torsdag 11 april 2013

Journalisters självskattning




Nu är det återigen dags för en av Aftonbladets pk-krönikörer, Anders Lindberg, att lyfta fram sig själv och de hot han utsatts för. Låt mig börja med att slå fast att hot mot journalister är fullständigt oacceptabelt och självklart skall polisanmälas. Själv kritiserar jag här med jämna mellanrum Lindbergs alster, bland annat i detta populära inlägg, men jag skulle aldrig få för mig att hota honom, eller att uppmana andra att göra det. Däremot måste vi ju bemöta innehållet i hans ofta idiotiska krönikor, vilket vi bäst gör utan hot eller svordomar.

Sedan kommer då de tongångar jag länge retat mig på. Dessa journalister och krönikörer menar att deras samhällsinsats är så oerhört väsentlig, att själva demokratin hotas:

"Det är en position många som råkar illa ut inte har och tyvärr tror jag flera röster redan tystnat. Det är en utveckling vi inte får acceptera.
För så här är det. Om journalister inte vågar skriva vad de vill av rädsla för hot så har vi i praktiken inte längre någon fri media."

Vår media är idag tämligen likriktad och kan knappast kallas varken fri eller opartisk. Om pk-krönikör nummer 37, eller nummer 78, skulle tveka att fokusera nästa krönika på behovet av en generös invandring, att vi "måste stå upp mot rasismen" eller någon svartmålning av Sverigedemokraterna, gör det knappast att demokratin är hotad.

Vad de inte heller ser, är att det snarare är deras egen verksamhet som utgör ett hot mot demokratin. Genom att ständigt demonisera Sverigedemokraterna, och bedriva en ensidig agenda, legitimerar man det våld som drabbar partiets företrädare.

Nej, jag viftar inte bort hot mot journalister, medan jag lyfter fram våldet mot SD-företrädare. För den drabbade enskilde, är det förstås lika obehagligt, oavsett var i samhället man befinner sig. När det gäller demokratin, däremot, är demoniseringen och hoten mot Sverigedemokraterna ett betydligt större hot än om vi skulle missa någon krönika kring "fiske i grumliga vatten" och "människosyn".

Aftonbladet

2 kommentarer:

  1. Tobbe, var det den här du skulle länka till?

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article16577371.ab

    Jag får inte ihop citaten riktigt men håller med ändå:)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst var det det - tack för påpekandet. I och för sig handlade även den andra krönikan, som jag länkade till, om exakt samma sak; hotet mot Lindberg, och därmed demokratin.

    SvaraRadera