Med jämna mellanrum dyker de upp, de där artiklarna om hur någon modigt har stått upp mot det som brukar kallas "främlingsfientlighet och rasism". Uppenbarligen letar medierna aktivt efter ett sådant innehåll på sociala medier, eftersom dessa artiklar brukar ha sitt ursprung i inlägg på Facebook. Så också i fallet som vi ser ovan, men Moa Karlberg var själv lite mer aktiv än så. På sin Facebook-sida lade hon upp texten i ett brev som hon säger sig ha skickat till Taxi Falköping, rimligen med förhoppningen om att den aktuelle föraren skulle förlora sitt arbete. För säkerhets skull såg hon till att inkludera Falköpings Tidning, P4 Skaraborg och Skövde Nyheter i inlägget. Antingen har Aftonbladet hittat inlägget, eller så har Moa eller någon hon känner sedan kontaktat tidningen, ty det resulterade i alla fall i en artikel. Vi får veta:
"Han började säga att det fanns många somalier i Falköping och att de skulle ta över Sverige.
Moa började ifrågasätta mannen och undrade var han hade fått det ifrån varpå han sa att 'de har sagt det själva'.
– Han sa att 'deras vanor' inte fungerade här, och jämförde med thailändare som enligt honom 'är bra folk'."
Att just somalier skulle ta över Sverige är det nog få som tror, men från muslimska företrädare har sådana tankegångar presenterats och jag har själv hört hur marockaner i Nederländerna säger samma sak. Att sydöstasiater och östasiater integreras bättre i europeiska samhällen än muslimer har noterats i alla västeuropeiska länder. Dessutom kommer invandringspolitiken, så som den fortfarande bedrivs, faktiskt leda till att svenskarna byts ut och andra alltså kommer att ta över. När den nya regeringen bildades hade den fyra utlandsfödda ministrar, varav en var islamist.
Man får lov att ifrågasätta uppfattningar, men det intressanta är behovet av att "säga ifrån" i just denna fråga. Det beror helt enkelt på den där föreställningen om godhet, där vissa känner att de har rätt rent universellt och att det är deras plikt att markera när åsikter som avviker från deras egen framförs. Därför blir det också mycket känslor i dessa sammanhang, och Moa är inget undantag:
"Det var obekvämt och obehagligt, jag brukar inte möta de här åsikterna i mitt vardagsliv, jag blev ställd."
Nej, ibland möter man åsikter som inte framförs i ens egen familj, förening eller kurs i genusvetenskap. Jag möter av och till åsikter i vardagen som avviker från mina egna, men jag vågar påstå att det inte "känns obehagligt", eller att jag bara måste markera kraftfullt. Däremot diskuterar jag gärna, vilket i och för sig kan få den andre att reagera med hela känsloregistret. I USA kallar man personer som Moa "Social Justice Warrors", alltså "krigare för social rättvisa", vilket inte är en komplimang. Även begreppet "Special Snowflakes" har hittat hit och blivit till "snöflingor".
Nu var ju inte detta den första snöflingan som Aftonbladet valde att lyfta fram. Så sent som den 1 december kunde vi läsa om en Johanna Pettersson, som hörde ett samtal på en restaurang som inte föll henne i smaken:
Det handlade självklart om invandring, och Johanna var bara tvungen att gå över till det andra bordet, för att med sedvanlig självgodhet meddela:
"Ursäkta, men kan ni ta ert rasistiska skitsnack någon annanstans."
Eftersom jag dels insåg att hon dittills bara fått ryggdunkar, dels alltid är nyfiken på hur andra människor tänker, valde jag att kommentera under hennes inlägg på Facebook:
Det blev ett par kommentarer fram och tillbaka, innan jag fick fram ett erkännande av själva kärnan:
Anledningen till att jag drog in läggningen i denna fråga är att jag tyckte att det var ett utmärkt exempel, eftersom det har varit incidenter där till exempel krogägare har skickat ut gäster som visade upp sin homosexualitet på ett lite väl demonstrativt sätt, vilket har lett till ramaskri i medierna och där personer som Johanna skulle reagera. Min poäng var också att vissa människor säkerligen uppfattar två personer av samma kön som håller hand som lika provocerande som Johanna tycker att det är med åsikter som hon anser vara rasistiska. Jag försökte förklara för henne det principiella i att låta alla ha alla åsikter, men det gick helt enkelt inte in. En av Johannas vänner illustrerade rätt väl oförståelsen inför detta i inte minst denna fråga, när hon skulle bemöta mina försök till att förklara principen:
Detta är också etablissemangets geniala drag. Genom att överföra vissa politiska frågor till personens godhet och moral, till exempel genom att kalla det "människosyn", blir de omöjliga att diskutera på ett normalt sätt. Då blir det logiskt även för lägre stående att gå fram till ett restaurangbord och säga till andra gäster att lämna lokalen, eller helt enkelt misshandla de med fel åsikter. Behovet av att berätta om när man på detta sätt "säger ifrån" och rentav kontakta medier för att få maximal spridning är ytterligare en aspekt av denna snedvridning. Ännu en är att många av berättelsernas sanningshalt kan ifrågasättas, antingen genom berättelsernas detaljer eller genom de välfunna svaren som historiens hjälte omedelbart hade, men det beror förstås på de där ryggdunkarna som dessa människor uppenbarligen behöver.
Sådana artiklar i AB har dock den bieffekten att folk faktiskt upplyses om problematiken. Att det finns ett hot.
SvaraRaderaSå som vanligt biter sig mediafolket sig i foten. Det finns ingen återvändo, när det börjar gå upp för folk att det finns ett hot så vet man.
Pjotr
Det är väl ganska klart ett ofredande att gå fram till ett restaurangbord och kläcka ur sig det som Johanna gjorde. Men jag skulle nog ha lämnat lokalen. Tror inte jag skulle vågat sticka upp mot Johanna när hen muckade gräl.
SvaraRaderaSkönt att Moa Karlberg kan vara så god och tolerant, där hon sitter i sin lägenhet i rasrena Nacka (i hennes trappuppgång finns det, av namnen att döma, öht inga utomeuropéer). Jag undrar hur det kommer sig att de mest toleranta nästan alltid bor i privilegierade områden? Hur kan det finnas så mycket godhet hos dessa människor? Jag antar att det är en ren slump. Man förstår också att de känner att deras uppgift i livet är att lära dem som möter mångkulturen varje dag hur man ska uppföra sig.
SvaraRaderaFörståndig kvinna som insett att mångkultur beundras bäst på avstånd. Lååångt avstånd. ;-)
RaderaDäremot är det rent översitteri av henne att försöka mästra personer som är högst medvetna om vad som faktiskt försegår.
Hej Tobbe! Angående svensk översättning av "SJW" tycker jag att "värdegrundskrigare" eller "värdegrundsriddare" fångar fenomenet rätt bra, men man kan ju även tänka sig varianter som "värdegrundshaverist" eller varför inte - i fall som detta - "väregrundskommissarie"?
SvaraRaderaKan även rekommendera Vox Days fantastiska bok "SJWs Always Lie: Taking Down the Thought Police" (finns t.o.m. på Adlibris!) samt Stefan Molyneux intervjuer med honom (finns på YouTube).
Börje Fors @pwrmos
RaderaDet som är mest frapperande är hur enögda dessa "värdegrundskrigare" är. En enögdhet som har sitt ursprung i fientlighet. Så vilka är det då som de politiskt korrekta riktar sin fientlighet emot?
Värdegrund i Praktiken
Vänsterns och de politiskt korrektas syn på värdegrund är att, säg i känslomässigt runda tal så har 30 procent av svenskarna, 80 procent av finnarna, 100 procent av ungrarna, noll procent av invånarna i tredjevärlden och noll procent av de shariatroende muslimerna fel värdegrund. Både vänstern och flertalet av de politiskt korrekta är för mer eller mindre öppna gränser så länge som mottagningssystemet klarar av det. Och det viktigaste av allt, de har ingen gräns för totalvolymen. Då de alltså i nuläget avser att låta massinvandringen av människor med bakgrund i tredjevärlden fortsätta för evigt.
Sveriges befolkning består av 7 miljoner svenskar sakta minskande, dvs svenskfödda med två svenskfödda föräldrar (en definition som inkluderar barn till andragenerationens invandrare). Befolkningen är mycket snart 10 miljoner. Med en årlig befolkningsökning på mellan 50 – 100.000 så tar det alltså 40 – 80 år innan “svenskarna” är i minoritet. Det är 27 år sedan Berlinmuren föll och 71 år sedan Andra världskrigets slut och tiden stannar inte.
Har då de som underkänner så stor del av sina landsmän och grannländers ursprungliga medborgare som varande mänskliga brunråttor pga deras påstådda felaktiga värdegrund några som helst krav på att asylinvandrarna ska ha rätt värdegrund? Nej, de “goda” struntar fullständigt i vilka de fyller landet med så länge det inte är västerländska brunråttor. Det går bra med vem som helst, bara de är från tredjevärlden så länge de inte är ”husblattar”, ”husnegrer”, ”högerspöken”, ”svennesugare” eller värst av allt enligt antirasisterna – ”rasförrädare”.
Personer med fel värdegrund är de som anklagas (anklagad = skyldig) av de “goda” och “toleranta” för att ha en unken människosyn och för att inte tro på ”alla människors lika värde”, dvs de anses vara “samhällets mänskliga brunråttor” och tillika ”samhällets absoluta bottenskikt”! Cecilia Hagen undrar i Expressen: Hur ska man bli av med mänskliga brunråttorna? Med gift?
Vänstern styrs av hatets logik...
Läs fortsättningen ...
Värdegrund i Praktiken
https://pwrmos.wordpress.com/2016/11/08/vardegrund-i-praktiken
Duktiga idioter Moa och Johanna, precis rätta virket för Stasi.
SvaraRaderaDe borde se http://www.imdb.com/title/tt0455957/.
Radera(De kanske har sett den men inte förstått den.)
Till slut får inkvisitorn smaka på sin egen medicin.
"Every great atrocity is the result of people just following orders."
Och det onda görs ALLTID i det godas namn.
"Snöflingor" är ett intressant fenomen som det t.o.m. forskas om. En del hävdar att "Snöflingans" uppenbara lättkränkthet och faktaresistans beror på en uppväxt med överbeskyddande föräldrar. Det sägs även att det är ett tämligen nytt fenomen som även benämns som "Milleniebarn". Själv vill jag minnas att jag upplevde detta hos individer redan på 80-talet, då vänster/kommunister. Det kan vara hur som helst med det. Jag blir i alla fall uppriktigt förbannad över att dessa människor med uppenbara karaktärslyten lyfts upp i media som något slags exempel på civilkurage.
SvaraRaderaTack för ordet!
El Presidente
Angående "Snöflingor" kommer man att tänka på "Operation Snöflinga" i januari 2006, då rysk och svensk militär genomförde en samövning i Norrland för att träna gemensamt motstånd mot terrorister. Manövern leddes av en rysk generallöjtnant med erfarenhet att bekämpa muslimska motståndsmän i bl.a. Tjetjenien och de ryska elitsoldaterna hälsades välkomna av svenska försvarsministern Björklund (S) och arrangemanget stöddes av statsminister Göran Persson (S), som helt sonika körde över Miljöpartiets protester mot den ryska närvaron på svensk mark.
SvaraRaderaIdag låter det som bekant annorlunda när det svenska etablissemanget ideligen kritiserar och provocerar Ryssland.....
Historiker.
De verkar ha pratat en hel del under denna ‘korta taxiresa’. Nu inställer sej frågan; Hur kort är kort??
SvaraRaderaSedan kan man ju tycka att om taxi-chaffisen var så hemskt rasistisk så skulle han väl inte varit så entusiastisk över thailändare?? Finns en del som haltar i denna historien, men nu fick hon ju ut sitt budskap att hon är en god kvinna. Och det är ju bra.
Fem minuter i rampljuset lever hon på länge innan hon ger sig på någon annans åsikt offentligt.
RaderaVissa behöver inte någon konsekvensanalys utan förfäktar sin åsikt oberoende av verkligheten. Det är vad dagens godhetssymdrom vilar på.
SvaraRadera
SvaraRaderaDet slog mig, att de s.k. Sju s.k. - psykologiska fallgropar - , som i kristet perspektiv kallas för att vara Sju dödssynder, också kanske egentligen kan vara ganska så effektiva - gropar - att fullt medvetet försöka gräva, om man vill bekämpa en fiendenation, ett fiendefolk eller en fiendegruppering av något slag?....
Man överöser då, i så fall, nationens, eller grupperingens, människor, och retar, lockar eller pockar dem, försöker irritera dem, genom att just aktivt hos dem försöka skapa högmod, avund, girighet, vrede, lättja, kättja och frosseri?---
Många människor i nationen eller i grupperingen som vill bekämpas, kan då riskera att falla i dessa medvetet uppgrävda fallgropar?(Som då kan anses vara, och betraktas, som särskilt ömtåliga psykologiska sidor i den mänskliga naturen...
(Var det inte på så vis som dueller försiggick i forna tider? Genom att kränka någon motståndare heder och ära, stolthet och värdighet? Samt kanske också dennes girighet, avund, vrede, och dessutom även kanske då lättja, kättja och frosseri? Och på så vis kunna skapa en duellerande situation på liv och död?..)..
Att medvetet göda högmodet, avunden, vreden, girigheten, lättjan, kättjan, frosseriet, kanske kan ses som en effektiv krigsmetod, när man vill bekämpa någon fiende?
