fredag 12 augusti 2016

Stränder, burqinis och vanlig naivitet


Redo att ta striden till stranden


I dagens Expressen får en Hanna Marie Björklund, som kallar sig "liberal skribent", utrymme för ett debattinlägg som ungefär går ut på det som rubriken "Låt bli att lagstifta om kvinnors klädsel" anger. Denna formulering avslöjar också hur grund och okunnig hela analysen kommer att bli. Det är inte heller svårt att förstå att alstret ska komma att handla om islamisk klädsel, här hanterat enligt det sedvanliga mönstret "för mig som liberal ska alla få klä sig som de vill". Som sig bör, inleds texten med det obligatoriska påpekandet att västvärlden inte är bättre:

"Kvinnors klädsel är ett område där manliga makthavare ständigt tycks ha problem att låta bli att lägga sig i. Vid sekelskiftet arresterades den australiska simmerskan Annette Kellerman på en offentlig badplats i Boston. Anledningen var att hon bar en baddräkt som satt åt runt kroppen och visade armar och hals. Den ansågs omoralisk och avslöjande. Kvinnors sexualitet och kroppar var farliga ting som inte fick visas offentligt och behövde kontrolleras och regleras."

Självklart kan man gå tillbaka hundra år i tiden för att försöka göra någon sorts poäng, men eftersom Hanna Björklund helt verkar sakna insikt i sammanhanget, förstår hon inte heller att detta inte är en kvinno- eller jämställdhetsfråga. Hon gör nämligen sitt avstamp i Frankrike, helt utan någon känsla för vad som där sker och har skett:

"I Frankrike år 2016 läggs det nämligen åter fram ett förslag som innebär att poliser ska springa runt på stranden och gripa kvinnor som klär sig 'utan respekt för god moral'. Men korta kjolar är inte problemet denna gång, även om det låter exakt lika i retoriken. I stället är det borgmästaren i Cannes som har beslutat att det ska vara förbjudet för kvinnor att bada i en ”burkini”, ett heltäckande plagg utvecklat för muslimska kvinnor som vill bada utan att visa hud."

Det låter inte alls exakt likadant i retoriken. Vad Hanna Björklund kallar "utan respekt för god moral", formulerades av borgmästare David Lisnard, från högerpartiet Republikanerna, i själva verket som klädsel som "respekterar god sed och sekulariteten". Hon utelämnade alltså helt det sista ordet, som är det absolut viktigaste i sammanhanget. I Frankrike är sekulariteten, eller mer exakt statens konfessionslöshet, närmast helig och görs ibland till en fjärde paroll jämte revolutionens "frihet, jämlikhet, broderskap". Sålunda ska offentliga miljöer, som exempelvis skolor, vara fria från religiösa symboler. Det har inte heller skapat några problem under de senaste tvåhundra åren, fram till att en religion med erövringsambitioner hade uppnått en kritisk massa av anhängare.


Demonstration för slöjbärande i Strasbourg


Borgmästare David Lisnard uttryckte tämligen tydligt vad det hela faktiskt handlar om:

"Strandklädsel som på ett demonstrativt sätt anger en religiös tillhörighet, samtidigt som Frankrike och religiösa platser är måltavlor för terrorattacker..."

Självklart är det enormt provocerande att spatsera runt i denna sorts uniformer, efter ett år av muslimska terrordåd. Att slöjor ändå är fullt tillåtna, och att bärarna av dem inte attackeras av allmänheten så fort de visar sig, visar hur oändligt tolerant Europa faktiskt är. En person som efter den tyska ockupationen av Frankrike hade viftat med en hakkorsflagga skulle knappast ha lämnats ifred och många som hade samarbetat med ockupanterna avrättades.

Hanna Björklund tror sannolikt alldeles uppriktigt att detta bara handlar om kläder och om kvinnor som inte vill visa hud, men i verkligheten är det mycket mer än så. Det handlar som vanligt om att flytta fram positionerna för islam, och denna typ av provokationer genom klädsel och symboler är desto mer kittlande för muslimska företrädare just när de sker samtidigt som terrordåd. Man vinner då på två fronter, och det västerländska samhället gör inte mycket till motstånd. Sedan några år är det förbjudet att bära heltäckande slöja på allmän plats i Frankrike, men det görs ändå ibland av kvinnor, ofta framskickade av män och där de följande böterna också har betalats av män på ett organiserat sätt. Även debattartikelns avslutande stycke bjuder på stor förvirring och naivitet:

"Självklart ska vi ta debatten om patriarkala kulturyttringar och jämställdhet. Men vi måste klara av att samtidigt hålla fast vid den sekulära demokratiska statens värderingar.
Om syftet är att få till en diskussion om jämställdhet i en viss grupp bör det rimligen göras i dialog med den gruppen, särskilt kvinnorna. Inte genom att åter lagstifta om hur de får klä sig."

Är det verkligen så svårt att förstå att detta är ett angrepp på just den sekulära och demokratiska staten? Den som bär till exempel niqab vill varken ha demokrati eller ett sekulärt samhälle. Vi ska definitivt inte ha någon "dialog" med denna grupp, där det enda tänkbara resultatet är ytterligare eftergifter från våra egna samhällen. Självklart har direktivet i Cannes redan lett till en kampanj från "Muslimer i Syds förening", som nu vill inleda en rättsprocess och dessutom twittrar om detta under hashtaggen "Ingen rättvisa, ingen fred".

Låt oss i detta sammanhang avsluta med en lite roligare historia som just nu utspelas i Frankrike. En lokal företrädare för partiet Republikanerna hamnade i blåsväder i onsdags efter en tweet om just stränder och muslimsk klädsel:




Exakt vad han vill förmedla är inte alldeles tydligt, men texten lyder "Nacht und Nebel för sopsäcken", en referens till det tyska dekret som gick ut under andra världskriget om att motståndsmän i ockuperade länder skulle arresteras för att försvinna spårlöst, i "natt och dimma". Historien blev ännu lite festligare idag, då den mer prominenta republikanen Nadine Morano skulle försvara sin partikamrat. Hon förklarade då att Jean-Pierre Arbey inte menade att en sådan "sopsäck" skulle deporteras, utan att han bara jämförde den med nazister:




Arbeys tweet var kanske inte klockren, men det rör iallafall på sig i Europa. Detta var alltså Republikanerna, vars kandidat med all sannolikhet kommer att stå mot Marine Le Pen i presidentvalets andra omgång nästa år.




4 kommentarer:

  1. Det går alltid att rida på den feministiska vågen, religionsfriheten och människovärdesprincipen för att stödja den totalitära religionsideologin islam. Både manliga makthavare och vanliga manliga maktlösa medborgare ger blanka fan i hur kvinnor klär sig om de inte klär sig på ett provocerande eller förargelseväckande sätt. Muslimska män är däremot så sjukligt fixerade vid kvinnors klädsel att de i sina muslimska ghetton som t.ex. Rinkeby har sin egen shariapolis som ser till att muslimorna klär sig "anständigt" dvs muslimskt.
    Det blev ett jädrans skällande och skrivande i medierna när en kvinnlig SD-medlem hade hakkorsarmbindel på sig och (korkat nog) med ett skälmskt leende lät sig fotograferas. Om det var ett practikal joke så var det väl hennes ensak vad hon tycker är kul och om hon tyckte hakkorsarmbindeln var fin så ska väl hon som fri kvinna i ett fritt land ha rätt att smycka sig med vad hon vill. Hakkorsarmbindel är ju bara en liten tygbit... Eller...?

    Det är fullständigt ointressant att försöka "få till en diskussion om jämställdhet i en viss grupp" som Hanna Marie Björklund önskar när denna grupp är fundamentalistiska muslimer i uniformer som gör reklam för fascism, förtryck och terror. Skulle hon själv vara intresserad av att få till en diskussion om jämställdhet bland nynazister eller Ku klux klan-medlemmar?
    Hijab, nigab, burka, burkinis borde förbjudas i alla västerländska länder liksom all annan klädsel som hyllar mord, terror, förtryck och religlisa gruppers förföljelse av andra religiösa grupper där islam leder med många hästlängder framför andra stolliga religioner.

    SvaraRadera
  2. Är det bara Sveriges uppgift att anpassa sig? Den korta sommar vi har ger så mycket d-vitamin och det är därför viktigt att våra kroppar kan ta upp det!

    SvaraRadera
  3. Det hör väl till god ton att inte använda baddräkt/badbyxor på ett nudistbad.. Man kanske till och med skulle bli avvisad.

    SvaraRadera