onsdag 1 februari 2017

Dessa hijaber




Vi börjar kunna dessa inlägg nu. En ung kvinna vill förklara att hon bär plagget av fri vilja och att själva förtrycket kommer från det omgivande samhället. I dag kommer texten i SvD från en Ghazala Chaudhry, som dessutom är blivande socionom. Det innebär att människor i olika typer av svårigheter att kommer att få tala med en person som med hela sin person skriker ut sin ideologi, som inte nödvändigtvis står för enbart positiva drag. Det börjar som sig bör:

"Något man kan märka av i svenska samhället är att muslimska kvinnor oftast ses som marionettdockor. En människa som är en marionettdocka står inte upp för något eget, saknar karaktär, och låter sig ständigt ledas och styras av andra. Slöjan ses som något påtvingat och kvinnor som bär denna anses vara styrda av andra eller indoktrinerade till att tro att slöjan är något som är bra."

Nej, jag tror faktiskt inte att gemene svensk ser det så. Vi ser en tilltagande ockupation, där frågan om fri vilja är helt irrelevant. Gå runt i vilken större svensk stad som helst och dessa plagg formar hela stadsbilden. Sist var jag på en läkarmottagning och fick tala med en hijabist. Jag ska erkänna att jag enbart kände olust. Inte inför ett klädesplagg, utan för allt det där hon skulle skrika ut till mig. Jag är, som ni vet, en blid och vänlig själ, och ställer i bland frågor till hijabister och besvarar ibland sådana. Att hjälpa en hijabist med fyra barn ut ur spårvagnen, där går dock gränsen. Jag vägrar. Texten fortsätter:

"Det pågår just i dag i världen en kampanj för hijab. Dagen firas internationellt för att stå upp för beslöjade kvinnors rättigheter i samhället. Själva idén med hijab-dagen är inte att få så många som möjligt att ha slöja på sig för en dag, utan för att sätta ljuset på att det fortfarande råder diskriminering mot kvinnor som har slöja på sig. Människor bör inse att bära slöja är ett individuellt val, ett val som ingen bör få ta ifrån en. Under denna dag är det flera kvinnor som står upp och berättar om sina egna upplevelser av att bära slöja."

Nej du, snarare håller islamisk klädsel på att helt vinna västerlandet. De är nu så många till antalet att det skulle vara omöjligt att på något sätt förfölja dem. Det är ett av skälet till att jag är skeptisk till de där små berättelserna om avdragna hijaber. Du kan gå runt en hel dag i Nordstan i Göteborg och ändå inte hinna med. En intressant aspekt av detta nya land är att i stort sett varje butik har en väktare utanför och det vimlar av poliser.




Så minns i alla fall inte jag mitt barndoms Nordstan. Jag vill inte höra mer om detta. Skriv ett reportage om mannen med hakkors i pannan, eller en sjukdomsbild som gör att han får svårigheter i vardagen. En krigsförklaring, som ju hijaben är, har man valt själv och det gör en inte till något offer. Så kommer då något viktigt:

"Hijab-dagen har startat en debatt, där de som är emot dagen tar upp fall där flickor blivit förtryckta i sina egna hem till att bära slöja som ett argument för att stoppa hijab-dagen. Det finns absolut sådana fall, det förnekar jag inte. Dock är det viktigt att inse att genom att förbjuda slöjan kommer det inte vara så att förtrycket mot tjejer i sådana familjer kommer att ta slut. Jag hoppas att folk inser att detta inte är något som kommer att ändras genom att förbjuda slöjan. Slöjan är inte problemet utan attityderna hos dessa föräldrar. Det är aldrig acceptabelt att misshandla sitt eget barn, varken psykiskt eller fysiskt, för att tvinga dem att följa ens vilja. Det är absolut inte heller tillåtet i islam."

