torsdag 12 september 2013

Ständigt kränkte leukofoben Jallow Momodou i farten igen


Bilden på t-shirten vill troligen slå ett
slag för att Afrika skall resa sig. Det är
dock bekvämast att slå dessa slag från
Europa, där man helt kan leva på sin
etnicitet.
Det verkar i Sverige finnas ett stort antal människor som helt lever på sin etnicitet och på sin förmåga att se allt i rastermer och ständigt vara kränkta. Man kan, som Tobias Hübinette, syssla med "kritiska vithetsstudier", eller som Kitimbwa Sabuni vara medlem i Afrosvenskarnas förbund, eller som Jallow Momodou vara ordförande för ett Afrosvenskarnas forum för rättvisa.

Första gången Jallow lät höra tala om sig var när några studenter på en fest målat sina ansikten svarta. Jallow själv var inte där, men på något sätt blev han ändå oerhört kränkt. Idag intervjuas han av Expo, förstås, där han kräver att regeringen ser med allvar på "afrofobi", ni vet den där patologiska rädslan för svarta människor, som var och varannan bär på. Det roliga med dagens intervju är att han baserar hela sitt resonemang på enstaka händelser som i bästa fall är tveksamma, men troligen helt uppdiktade eller vinklade.

"Jallow nämner trakasserierna mot afrosvenskar i Forserum i fjol som ett exempel och polisvåldet mot en man som nekats inträde på en nattklubb i Malmö på grund av sina afrikanska kläder."

Berättelsen om somalierna i Forserum bär inte trovärdighetens prägel och många har ifrågasatt om den överhuvudtaget ägt rum så som beskrivits. Att bli nekad inträde på en nattklubb på grund av klädsel har nog även de flesta av oss germaner varit med om.

Naturligtvis kommer även det aktuella fallet med pappan och sonen som hotades av ett ungdomsgäng upp. Det nämns inte att gänget ifråga hade ursprung i Mellanöstern, utan som vanligt insinueras det att det är den ständigt förekommande svenska afrofobin som manifesterats. Jallow nöjer sig inte heller med att vilja belysa denna typ av brott, utan kampen mot afrofobin skall ner ända till de sedan länge uttjatade Tintin i Kongo och Pippis pappa, negerkungen. De är nämligen exempel på afrofobi som "förs vidare genom kulturella uttryck".

När Jallow slutligen återkommer till pappa-och-son-incidenten, blir det mycket förljuget:

"Jallow tycker att det var problematiskt i rapporteringen kring det senaste uppmärksammade afrofobiska hatbrottet i Malmö, att journalister ogärna talar om svart och vitt. Flera tidningar rapporterade om en pappa med sin son som utsatts för misshandel. Men när de underlåter att skriva att det är en afrosvensk pappa som misshandlats, osynliggörs hela motivet."

Har han överhuvudtaget följt rapporteringen eller fabulerar han medvetet? Om det var någonting som uppmärksammades i media, så var det just offrets hudfärg. Gärningsmännens ursprung doldes dock minutiöst. Kanske talade inte journalisterna om "svart och vitt", just för att även de visste att det inte handlade om det, utan möjligen svart och brunt, om nu ras överhuvudtaget var en faktor i händelsen.

Som vanligt måste man ställa sig frågan varför dessa afrikaner, som ständigt blir så kränkta av vita, ändå insisterar på att bosätta sig i Europa, liksom man kan undra varför muslimer helst bor bland otrogna. Kan det vara så att deras egna fantastiska kulturer visat sig oförmögna att skapa fungerande samhällen? Att det helt enkelt är lite bättre hos fienden? Om Jallow Momodou nu vägrar att åka tillbaka till Gambia, tycker jag att han omedelbart skall försöka arbeta bort sin svåra leukofobi.



8 kommentarer:

  1. Om gärningsmännen var muslimer, är händelseförloppet förklarligt; en icke-muslim får inte försvara sig, om han blir angripen av en muslim

    Att de (muslimerna) bosätter sig här beror helt enkelt på att de skall överta världen. Det underlättas i Europa av våra generösa försörjningssystem, ett slag jizya innan de ens har bett om (krävt) det

    SvaraRadera
  2. Eftersom det tydligen inte finns någon mer substantiell rasism att klaga på än Tintin i Kongo, slavauktionslekar och blackfacemålningar, så kan man inte dra någon annan slutsats än att "afrofobin" i Sverige är närmast obefintlig.

    SvaraRadera
  3. Varför försörjer vi honom över huvudtaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du försörjer inte honom. Han arbetar och när man arbetar så får man en inkomst, så han försörjer sig själv. Dax att komma ut ur boxen och titta bort från alla stereotyper. Men det är för att ni inte är lyckliga, jobba på er lycka så kommer ni att komma ut ur dimman.

      Radera
  4. Dessa bredkäftade grodor som ständigt kvääääker.
    Usch fy fan.

    SvaraRadera
  5. Den intresserade noterar att han har en _vit_ knytnäve på sin tröja.

    Enligt Expo är detta en vitmaktsymbol, men åandra sidan refererar de till Svarta Pantrarna som en medborgarrättsrörelse - vilket ju inte är helt förenligt med verkligheten...
    (skola.e*po.se/symbollexikon.html *x - duh!)

    Borde någon göra ett försök till polisanälan för hets mot folkgrupp?

    (Och nä - den sista raden ska _inte_ tolkas bokstavligt, men lite festligt hade det varit, non?;)

    ./Högerspöket

    SvaraRadera
  6. Hihi, jag gillar bildtexten, Tobbe.... humor! ;-)

    Mvh Carina

    SvaraRadera
  7. Man får skämmas över att dela samma etnicitet som bloggskaparen. Fördmoar, generaliseringar och en otrolig brist på empati.

    SvaraRadera