Eller som ett effektivt vapen, eller verktyg, för att just kunna besegra motståndare, eller hela fiendenationer av olika slag, och få dem på fall av deras egna grepp, steg och val, eftersom människor riskerar att kunna just falla i sådana grävda - gropar - ?...
Att såra människors stolthet, att reta männniskors avund, att mata människors vrede, att göda människors girighet, att reta deras kättja, lättja och frosseri, är kanske alltså inte så svåra saker?...
I en fotbollsmatch skulle ett sådant gropgrävande kunna ses som att vilja dribbla omkull en motspelare osv.? Eller i värsta fall, kanske att vilja försöka förgifta ett motspelande lags spelare? Eller att vilja försöka utsätta någon framstående spelare för en svår olyca?
Alltsammans för att då i slutänden hoppas på att kunna vinna en seger....
Kanske kan alltså de sju s.k. dödssynderna, ses som effektiva vapen för att kunna besegra nationer?
Samtidigt vapen, som då egentligen kanske är betydligt enklare och lättare vapen att använda sig av, till hjälp att kunna besegra fiender eller motståndere, än att behöva använda sig av förgiftade pilbågar, musköter, gevär, kanoner, bomber, atombomber eller drönare osv., et cetra. Andra - vapen - , kring samma slag och typ, (icke militära vapen), kan handla om droger eller alkohol, eller också då mer direkta förgiftningar, eller lönnmord, samt också då förstås även propaganda, slagord och paroller, som vill framföras i främst direkta förvillande, desorienterande och bortkollrande syften...
Alltsammans för att därigenom kunna besegra, eller i alla fall kraftigt försvaga förmågor till motståndskrafter, hos motståndare eller fiendegrupperingar som man anser sig behöva, eller vilja, bekämpa...
JB
De här två kvinnliga PK-zombierna agerar precis som shariapoliser och som angivare i Sovjetunionen och DDR. Inte sällan är det asociala individer vilket den där Johanna Pettersson är ett tydligt exempel på när hon inne på en resraurang angriper folk som inte har samma "värdegrund" som hon själv. Förr i tiden betecknade man sådana personer som femfemmor (enligt en strafflag 5 kap. 5 § som gjorde dem straffria pga deras dåraktighet)
SvaraRadera
SvaraRaderaEftersom flickor, kvinnor, mödrar, mormödrar, farmödrar, fastrar, mostrar och tanter, i största allmänhet, och både i familjära sammanhang och också på samhällsnivå, oftast vill eftersträva att undvika bråk, konflikter, kiv, krig och tjiv, för deras egen välbefinnandes skull, samt för deras egen harmoni, trygghet och välbefinnandes skull, så innebär det att i ett samhälle som säger sig vara ett s.k. feministiskt samhälle, så vill en majoritet av kvinnor underordna sig själva, följa eller lyda, ett sådant samhälles paroller, ideal och proklamerade program...
De flesta vill inte sätta sig på tvären mot en regering, dvs., mot en överhet, mot det som kan uppfattas vara en makt med dess ideal eller dess program, lagar och förordningar, och också det som vill anses vara både outtalade och uttalade eftersträvansvärda förhållningssättet....
Så de unga, oftast lättpåverkade, flickorna och kvinnorna, anser sig förmodligen endast vara - mycket goda - , dvs., vara - mycket lydiga - , samt - mycket ideala - , till vad de har lärts, och lärt sig sjävla, vara ett - idealt beteende - , i dagens samhälle... De känner sig förmodligen vara i fullkomlig - harmoni med - , det omgivande samhällets - samhällsideal- , vilket då ger dem känslor av - rättfärdighet och godhet - , samt känslor av - ett rättmätigt och moraliskt förpliktande agerande - mot vad de uppfattar vara någonting - ont - (som då av varje god, rättskaffens, rättfärdig och moraliskt korrekt individ skall bekämpas på vilka sätt som helst, varhelst, när som helst, och hos vilka människor som helst, som detta - onda - kan upptäckas..)...
JB
SvaraRaderaMänniskan som varelse, runt hela jordklotets alla vrår och hörn, har behov av hemmakänslor och de flesta människor, överallt, söker sig till människor som - liknar - dem själva.
De flesta människor söker sig till dem som liknar dem själv både språkligt (en högre tillit och tilltro till att kunna göra sig förstådd på sitt - modersmål - ), samt kulturellt, (en högre tillit och tilltro till att kunna bli förstådd, samt att själv förstå sig på just det - kulturella språket -), samt ideologiskt, (en högre tilltro och tillit till att kunna dela politska övertygelser och ideal), samt också även socialt (en högre tillit och tilltro till att kunna dela livsstilsideal och intressen).
Alltsammans är sammantaget sådant som bidrar till att människor, alla människor, lättare kan bekräfta sina medmänniskor, samt känna högre tillit och tilltro till att också själva lättare kunna bli bekräftade, dvs., lättare kunna bli förstådda och också själva kunna förstå sig på sina medmänniskor, och därmed också lättare kunna känna sig som - hemma - bland sina gelikar och - de sina - och där kunna känna en naturligt tillhörighet, samhörighet och delaktighet, samt känna delansvar för - de sinas - välbefinnande.
Detta är behov som absolut alla olika folk och människor har, vilket är människovänligt att tillerkänna till just alla människor och alla olika folkstammar.
Varför vill samer, romer, judar, finlandssvenskar, tornedalingar klä sig lika, samt tala samma språk, samt överhuvud taget värna sina specifika specifikheter, om inte för att just kunna känna känslor av hemmahörighet tillsammans med just dem som liknar dem själva?
Detta fenomen är absolut ett likartat behov för alla olika folkstammar i hela världen. ATT de alla vill värna, försvara, bevara och beskydda sig själva, både språkligt, musikaliskt, kulturellt, etniskt och traditionellt.Detta är någonting som garanterar just en stor variationsrikedom inom människosläktet. Att alltså en stor mångfald, inom människosläktet, kan få fortsätta att finnas. Denna skulle gå förlorad om de alla slutade med detta självbeskyddande, detta självvärnande och detta självförsvarande och därmed självbevarande av just allas egna specifika specifikheter.
Att vilja förneka dessa fundamentala behov som finns hos alla olika människor och folk, eller låtsas som att de behoven inte finns, eller försöka att ljuga för sig själv och inbilla sig att: -"Vi har alla att utmana varandra kulturellt och religiöst", det är att vilja blunda för mänskliga fundamentala och grundläggande behov, vilket inte är att vilja vara människovänlig.
Det är att vilja vara människofientlig.
Det är också att vilja undergräva och att vilja förstöra den mångfald och den variationsrikedom som finns inom människosläktets alla olika folkstammar. Det är att vilja förstöra kulturella olikheter, vilket i en förlängning är att vilja förstöra människors identiteter, vilket är att vilja vara en kulturförstörare.
Det är i princip att vilja vara som IS, vilka vill förstöra alla andra folks kulturella uttryck, kulturella traditioner, kulturella språk eller kulturella skapelser.
Det är att vilja tillintetgöra alla olika folks och människors kulturella, språkliga, traditionella, etniska, musikaliska, arkitektoniska, konstnärliga och poetiska uttryck.
Det är att vilja förneka, förringa, förlöljliga samt därmed i praktiken att vilja förstöra möjligheter för människor till ett värnande, försvarande, beskyddande och därmed ett bevarande, av just alla olika folks specifika specifikheter, på alla olika nivåer, vilket i princip är att vilja mörda människor och deras identiteter.
Det är att i princip vilja vara som IS, om än i mildrare former.
Det är mycket, mycket roligare med ett variationsrikt och ett mångfaldigt människosläkte.
JB
Ett annat ord, eller rättare sagt ordkombination, att använda för att beskriva de två obehagliga personerna som figurerar i artikeln, är "rättfärdiga rövhål". Fast det låter bättre på engelska. Prova själv att säga "righteous ass" istället.
SvaraRadera"Righteous asses"...har nog mer egentligen innebörden av - rättfärdiga åsnor - ...
RaderaVulgära ord, eller nedsättande epitet, spydigheter och allmänt rått tal, har i sig inneboende tendenser och förmågor att förråa människor, som i sin tur riskerar att förstöra förmågor till klart tänkande och korrekta bedömningar av tillvaron....
Vilket alltså riskerar att kunna skapa s.k. rundgångar, där enbart ännu flera s.k. - självrättfärdiga åsnor - , framskapas....
- Ont skall med ont fördrivas - , brukar det heta, men frågan är om det oftast egentligen inte är så att just - Ont gör ont värre - ....
Tråkigt nog. Och särskilt som man kanske i själva verket önskar sig just förbättringar i samhällsklimatet, vad kanske gäller främst då sådana s.k. - självrättfärdiga åsnors aktiviteter - , som man kan vara irriterande för många....
(För många som då önskar sig ett mer förnuftigt, klokt, förståndigt, sansat och resonabelt samhällsklimat just inom olika samhällsfrågor som berör en hel befolkning i ett land...)
JB