lördag 22 juni 2013

Fremskrittspartiet ökar


Mitt förakt för svensk media ökar för varje dag. I Norge har en ny opinionsundersökning genomförts, som visar att Fremskrittspartiet går framåt. DN skriver endast några få rader om detta, men är noga med epiteten. Tydligen handlar det om regerande Arbeiderpartiet, konservativa Höyre och förstås, populistiska Fremskrittspartiet. Jag tycker att det är lite fegt av DN att inte dra till med "högerextrema" eller varför inte "nazistiska", när man ändå är i farten. Jag minns att Jörg Haider alltid kallades för högerpopulisten Haider och Jean-Marie Le Pen som högerextremisten Le Pen. Jag hörde aldrig talas om vänsterextremisten Gorbatjov eller vänsterextremisten Lars Ohly.

Vill man inte ge någon riktig information, eller benämna partierna på ett neutralt sätt, är det lika bra att låta bli att rapportera.

Siv Jensens (til høyre) Frp går mest frem på Dagens Næringslivs partibarometer for juni.

För lite information fick jag som vanligt gå utanför Sverige, till själva källan, norska Dagens Näringsliv. Det visar sig att Fremskrittspartiet ökar med 1,9 procentenheter till 17,0%. Arbeiderpartiet ligger i princip still på 29.8%, med Höyre hack i häl med 29,1%, också relativt stabilt.

1 kommentar:

  1. Jag blev såååååå besviken 2009 när Siv I SVT deklarerade att sd är ett extremistiskt parti och att folkpartiet liberalerna är det svenska parti som står FrP närmast.

    Jag hoppas innerligt att det liberalpopulistiska FrP snart konkurreras ut av något seriöst nationalistiskt alternativ.

    Jonatan

    SvaraRadera