Mitt eget högst personliga intryck är att valet är fritt och där unga kvinnor umgås med andra unga kvinnor som också bär hijab. Ett modeuttryck om man så vill, som dessutom har fått frikort att visa upp ren ondska för var och en. Vi andra orkar knappt titta på dem med förakt längre. Visst kan man se det som barnmisshandel att tvinga på dem dessa attribut, men vem bryr sig? Det enda viktiga är att inslaget ökar dag för dag. Den sista meningen är den intressanta och jag tror att vi har hört den förut. Det är fel för att det inte är tillåtet i islam. Då är det ju en enorm tur att väldigt mycket är tillåtet, där förtäring av fläskkött, alltid kallad "gris", verkar vara det enda riktigt viktiga regeln. Vi får en personlig reflektion:

"Jag kände mig aldrig tvungen till att bära slöja och min familj har aldrig heller förtryckt mig. Jag har fått uppleva en annan sorts förtryck, och detta förtryck har kommit från individer som är övertygade om att slöjan är påtvingad. Vi talar ofta stolt om religionsfrihet i Sverige, men var är denna frihet då vi muslimska kvinnor tvingas att försvara rätten till att bära slöja praktiskt taget hela tiden?"

Problemet är att religionsfriheten också innebär frihet från religion. Den trycks på mig med varje hijab, varje halal-måltid och varje gång islam flyttar fram positionerna. Varje dag, alltså. När den kritiska massan har uppnåtts kommer vi heller aldrig heller aldrig höra något om religionsfrihet; då är det bön på fredagen och mätning av skägg.




Vad ska vi då göra? Fientlighet mot gruppen är meningslös, eftersom den förväntar sig det och föraktar oss än mer. Rösta på islamkritiska partier och gör vad ni kan för att skapa opinion. Resten kommer nog muslimer och deras regler och attentat att ordna. Vi misstror er inte. Vi ogillar er.





10 kommentarer:

  1. Jag hatar verkligen alla dessa hijab-monster som invaderar våra städer och sprider äckel och avsky i det offentliga rummet. Om de drar på sig dessa trasor frivilligt eller ej skiter jag i. Om det är av tvång så symboliserar det bara kvinnoförtryck i lite högre grad än om det är frivilligt. Jag kan dock aldrig se på en muslima om hon frivilligt spökar ur sig till påskkärring eller om förtryck i hemmet ligger bakom.
    Att bära hijab är också ett sätt att visa att man inte vill anpassa sig och att man vill markera ett tydligt avstånd mot svenskar. Ofta beror det också på ren intellektuell slöhet, slöheten att inte ändra beteendemönster, inte orka reflektera över hur det uppfattas av värdfolket som de parisiterar på ekonomiskt och/eller politiskt.
    Dessa äckliga muslimska hijab-kärringar räknar säkert med att islam tar över och då vill de redan nu visa att de är hängivna muslimor. Man kan dra en paralell till tyska kvinnor som blev hängivna nazister trots att nazismen starkt propagerade för  "den goda modern" som ska stå vid spisen och föda många barn. Inte särskilt glamoröst men de ville vara på vad de trodde skulle bli den segrande sidan.

    SvaraRadera
  2. Vet dessa mämniskor överhuvudtaget vad islam står för? Man läser Muhammeds levnadsbeskrivning och sedan kan man höra otaliga muslimer kläcka ur sig: "En perfekt människa"
    Jag undrar stillsamt om hijabbärarna också anser det. Med största sannolikhet är svaret ja.
    Dessa personer bör söka sig till Saudiarabien eller annat muslimskt land. Jag vill inte ha dem här.

    SvaraRadera
  3. När jag senast kom tillbaka från Frankrike och närmade mig passkontrollen på Arlanda fanns där två personal, en hijabkvinna och en arabisk man. Det var dessa som skulle kontrollera om jag som svensk skulle få återvända in i landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag för ett halvår sedan med tåget ett par gånger passerade gränsen mellan Finland och Ryssland fanns där åtskilliga ryska kvinnliga passkontrollanter - samtliga till utseendet etniska unga ryska kvinnor,i stiliga grå uniformer.

      Radera
  4. "fortfarande råder diskriminering mot kvinnor som har slöja på sig. Människor bör inse att bära slöja är ett individuellt val, ett val som ingen bör få ta ifrån en."

    Dess större anledning att diskriminera hucklekärringarna när de frivilligt tar på sig en ideoligisk uniform som symboliserar förtryck som dessutom gillas av jihadister och terrorister.
    Den som frivilligt t.ex. drar på sig en bomberjacka, militärkängor och rakar av sig håret får finna sig i att bli betraktad som nynazistisk skinhead och bli diskriminerad. Klädsel har ett stort symbolvärde. Hur ofta ser man t.ex. en skinheadsbeklädd kille i vänskapligt sällskap med en kille/tjej klädd i palestinasjal, trefärgat hår, fjällräven-ryggsäck och piercing i hela ansiktet?

    Om det inom islam är tillåtet att misshandla sitt eget barn, psykiskt eller fysiskt, är helt ointressant. De får misshandla sina barn bäst fan de vill bara det inte sker i Sverige för här är barnmisshandel förbjudet. Vad de gör i sina efterblivna hemländer är deras ensak.
    Hederskultur grundar sig inte direkt på någon religion men i muslimska länder råder hederskultur och det passar som hand i handske.
    Allt som kristna gör baseras inte heller på vad som står skrivet i bibeln. Alla religioner utvecklar en sorts praxis utanför skriftens "lagtexter". Om koranen, sunnan och fr.a. sharia är lagen så är hederskulturen praxis inom islam. På annat sätt kan man inte uppfatta det när en muslimska tjejer umgås med kristna eller icke-troende grabbar och blir straffade för det av hela sin familj.

    SvaraRadera
  5. "Vi ser en tilltagande ockupation, där frågan om fri vilja är helt irrelevant."
    Jag har jämställt den muslimska ockupationen av Sverige, med den judiska (AshkeNazi/fake jews) av Palestina, "Sverigevännerna" går i taket, fattar nada.

    SvaraRadera
  6. Ser hijab som en fördel då slipper man smittospridning,likaväl som att det är en fördel att DOM inte vill skaka hand,även det undviker onödig risk för smittospridning.Värst är det i skolorna där elever har stor risk att drabbas av TBC.

    SvaraRadera
  7. Journalisten Thomas Gur, som väl har ursprung i Turkiet, berättade en anekdot i något sammanhang som jag lagt på minnet. Det var någon högt uppsatt militär (kemalist) som ifrågasatte att en hustru till en av hans kollegor bar slöja. Då hade kollegan svarat att han inte kunde bestämma om hon skulle bära slöja eller ej för då skulle frun skulle lämna honom.

    För en del kvinnor är det således ett eget aktivt val att bära slöja. Då blir det lite konstigt att lägga så mycket i det hela. Fast Turkiet är ju ganska intressant i det avseendet. Länge har det vad jag förstår varit förbjudet för studenter på statliga universitet samt för ämbetsmän att bära slöja i Turkiet. Detta går tillbaka på Kemal Attaturks idéer om att skapa en sekulär stat i Turkiet.

    Vad jag förstår har det varit en del protester mot dessa principer om att slöjor inte ska få bäras i offentliga miljöer. Sedan har vi det här med att man ser småflickor i Sverige som bär slöja. Jag är ju inte särskilt inläst på Koranen men vad jag förstår är slöjan en symbol för anständighet. Anständiga kvinnor bär slöja. I Iran finns det en slags religiös polis som tvingar kvinnor att bära slöja. Där är det, vad jag förstått, många kvinnor som tänjer på gränserna där genom att bära slöja men visa så mycket lugg som möjligt.

    De kvinnor som bär slöja i Sverige då. Hur stor andel av dessa kvinnor är i den situationen som skribenten du refererar till är och hur många är mer eller mindre socialt tvingade att bära slöja? Jens Ganman har på sin blogg just skrivit om en kvinna, Atiqa, som förra året kom som flykting till Sverige. Hon är dotter till en saudisk professor i islamologi och drar med Jens till Husby.

    Citat:

    "Atiqa är ateist, i vilket fall. Före detta muslim. Avfälling. Religiös och kulturell dissident. Hon kom som asylsökande till Europa i slutet av förra året och vi har träffats flera gånger tidigare för att diskutera Sverige, Mellanöstern och islam. ”Följ med mig ut till förorten nångång”, har hon sagt, ”så får du se med egna ögon hur det är…”.

    Och den här dagen gör vi alltså slag i saken och genomför vår lilla exkursion.

