fredag 3 maj 2013

Journalisters svenskkunskaper: Jan Helin




"Det är ganska jämt fördelat. I min ledningsstruktur är det i stort 50/50. Män är överrepresenterade på sport, kvinnor är överrepresenterade på livsstilsjournalistik. I övrigt hyfsat jämt och så tror jag i stort sett det ser ut genom hela journalistkåren."

Detta kan förefalla vara en bagatell, men själv tycker jag inte det. Sveriges störste humanist, åsiktspolis och "publisher" tror uppenbarligen att ordet stavas enligt ovan, eftersom han använder ordet två gånger. Citatet kommer från dagens chatt med läsarna, så rimligen är det Jan själv som sitter vid tangentbordet.

Lite längre ner skriver han, om SD förstås:

"Jag är orolig för var en sådan politik leder i längden och jag tycker att de snävar in begreppet svenskhet på ett sätt som blir syrefattigt."

Det heter "vart", Jan, när man anger riktning, till skillnad från befintlighet. Jag vet att det är en chatt, och att fingrarna kan slinta i farten, men Helins fel visar inte på feltryckningar, utan endast brist på bildning. Hans åsikter blir nu mer begripliga.

Aftonbladets chatt

3 kommentarer:

  1. Så går det, när man snålar in på korrekturen. Å andra sidan kan man säga att hela Aftonbladet är korrektur ;)

    SvaraRadera
  2. Edward Ulfertz3 maj 2013 kl. 18:58

    Ja, det är inte lett att vara ålänning!

    SvaraRadera
  3. Det är ändå en sinnesförvirrad man som vi talar om. Vad mer kan vi begära av Jan Helin? Förresten, har ni lagt märke till hans högra öga, vilket verkar stirra något mer än det vänstra (kuriosa för den nyfikna)? Möjligtvis spänner han till sig lite, i och med alla Sverigevänliga själar som vill honom "ont", som han brukar säga.

    Hej och hå! Jan Helin, den mannen får vi väl gaska upp med tiden. Förresten, mer av dessa inlägg. Jan Helin orerar vid Stureplan om hur gott det är! Gick förbi Stureplan idag, jag tror nog jag såg Jan Helin stå vid den röda mattan iklädd kavaj och hojta - Sverige, ja så fint, jag älskar Stureplan, finns det något annat än Stureplan i Sverige? Jag tror knappast Jan Helin har sett bortom Stureplan, förutom när han är stupfull och hamnar ett stenkast därifrån.

    SvaraRadera