lördag 29 december 2012

Personrån i Göteborg och en ovanligt öppen krönika




Under fredagen begicks två brutala personrån mot handikappade kvinnor i den mångkulturella stadsdelen Hisings Backa i Göteborg. GT berättar:

"Halv elva på fredagsförmiddagen blev en kvinna i 30-årsåldern som gick med kryckor överfallen i en trappa när hon var ute och gick med sin mamma. Två män slet åt sig kvinnans handväska och försvann springande från platsen. I samband med personrånet föll kvinnan ner för trappan, fick skrapsår och skadade handleden."

Nästa inträffade bara några timmar senare:

"Under fredagen kunde GT.se berätta att en 70-årig kvinna med rullator utsatts för ett brutalt personrån i Hisings Backa i Göteborg.
Vid 16-tiden på eftermiddagen blev den lätt rörelsehindrade kvinnan förföljd och överfallen bakifrån av två män. Männen uppträdde hotfullt och tvingade kvinnan att lämna över 3000 kronor som hon precis tagit ut i en bankomat.
Männen slet av kvinnan hennes armband och halsband. För att lättare få av 70-åringen hennes ring skar de henne även i fingret så att hon började blöda."

Enligt kvinnans vittnesmål var gärningsmännen 20-25 år gamla, iklädda huvtröjor och handskar, cirka 180-185 centimeter långa och hade båda mörkt skägg.

I anslutning till artikeln finns i GTs pappersupplaga en ovanligt öppen krönika. Den är ovanligt öppen eftersom den gör minimalt för att dölja att det rör sig om invandrarbrottslighet. Detta är troligen också skälet att den inte återfinns i nätupplagan, men eftersom mina läsares kärlek är min belöning, skriver jag här ut första halvan.

Markus Hankins:
Vi måste vakna och agera innan det är för sent

HISINGS BACKA. "Broshan, va hette du sa du? Fittan?"
Hans ilskna blick och aggressiva kroppsspråk skrek ut ett tydligt budskap.
Jag skulle veta hut, nu var jag på hans hemmaplan.
I "Backa röd" härskar tragiskt nog ungdomarna med våld och hot om våld.

Under en treårsperiod var jag kontaktperson inom socialtjänsten i min hemstadsdel Hisings Backa.
Själv uppvuxen ett stenkast från det socialt nedgångna område som kallas "Backa röd" - "lilla Pakistan" i folkmun - var jag en av de som gjort klassresan och idealistiskt trodde på förbättring av stadsdelen.
En ung kille som jag skulle hjälpa "hitta rätt kurs i livet" hade begått ett brott mot en äldre kvinna, av liknande typ som det i går kväll.
Till och med i närheten.
På grund av sin låga ålder blev ärendet inte polisiärt mer än i ett inledande skede, utan en fråga för de sociala myndigheterna.
När jag frågade tonåringen jag getts uppdraget att hjälpa varför han hade begått sitt brott mot den där försvarslösa tanten kom svaret som ett monotont konstaterande.
"Varför inte? Jag behövde pengarna."

Senare skulle jag få reda på att grabben i fråga i sin tur hade utsatts för ett hårt, stundtals hotfullt och våldsamt, grupptryck från "starkare" individer.
Nu misstänks två ungdomar brutalt ha rånat och knivskurit en äldre tant med rullator i "Backa röd".
Det går kalla kårar genom min ryggrad.
Under hela min tonårsperiod bodde min mormor i exakt samma bostadsområde.
Ja, för problemområde bör man ju inte säga, då "demoniserar man i stället för att nyansera problemet", sägs det.
Men när jag växte upp kallade alla, oavsett generation, i Backa det stora miljonprogramsområdet "lilla Pakistan", andra kort "Beirut".
Detta var inte ett resultat av dold rasism, då begreppet härstammade från invandrarna själva, utan försök att beskriva den våldsamma plats bland oss.
Där styr inte Svea rikes lag, utan gatans dito.
I alla fall när ungdomarna själva tillåts bestämma.
Låser vi bara in oss och ropar på förstärkt polis överlämnar vi vår stadsdel, vår framtid, åt gängens makt.
[...]

Andra halvan av krönikan spårar ur i försäkringar om att det inte handlar om etnicitet, utan "sociala strukturer". Jag redovisar här ofta uppfattningar som strider mot min egen, men dessa bortförklaringar kan vi vid det här laget, och det finns därför ingen anledning att ägna tid åt att skriva av dem. Det är för övrigt märkligt att några pursvenskar aldrig hamnar i sociala strukturer som får dem att begå åldringsrån och gruppvåldtäkter.

Nästa natt skedde lite fler personrån i Göteborg:
Artikel i GP







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar