på om klippet hade något allmänintresse. Jag övertygade mig om att det trots allt har det, av ett par olika skäl. Framför allt är det alltid underbart att se far eller dotter Le Pen i aktion; det brukar vara fler ord, och desto färre visor. Dessutom tar boken upp en utveckling som vi kan se i de flesta västeuropeiska länder; ett demografiskt förfall och en ökad otrygghet. Festligt nog har just Le Pens prisande av boken lett till stor uppmärksamhet och god försäljning.

Boken i fråga heter "La France Orange Mécanique", där titeln syftar på Stanley Kubricks film "A clockwork orange", om ett våldsamt samhälle. Författaren, under pseudonymen Laurent Obertone, visar hur samhället inte längre kan garantera sina medborgares säkerhet, vilket dels beror på massinvandringen, dels på juridisk liberalism. Han gör också en jämförelse mellan 1950- och 1960-talen och dagens situation, där han myntat uttrycket "ensauvagement", vilket jag översatt med brutalisering, men som man även kanske skulle kunna kalla avcivilisering eller förvildande.

En liknande bok om Sverige skulle vara mycket intressant. Om någon känner till någon sådan, så lämna gärna ett tips. Låt oss titta på klippet, där jag som vanligt rekommenderar ett klick på helskärm.

UMP är det stora borgerliga partiet
PS är det stora socialdemokratiska partiet
FN står här förstås för Front National


1 kommentar: