tisdag 4 juni 2013

Grattis Sverige: Miljöpartiet i en regering?


Nästa finansminister?

Många ser fram emot valet 2014, eftersom Sverigedemokraterna med all sannolikhet kommer att gå framåt rejält. För landet Sverige behöver dock de kommande åren inte innebära någon ljusning. I den senaste opinionsundersökningen fick vänsterblocket nästan egen majoritet och landets farligaste parti, Miljöpartiet, hamnar kring 10%. Vill man vara elak, och det vill man ju ibland, kan man sammanfatta Miljöpartiets politik med att allt skall bli sämre.

Partiet vill införa 6-timmars arbetsdag. Syftet är tydligen inte bara att folk skall få mer ledig tid, utan också att inkomsterna skall sjunka så att vi konsumerar mindre och därmed sliter mindre på planeten. Vår lilla landyta här uppe in norr skall alltså gå bakåt för planetens skull, medan alla andra länder gör vad de kan för att få så god tillväxt som möjligt. Jag tror att Åsa Romson kommer att få mycket svårt att sälja in den här tanken hos Indien och Kina.

Vidare vill man straffa bilister och transportföretag ekonomiskt, trots att vi är ett land med relativt stora avstånd och många människor i glesbygd. Ytterligare en strävan att sänka Sveriges ekonomi och konkurrenskraft alltså.

I partiets politik hittar vi förstås många fler dumheter och på toppen av allt kommer då det här kravet på fri invandring. Jag är uppriktigt nyfiken på hur de egentligen tänker sig att allt detta skall gå ihop. Jag skulle vilja ha ett utförligt svar från Åsa Romson, som inte innefattar "alla människors lika värde", "mångfald berikar oss" eller något annat trams. Hur tror hon att det kommer att gå med miljöarbetet när man sänkt ekonomin och fyllt landet med Afrika och Mellanöstern?

Åsa Romson är en farlig person. Hon verkar kunnig och engagerad när hon talar om miljöfrågor, men andra områden verkar hon inte förstå eller bry sig om. Expressen har för närvarande en serie där man intervjuar partiledarna. Den har faktiskt varit ganska bra, med pålästa utfrågare och hårda frågor. Idag har turen kommit till just Åsa Romson. Man kan förstås inte ifrågasätta partiets migrationspolitik, eftersom det skulle antyda en kritisk hållning till vår statsreligion, men vissa andra frågor och svar är ändå avslöjande:

I er skuggbudget för 2013 vill ni införa en lastbilsskatt på 14 kronor milen. Om en lastbil går 15 000 mil per år, vilket inte är ovanligt, innebär det 210 000 kronor per år i kostnad för en ensam åkare. För ett åkeri med fler än fem lastbilar handlar det om miljoner i skatt. Hur ska de klara de här extra kostnaderna?
– Det här handlar om att de tunga transporterna i dag inte bär sina miljökostnader och vi ser att det är där utsläppen ökar allra mest. Vi ser att vägslitage och utsläpp från tung trafik inte går ned. Det är stora kostnader i det här som i stället bärs av skattebetalarna. Andra europeiska länder har infört den här typen av avgifter på tunga transporter, konkurrensneutralt mellan utländska och inhemska åkare, och att det har fungerat väl. Vi tycker att det är dags för Sverige att ta steget.

[...]

Men det är ju halvfärdigt då det här systemet ni föreslår?
– Ja. Det kan man säga, det är ju ett förslag i opposition. Det är inte genomfört, och det måste utredas innan det kommer att genomföras i skarpt läge. Men det är en väldigt tydlig viljeriktning om vart vi behöver gå i svensk transportpolitik. För i dag ökar utsläppen från den tunga trafiken.

Sedan blir det tragiskt uppenbart att Romson inte riktigt vet vad hon pratar om. Effektivisera transporterna?

Men du har inte svarat riktigt på frågan. Hur åkarna ska klara de här kostnaderna, för det handlar om miljoner bara för ett litet åkeri. Har man 5 till 10 bilar så handlar det om miljoner, har man en bil handlar det om 200 000 kronor per år. Då pratar vi om transporter som går över hela Sverige. Hur ska de klara det?
– Vi kommer att göra lastbilstransporter i Sverige dyrare, så är det ju. Det kräver att man effektiviserar sina transporter. De bolag som hittar effektiva transportlösningar, som till exempel kör en lastbil i stället för två i dag, eller som samlastar så att det blir en transport i stället, de kommer att tjäna på det här systemet.

Om en familj med två barn som bor i Malmö ska hälsa på mormor och morfar i Luleå vill ni lägga på en flygskatt på 110 kronor per enkel resa och person, skriver ni i er skuggbudget för 2013. Det innebär att en sådan resa för en familj blir 880 kronor dyrare. Väljer de tåget tar det mellan 19 och 25 timmar – enkel väg. Tycker du att de ska åka tåg så länge?
– Det är inte vår politik. Vår politik är ju att det ska gå snabbare att ta tåget, än vad det gör i dag. Det beror alldeles på. Jag tycker ju själv att det är ganska trevligt att åka tåg.
25 timmar?
– Ja, jag har åkt ner till Paris fram och tillbaka, det är 24 timmar dit och 24 timmar hem och har man… är det en del av semesterresan så kan det vara väldigt bra, men jag är ju medveten om att tågen i Sverige och…

Miljöpartiet kan mycket väl komma att ingå i en regering efter 2014. Vi får nog räkna med ytterligare några års förfall, innan svensken vaknar och vi kan vända skutan.

SvD
DN
Aftonbladet
Skånskan

3 kommentarer:

  1. Hon vet inte vad hon snackar om (oj vilket understatement, urschäckta)- Ett exempel om restider: på den tiden jag åkte mellan Stockholm och södra Sverige och hälsade på mina föräldrar minskade tågrestiden med två timmar. Det var ganska mycket värt de två extra timmar på sö em middagen att kunna tillbringa med dem innan man åkte hem, speciellt när de började bli gamla. Att ta tåget kl 17 i stället för kl 15 betyder rätt mycket för hur man kan lägga upp dagen. Ökad livskvalitet!

    Sen en liten fundering om miljöpartiets globaliseringsiver med fri invandring och hur det går ihop med deras miljöpolitik; igår var det ett reportage om att svenska tomater "drar" dubbelt så mycket koldioxid som spanska, när de säljs i Sverige. Om man nu prioriterar miljön (enl MP:s def) istället för "Sveriges väl" så kan man kanske förstå lite hur MP resonerar i stort och smått.

    SvaraRadera
  2. På det åkeri som jag jobbar på finns det 12 lastbilar som rullar över 40000mil/år!
    40000*14 = 560.000:-/ per bil!
    12*560.000 = 6.720.000:-/år snacka om att döda en bransch!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr finns det en risk att du har rätt i att det kommer att ta ytterligare några år innan svensken vaknar. Jag föredrar dock att försöka ha en positiv attityd och hoppas på att sd gör ett så starkt valresultat att de på allvar kan börja påverka rikspolitiken 2014. Om jag inte hoppats på det hade jag nog på allvar fått börja överväga att emigrera...

    SvaraRadera