torsdag 27 mars 2014

Dagens citat: Alexandra Pascalidou


 "Bra jobbat med Vitboken. Låt den nu ta plats i skolundervisningen."




Alexandra Pascalidou är en i raden av fina människor, som på Twitter vill posera med sin uppskattning av den där "vitboken" om svenskars övergrepp mot romer. Tillropet är riktat till Erik Ullenhag, som i dagar nu varit fullt upptagen med, att på samma forum, tacka för allt fint stöd han har fått. Till Pascalidou svarar han:

"Jo det är tanken - att vi på något sätt ska ta fram ett skolmaterial av vitboken."

Självklart kommer ni att prioritera det, samtidigt som elevernas kunskaper sjunker i ämnen som exempelvis matematik. Vi har redan en befolkning som skulle vinna PISA, om det handlade om vit skuld, så är det inte dags att, vågad tanke, släppa politisk skolning för eleverna, för att istället lära dem saker som behövs i en global värld? När lille Kalle en dag söker den där positionen som säljansvarig för Taiwan, kommer ingen att fråga honom om hans kunskaper i behandling av romer.

Jag tycker att vi ska låta barnen vara helt fria från politisk uppfostran, men göra allt vi kan för att ge dem kunskaper i språk, matematik och så vidare. Redan på min tid hade vi faktiskt mycket politik på agendan, och den gick ut just på vit skuld. Vi fick lära oss hur vita hade tagit svarta slavar. Hur vita förtryckte svarta i Sydafrika. Vi genomförde en övning med kex, där vissa fick fler än andra, för att visa hur vita fick äta mer än svarta. På 1980-talet genomled Etiopien en svältkatastrof, varför vi i princip fick lära oss att svarta barn inte fick någonting att äta, eftersom vi fick det. Vi åt upp deras mat.

I vuxen ålder kan jag faktiskt känna en viss bitterhet över att vi tillbringade så mycket tid åt att ge barn ångest över att vi gjorde att andra barn svalt. I vuxen ålder har jag lärt mig att den etiopiska regimen (svart och marxistisk) använde svält som ett vapen mot uppstudsiga regioner. Vi hade åtskilliga lektioner som ägnades åt den goda regimen i Nicaragua (Sandinisterna under Daniel Ortega) och den onda i Chile (under Augusto Pinochet). På lektionstid lyssnade vi på Mikael Wiehe och Björn Afzelius. Visst, tryck in er senaste vitbok på schemat, men tänk om ni skapar ytterligare en klase högerextremister?

Lyssna på budskapet och betänk att nedanstående ingick i min skolgång:







7 kommentarer:

  1. Bra låt annars och sjungen med en härlig svensk dialekt. Synd bara att karlsatan skulle rabbla en massa vänsternonsens.

    SvaraRadera
  2. Vänsternonsens och arbetarklassens kampenhet framsjungen av Afzelius,lämnade jag därhän på 70 talet.Boken Natt klockan 12 på dagen blev det som öppnade ögonen på mig.

    SvaraRadera
  3. I rasismen har man ett tacksamt ämne att ventilera i stället för det stora problemet som diskuteras här:

    http://www.theglobeandmail.com/globe-debate/swedens-immigration-consensus-is-in-peril/article12292515/
    http://www.theglobeandmail.com/news/world/unemployment-grim-public-housing-fueling-riots-in-stockholm/article12152045/

    I Sverige hanterar man ju bara en fråga i taget..

    SvaraRadera
  4. ".. se på Zimbabwe.." lite daterat. Eller förresten, varför inte..

    SvaraRadera
  5. Samma skola gick jag I.. min svenska larare som rokte hash rattade en uppsats av mig dar hon med rod penna strok icke pk text med rod penna och med roda kommentarer. Usa var boven ... nar jag sen gick I sjuan hade jag en knapp pa den stod det varje dag fods en ny palme anvand kondom

    SvaraRadera
  6. Tid ska avsättas till judeutrotningen, slaveriet och nu också zigenarna. 1 månad per ämne är väl det minsta man kan begära så att ungarna verkligen hinner suga åt sig av självföraktet.

    SvaraRadera
  7. "Visst, tryck in er senaste vitbok på schemat, men tänk om ni skapar ytterligare en klase högerextremister?"

    Just i denna mening tror jag att du är något viktigt på spåren.

    Alla människor behöver finna en identitet, känna att de har ett värde, känna sig delaktiga i något som är större än de själva osv. Det finns förstås olika sätt att finna detta. Vissa finner det i en religiös tro, andra i ett politiskt engagemang, andra i att vara starkt engagerade i sin yrkeskarriär osv.

    För många människor utgör dock en stolthet över den egna nationaliteten och kulturen en viktig del i identiteten. Man känner en kärlek till det egna hemlandet/hembygden, man känner en tillhörighet i den egna kulturen och vill att den ska föras vidare till kommande generationer osv.

    Den vänsterorienterade multikulti-ideologi som i hög grad dominerar det nuvarande samhällsklimatet går till stor del ut på att ta ifrån etniskt svenska ungdomar denna identitet. Att vara etniskt svensk med allt som därtill hör (språk, kultur, historia, traditioner osv) framställs allt oftare som något att skämmas över.

    I bästa fall beskrivs det traditionellt svenska med ord som "stelt", "tråkigt" och "ospännande", vilket ställs i kontrast till invandrarkulturer som då framställs som "spännande", "färgstarka" och "berikande".

    Men ibland skruvar man det hela ännu längre. Då räcker det inte att framställa svenskheten som trist och färglös. Då ska man dessutom skuldbelägga etniska svenskar och frammana en bild av att vi bär en kollektiv skuld för alla oförrätter som vita européer utsatt andra människor för genom historien. Historiska händelser i andra delar av världen blandas dessutom på ett totalt missvisande sätt samman med dagsaktuella samhällsproblem i Sverige (t.ex. påstådd diskriminering av invandrare). Till sist skapar man en förvriden bild av att "rasism" bland etniska svenskar är orsaken till allt från nazisternas utrotning av judar till den transatlantiska slavhandeln till apartheidsystemet i Sydafrika, och att allt detta dessutom på något outgrundligt sätt hör ihop med att asylinvandraren Ahmed från Irak inte får något jobb.

    Naturligtvis är denna typ av historieskrivning och samhällsanalys så snedvriden och tendentiös att den snarast blir löjeväckande. Men man kan också reagera över en annan aspekt: Hur förväntar man sig att etniskt svenska ungdomar ska reagera när de ständigt matas med budskapet att allt svenskt/västerländskt är skräp och att de bör skämmas över sitt etniska ursprung och sin historia? Är inte risken stor att en hel del ungdomar kommer att lockas av grupper som erbjuder en alternativ historieskrivning och samhällsanalys, enligt vilken de istället kan få känna stolthet över vilka de är?

    SvaraRadera