Vi börjar känna igen de här historierna nu. Muslim vägrar skaka hand med sin chef, blir kränkt, får skadestånd. Muslim vill jobba i restaurang, men vägrar befatta sig med fläskkött, blir kränkt, får skadestånd. Muslim vill jobba med barn, men insisterar på att klä sig som Spökplumpen, blir kränkt, får skadestånd.
Jag tänkte först inte ta upp detta senaste fall av detta mönster, men efter att ha läst ett par artiklar om historien, inser jag att jag ändå har ett par kommentarer. När denna Safad först kom på intervju, bar hon ingen slöja, blev erbjuden provanställning, för att sedan dyka upp i slöja. Ägaren kände sig med rätta lurad, men Safad blev kränkt:
"Jag var ledsen och chockad"
Precis som övriga kränkta individer, förstår hon inte alls vad ett arbete handlar om:
"Jag kom dit tidigare i dag och skulle provjobba. Då kollade hon på mig och sa: "du har ju sjal på dig. Du kommer att förstöra vår image, vi har inte på oss sådant här". Jag tänkte aldrig att det var någon big deal, jag skulle jobba och inte predika om min religion."
I verkligheten innebär en anställning att man måste göra en hel del anpassningar, inte minst när det gäller klädsel. I de anställningar jag själv haft, har det förväntats att man burit kostym. Skulle jag ha dykt upp naken eller i kycklingdräkt, skulle jag troligen inte behållit tjänsten särskilt länge. På samma sätt skulle en person med en hakkorstatuering i pannan få svårt vid anställningsintervjuer. Jag har gjort dessa liknelser förut, men jag måste tydligen göra dem igen, eftersom dessa muslimska fall ständigt dyker upp. Man kan hålla på med hur mycket slöjor, nudism eller voodoo man vill, men man kan inte kräva att ta med sig detta till en arbetsplats.
I det aktuella fallet skulle Safad arbeta i en godisbutik och ägaren resonerar fullständigt rimligt:
"Jag kände mig lurad. Vi har haft kontakt flera gånger och då har hon inte haft slöja. Hon skulle vara mitt ansikte utåt och jag vill att chokladen ska synas."
Media måste då fråga om det inte handlar om diskriminering, men får återigen en rimlig förklaring:
"Nej, det är ingen diskriminering. Det här är mitt företag som jag vill ska gå bra."
Uppenbarligen är det ingen diskriminering, eftersom Safad blev anställd, alldeles oavsett sin etnicitet och till och med religion. Hennes offerroll känner dock inga gränser:
"Även om arbetsgivaren skulle ändra sig så har Safad Al Hajeh bestämt sig:
– Nej, jag skulle aldrig känna mig trygg med att min chef har behandlat mig på det sättet. Jag skulle inte känna mig säker."
Känna sig säker? Skulle chefens klädkrav leda till att hon skulle slå dig? Någon som dock går helt på Safads linje är förstås Diskrimineringsbyråns Lina Gidlund, som främst är orolig över att Safad inte vågade ha slöja vid första kontakten:
Lina Gidlund, dhimmi och verksamhetschef på Diskrimineringsbyrån i Uppsala |
Ja, det här borde väl vara värt några tusenlappar, Lina?
Expressen
SVT
Ja. Gud förbjude (pun intended) att vi skulle försöka bevara en sekulär värdegrund i Sverige.
SvaraRadera./Högerspöket
Ja, det måste dom verkligen jobba med på DO; hennes rädsla
SvaraRaderaHoppas ägaren inte väljer förlikning!
SvaraRaderaDet är inte bra när ett solklart fall som detta resulterar i kränkningspengar. Det blir bara ännu fler fall då.
Stå på dig butiksägare! Vik dig inte! Du har inte diskriminerat! Om du inte står på dig, förstör du för andra som kommer att råka ut för liknande parasiter.
Safad du är helt ansvarslös. Du kommer aldrig att bli ansvarsfull på grund av den onda politiska ideologi du väljer att följa.
SvaraRaderaDet är du och ni som är ansvarslösa och omogna som inte kan se sanningen, ni är helt hjärntvättade av SD
RaderaSafad svar att hon inte vill ha jobbet även om arbetsgivaren skulle ändra sig säger allt. Hon vill inte arbeta. Detta förfaringssätt har tillämpats så många gånger nu att t o m DO borde fatta.
SvaraRaderaJag tror inte heller att du hade velat arbeta hos någon som kränkt dig!! Det roliga är att om det var ombytta roller med Safad och svenskan hade ni aldrig sagt detta utan uppmuntrat till stämning och att det klart och tydligt är diskriminering. Rasister och hycklare är vad ni är
Radera"Utifrån det jag hör låter det som tydlig diskriminering av den här kvinnan, eftersom att hon inte får provjobba på grund av sin religion" säger islamistkramaren som är verksamhetschef på Diskrimineringsbyrån i Uppsala.
SvaraRaderaMan ser här tydligt hur sådana här figurer som försörjer sig på massinvandringen vränger och snedvinklar. Det var ju fråga om kravet på lämplig klädsel och inte krav på lämplig religion för att få jobba i butiken.
/Stig Jansson