    Tyvärr tvingas jag ganska snabbt konstatera att – ja, vi blir utstirrade. Inte av alla, men påtagligt många. Och det är framför allt kvinnor som blänger ogillande. En kvinna på T-banan mellan Kista och Husby vänder sig om och ger oss onda ögat under en lång stund medan vi färdas. Helt oförblommerat. Argt. Förmanande.

    ”They can fuck right off”, säger Atiqa högt och jag rodnar å hennes vägnar, skrattar generat. Fipplar nervöst med telefonen, tappar den.

    Klockren överslagshandling.

    Atiqa ger mig en blick.

    'I don’t care, Jens… this is Sweden. I’m supposed to be able to walk around freely, right? This is not the Middle East and this is exactly the kind of crazy shit I tried to get away from. I’m not going to sit quiet and take this…'"

    Det är således inte en så enkel diskussion. Min mamma bodde på en bondgård som barn. Hennes föräldrar var inte så religiösa. Däremot bodde mammas mormor i en lägenhet som var liksom integrerad i min mors hus. Mammas mormor var pingstvän och ganska strikt. Hon hade håret i en särskild sorts knut och bar någon typ av hätta. Först på 60-talet så gick pingstkyrkan ut och sa att man inte behövde ha håret i knut och hätta på sig. Då slutade min gammelmormor också med det.

    Det är alltså inte helt okomplicerat detta med slöja. Att det finns förorter i Sverige där du blir tittat snett på om du, som invandrarkvinna främst gissar jag, inte bär slöja är ett problem. Att det för vissa kvinnor är ett val ändrar inte på att det för andra är ett socialt tvång grundat på religiösa regler.

    SvaraRadera
  8. Du, på vilket sätt är slöjan ett sätt att visa att man inte vill anpassa sig? Tänk så här, en kvinna med utländska föräldrar som är född i Sverige, uppvuxen hela livet i Sverige, gått i svenska skolor sen hon var ett liter barn, umgåtts med svenskar och pratar dessutom svenska som sitt första språk. När den unga kvinnan sen blir 16 år så väljer hon att sätta på sig slöja för att hon tycker att det är mer bekvämt att gå runt med slöja. Hon känner sig skyddad och hon trivs i slöja eftersom hon är troende muslim. Trots att hon satte på sig slöja, umgicks hon fortfarande med sina svenska vänner, gick i skola, åt julbord. Säg mig på vilket jävla sätt hindrar slöjan en person från att anpassa sig till de svenska samhället? Vadå ska du hata på hinduer o buddhister för att dom också kan ha kläder som symboliserar deras religion? Skärp dig förfan för i Sverige har vi religionsfrihet o de är en del av människans rättigheter och de mänskliga rättigheterna bör respekteras i en demokrati för annars kan Sverige lika gärna sjunka i demokratiindex för att människor som du förstör vår demokrati i vårt land. Om du undrar förrsten så har jag utländska föräldrar men jag är född här och jag bär slöja. Jag pratar svenska mycket bättre än arabiska och jag kallar Sverige för mitt land. Har du problem med det så kan du gå o tjura själv någonstans. Trevlig påsk på dig med.

    SvaraRadera
  9. Först skalljag önska dig en trevlig påsk.Sen vill jag påpeka att jag inte hatar någon.Och vi har religonsfrihet i Sverige.Vad jag sger är att religionen i Sverige är Luters kristendom,vilket är den mest förstående religionen i värden.Jag har arbetat och levt i dom flesta delarna av värden.Och jag står för att vår lutherska tro är den mest förstående i vrden.Varför jag gnäller på andra religioner är att om en religion inte klarar att få sina egna länder att fungera ur demokratisk eller folkrttsmässig förmåga.Så annser jag att det inte är ett livsmönster eller religion för folket.Då är det naturligt och normalt att bege sig till en förstående och för folket anpssad religion.Då Sverige samtidigt erbjuder en humanism som är den absolut högsta ekonomiskt och fruhetsmässiga i värden.Så tycker jag inte om att det görs försök att pressa på oss en livsstil som har vissat sig enbart vara förtrycande och diktaturisk.Därför har jag svårt att förstå varför inte folk som flyr från sina råtthål inte beger sig till länder med samma religion,det skulle väl bli bättre för dom själva. ¨¨

    SvaraRadera